TEST: KIA cee´d SW 1.6 CRDi – Ukaž, co v tobě je
Kia cee´d je stále častější volbou soukromých i firemních zákazníků a my jsme se rozhodli podrobit tento fenomén poslední doby pečlivému dlouhodobému testu. Partnerem nám bude vrcholná verze 1.6 CRDi s výkonem 128 koní v provedení SW.
Zbrusu nový model Kia cee´d na náš trh dorazil v roce 2006 a jestli přicházel s mírně pošramocenou pověstí korejského předchůdce sephia, tak se tomu všemu může dnes směle smát. V současné době cee´d úspěšně útočí na nejpřednější umístění ve spotřebitelských statistikách a poměrem cena/výkon válcuje dražší evropskou konkurenci. Stačí se podívat na výsledky loňských prodejů v České republice, kde podle statistik SDA obsadil v segmentu nižší střední třídy druhou příčku za sesterským modelem Hyundai i30, když si ho zakoupilo hned 4228 zákazníků.
Pravda, statistiky SDA v tomto ohledu troch zapomínají na 25 819 prodaných kusů Škody Octavie, kterou řadí o třídu výše. Ale podívejme se, kde je se svými prodeji fenomén golf, focus, megane a další… Kia cee´d je tak nejen díky rozumné cenové politice vcelku logickou volbou i pro firemní zákazníky, což ostatně potvrzuje v našem rozhovoru i Jiří Zbrojka z české firmy Spokar, jehož vozový park je tvořen výhradně vozy Kia cee´d, které se ve firmě osvědčily i při hledisku dlouhodobějšího využívání, při kterém lze i při následném prodeji sázet na bezkonkurenční sedmiletou záruku.
Kombík v plné palbě
K našemu prvnímu dlouhodobému testu se dostavil model Cee´d SW s nejvýkonnější turbodieselovou motorizací 1.6 CRDi o výkonu 94 kW (128 koní). Jeho cena začíná relativně vysoko na 549 980 Kč, za což se postaví nejen nejsilnější pohonná jednotka v nabídce, ale i bohatá výbava Comfort Plus, která je prakticky pátou úrovní z šesti nabízených a obsahuje například duální automatickou dvouzónovou klimatizaci, tempomat, vyhřívaná sedadla, elektrická okna vpředu i vzadu včetně elektricky nastavitelných a sklopných zrcátek, kožený volant a řadicí páku, stabilizační systém podpořený asistentem při rozjezdu do kopce nebo rádo s CD a MP3 včetně šestice reproduktorů. Samozřejmostí od základní výbavy je plná bezpečnostní výbava se šesticí airbagů, ABS či systémem Isofix pro ukotvení dětské autosedačky na zadních sedadlech. Vzhledem k vyjmenované výbavě je vcelku pochopitelné, že seznam příplatkové výbavy už nabízí jen skromnou dvojici položek, mezi kterými se u testované verze objevil příplatek za metalický lak, 17“ litá kola a elektrochromatické zpětné zrcátko, který posunul cenu tohoto vozu na konečných 574 980 Kč.
Od těch si lze ale odečíst sumu 20 000 Kč, kterážto sleva je nyní dostupná na všechny verze modelu cee´d.K účelům referentských vozů budou firmy ale volit spíše střídmější specifikace, pro které se hodí zejména benzinové jednotky 1.4 CVVT a 1.6 CVVT, které u modelu SW rostou od cenovky 304 980 Kč, respektive 359 980 Kč, a po odečtení zmíněné slevy padají až pod hranici 300 000 Kč.
Ale atraktivní je i nabídka naftových verzí, které nabízejí u motoru 1. CRDi i střídmější výkonovou charakteristiku, když jsou v nabídce i s výkonem 6 či 85 kW.
Překvapivě komfortní a šetrné svezení
Náš testovací kousek jsme k testu přebírali s 7458 najetými kilometry a ihned v prvním týdnu jsme tuto cifru zvládli povýšit o solidních 800 km. První dojmy jsou veskrze pozitivní a nejvíce nás potěšila velmi vstřícná spotřeba. Při pohybu ve městě se lze držet jen těsně nad hranicí šesti litrů a za městem jsem s plně naloženým kombíkem a čtyřčlennou posádkou dosáhl při šetrné jízdě spotřeby 4,9 l/100 km. Svůj podíl na tom má silný turbodieselový motor se vstřikováním common-rail poskytující slušný točivý moment a široké spektrum využitelných otáček, ale i šestistupňová manuální převodovka, která nabízí vhodné odstupňování, ale také je radost s ní spolupracovat. Jedinou výtkou je možná poněkud hlučnější chod motoru, který ale rozhodně není nepříjemný, nechrochtá jako některé jiné diesely, ale přeci jen ho občas zaslechnete.
Stejně jako projev a spotřeba motoru mě mile překvapil i poskytnutý komfort. A to i přesto, že se auto pohybuje na velkých sedmnáctipalcových kolech. Přejezdy větších nerovností jsou sice uchem postřehnutelné, ale cee´d se s nimi vyrovnává velmi statečně a do interiéru nepřenáší žádné rušivé rázy. Uvidíme, jaké budou naše další postřehy a zkušenosti po najetí dalších kilometrů.
S těmito postřehy se s vámi podělíme v dalším čísle a na našich webových stránkách, kde již zanedlouho přineseme díl dlouhodobého testu věnující se detailně pořizovacím a provozním nákladům spojený s pořízením modelu Kia cee´d SW.
Technické údaje: Kia cee´d SW 1.6 CRDi Comfort Plus
Cena od: 549 980 Kč (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika: naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon: 94 kW/4000 ot./min
Maximální točivý moment: 260 Nm/1900 ot./min
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 197 km/h
Zrychlení: 11,2 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 5,3/4,2/4,6 l/100 km
Emise CO2: 122 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4490/1790/1525 mm
Rozvor: 2650 mm
Objem zavazadlového prostoru: 534 l
Pohotovostní hmotnost: 1419 kg
DALŠÍ MOTORIZACE
Benzin
1.4 CVVT (66 kW)
1.6 CVVT (92 kW)
Diesel
1.6 CRDi (66 kW)
1.6 CRDi (85 kW)
{gallery}testy/Kia_ceed{/gallery}