ROZHOVOR: Jan Tejnor z Arvalu – Finanční krize měla očistný vliv
O trendech v českých firemních flotilách jsme se bavili s Janem Tejnorem, Business Development Managerem společnosti Arval.
Jak dlouho zůstává automobil ve vaší flotile a od čeho se to odvíjí?
Většinou, a to nejen v naší, to bývá tak 3–4 roky. Jde především o vývoj zůstatkové hodnoty, která je klesající a růstu cen servisu s nájezdem kilometrů, která naopak roste progresivně. Od určitého momentu bychom měli vozidla, která mají nízkou zůstatkovou cenu a vysoké provozní náklady. Ale nejde o nás, efektivním provozem nabídneme zajímavé podmínky klientovi.
Uvedl byste hlavní kritéria při výběru automobilu do autoparku, jak často jsou tyto podmínky obměňovány a jak je na tom Česko v porovnání se zahraničím?
Klíčovými jsou poměr užitná hodnota/cena, prestiž vozu, tradice automobilů ve flotile. První parametr je jasně ekonomický, prestiž vozu je záležitost HR, auto je přeci jen pořád benefitem. Tradice automobilů se týká vztahů s dodavateli a výrobci a také HR otázky – je praktické nabídnout zaměstnancům na shodné úrovni shodná vozidla.
Popsal byste vývoj českých autoparků za poslední 3 roky?
Zrovna za poslední tři roky byla tendence auta neobměňovat a vyčkat, co bude. Během krize trochu zlevnila auta a nemálo klesly zůstatkové hodnoty. Často se vozové parky „pročesaly“ a zredukovaly se počty, sahalo se i na efektivitu provozu a hospodárnost. Teď už se zase nakupuje, ale střední a nižší střední třída často v menších kubaturách, o čemž svědčí i prodejnost podle modelů a motorizací. Řada výrobců renesanci poptávky podcenila a na některá auta se déle čeká.
Jaký konkrétně tedy měla vliv na české flotily ekonomická krize?
Očistný – firmy nedrží auta, která nejezdí, ani neudržují na pozicích významné zaměstnance, ostatně zaměstnanec už necítí takovou sílu na trhu práce a ani nevyžaduje tak silné benefity. Učíme se šetřit i za cenu nesnižování kvality a komfortu. Ze skříní se vymetla spousta kostlivců. Řada společností začala řešit car policy – pravidla přidělování a provozu firemních vozidel, která dříve často ani větší firmy nemívaly. Porovnejte prosím strukturu, využití a věk českých l otil se zahraničím…Průměrná cena investice je podobná, to je objektivní údaj – což svědčí o tom, že zaměstnanci na řidičích rozhodně nešetří. Firmy se už odnaučují provozovat vozidla „do smrti“ – bohužel metaforicky vyjádřeno, co bývalo zvykem, tedy nechat zaměstnance jezdit ve vozidlech na hranici technické životnosti a s omezenou bezpečností. Využití dle struktury se nijak zvlášť neliší, věk je i přes zlepšující se kvality v průměru výrazně vyšší než ve zbytku Evropy.
Co čeká české autoparky v nejbližší budoucnosti?
Můžeme to odhadovat. My máme za to, že nás dramatické výkyvy jako pokles cen nových vozidel a pokles zůstatkových hodnot nečeká. Trh se alespoň trochu pročistil. V nejbližší době si hlavně firmy na auta počkají, protože výrobní kapacity jsou často podceněné. V dlouhodobém horizontu nás čeká tržní úspěch a růst podílu stále kvalitnějších a hezčích vozů z Asie, na které si i české firmy začínají zvykat.
Co jsou podle Vás hlavní přednosti a naopak nedostatky českých vozových parků?
Za přednosti považuji celkem slušný průměr kvality a úrovně vozidel, první krůčky k ohleduplnosti k okolnímu, nejen životnímu prostředí. Sílící hlad po objektivním pohledu na ekonomiku vozového parku. Nedostatky jsou především absence legislativního tlaku na změny – snižování emisí, spotřeb, kubatur; často velmi polovičatá „in-house“ řešení problematiky správy a financování firemních vozidel bez koncepce.