Ford má nový tříválec 1.0 EcoBoost – Nejmenší motor v historii Fordu

ford b-max_01

ford b-max_01Automobilka Ford rozšiřuje spektrum pohonných jednotek o nový přeplňovaný tříválec 1.0 EcoBoost, vyvinutý v Evropě. Je to zatím co do počtu válců nejmenší motor v historii Fordu.

Ford zároveň potvrdil skutečnost, že nová generace hybridních modelů, jejíž příchod zahájí v roce 2013 C-MAX, bude disponovat novou převodovkou, kterou Ford vyvinul a bude vyrábět zcela ve vlastní režii.

Příchodem nového člena rodiny EcoBoost a nového hybridního agregátu společnost dále posílí svoji nabídku automobilů. Derrick Kuzak, viceprezident skupiny Ford odpovědný za globální vývoj produktů, vysvětlil, že nový řadový tříválec byl vyvinut v Evropě pro nasazení v celém světě a že se jedná o velmi významný přírůstek do řady motorů Ford EcoBoost.„V uplynulých pěti letech jsme do nových pohonných jednotek a úsporných technologií, investovali rekordní částky,“ řekl. „Dnes máme nejaktuálnější nabídku motorů v oboru. A tím to rozhodně nekončí.“ Nový motor se poprvé představí v připravovaném modelu Ford B-MAX, který se začne v Evropě prodávat během roku 2012, objeví se však také v mnoha jiných malých modelech značky Ford po celém světě.

 

1.0 EcoBoost: nejmenší motor v historii Fordu

 

Konstruktéři z Technického střediska Ford v britském Duntonu vyvíjeli nový 1.0 EcoBoost jako úhelný kámen nové řady zážehových motorů EcoBoost. Technicky vyspělý a  úsporný tříválcový agregát poskytuje stejný výkon jako čtyřválec, přitom se však vyznačuje mnohem nižší spotřebou i emisemi skleníkových plynů.

Zkušení vývojáři z Duntonu, které je pro Ford globálním centrem odbornosti v oblasti maloobjemových jednotek, se zaměřili zejména na zlepšení tepelné účinnosti a snížení vnitřního tření pohyblivých součástí, zejména během zahřívání na pracovní teplotu. Právě tehdy totiž motor produkuje nejvíce CO2 i znečisťujících látek. Nový agregát je osazen mnoha novými technologiemi, z nichž některé se v budoucnu mohou stát nedílnou součástí DNA všech motorů značky Ford.

 

Přehlídka moderních technických řešení

 

Joe Bakaj, viceprezident globální konstrukce pohonných jednotek, se nechal slyšet, že nový motor 1,0 l je možná malý svým zdvihovým objemem, ale velký co do technické vyspělosti. „Takovýto tříválec ještě nikdo nevyrobil. Je to jeden z technicky nejvyspělejších a nejúspornějších motorů, jaké jsme kdy zkonstruovali,“ řekl.

EcoBoost se skutečně pyšní několika velmi inovativními technickými řešeními, jako jsou kupříkladu přesazená kliková hřídel, která snižuje tření, dělená chladicí soustava, umožňující bloku válců zahřát se dříve než hlava válců; rychlejším zahřátím bloku se šetří palivo, zejména v chladném počasí, sběrné potrubí odlité přímo do hlavy válců; tato jednodílná konstrukce je lehčí a zejména snižuje teplotu výfukových plynů, čímž umožňuje motoru pracovat s optimálním poměrem paliva a vzduchu v širším rozsahu otáček a v neposlední řadě technologie EcoBoost, k nimž patří přeplňování turbodmychadlem, přímé vstřikování paliva a nezávisle proměnné časování sacích i výfukových ventilů (Ti-VCT)

Pro srovnání lze uvést, že nejmladší člen rodiny EcoBoost má přibližně stejný zdvihový objem jako motor cestovního motocyklu. Dosud nikdy nevyráběl Ford automobil s méně než čtyřmi válci. „Řidičům se bude nový 1.0 EcoBoost líbit,“ řekl Bakaj, „protože má vynikající odezvu v nízkých otáčkách, vysoký výkon i točivý moment a hladký chod.“

Další podrobnosti o novém motoru 1.0 EcoBoost budou zveřejněny v září na autosalonu v německém Frankfurtu nad Mohanem.