Stoupá počet nehod zapříčiněný špatnými silnicemi

uamk_odtah

uamk_odtahSilnice mnohdy po zimě vypadají jako tankodrom a s tím souvisí také zvýšený počet dopravních nehod a dalších poškození vozu především pak pneumatik a podvozku. Jen podle aktuálních statistik Policie ČR došlo za první čtvrtletí letošního roku již k 177 nehodám zaviněným závadou komunikace, což znamená meziroční nárůst o 29 %.

„Po letošní zimě jednoznačně roste počet nehod, kterým je možné přičíst právě velmi špatný stav vozovek. Stav českých silnic je v řadě případů pro řidiče nebezpečný, protože je nutí doslova kličkovat mezi výtluky a méně se věnovat situaci na silnici,“ uvedl Igor Sirota, tiskový mluvčí ÚAMK. „Nejčastější poškození vozidel spojené se špatným stavem vozovek se týká prasknutí a roztržení pneumatik. Dále pak dochází k poškození zavěšení kol, případně spodních dílů vozu, jako jsou výfuková potrubí a podobně,“ upozornil Sirota.

Běžným poškozením pneumatiky při jízdě po silnicích s výmoly je vyboulení pláště, které často doprovází praskliny. Zároveň může dojít k čistému průrazu pneumatiky. „Na poškození způsobené závadou na silnici se nevztahuje záruka výrobce. Reklamovat je možné pouze výrobní vady, což si většina motoristů neuvědomuje,“ sdělil Vojtěch Schwangmaier, ředitel internetového obchodu Pneumatiky.cz, s tím, že více než 80 % ze všech reklamací nelze vyhovět kvůli mechanickému poškození způsobenému závadou na komunikaci nebo neopatrným najetím na překážku.

V případě poškození vozidla na silnici je možné náhradu škody uplatnit z pojištění odpovědnosti správce komunikace. U dálnic či rychlostních komunikací je správcem Ředitelství silnic a dálnic ČR, u ostatních vozovek je možné se obrátit přímo na obec nebo příslušný úřad Správy a údržby silnic. Vymáhání financí na úhradu škod vzniklých na děravých silnicích však často končí u soudu. Alternativou je využití havarijní pojistky, která se na výmoly na silnicích vztahuje.