ROZHOVOR: Ondřej Kulich – Prémiový segment je v ČR pozadu
Značka Audi je v ČR 15 let jedničkou v prémiovém segmentu. Jaká jsou jeho specifika a lákají i luxusní značky zákazníky na masivní slevy? Nejen o tom jsme hovořili s Ondřejem Kulichem, vedoucím Fleet & Marketing Audi v České republice.
Jak si stojí prémiový segment na českém automobilovém trhu? Kolik zhruba procent mu patří?
Prémiový segment je relativně stabilní na úrovni kolem 7 procent českého trhu. Ročně se prodá necelých 12 tisíc vozů prémiových značek, konkrétně v roce 2009 to bylo 11 652 aut, loni 11 823.
Jaký je tento podíl ve srovnání se západní Evropou?
V západní Evropě má prémiový segment zhruba 16 procent a vykazuje v posledních letech přibližně jednoprocentní meziroční nárůsty. U nás také stále mírně roste, ale jeho podíl na celkovém trhu zůstává stále zhruba poloviční proti zemím na západ od našich hranic.
Podle čísel se zdá, že nedávná automobilová krize se prémiovému segmentu spíše vyhnula. Je to důsledek toho, že je ve srovnání se západní Evropou pořád malý, takže krize jen zbrzdila jeho růst?
Krize se dotkla prémiového segmentu stejně jako trhu neprémiových značek. Celkové objemy prodejů mírně poklesly, nicméně tržní podíl prémiových značek zůstal i v době krize stejný.
Snižovaly i prémiové značky razantně ceny třeba jako vozy nižší střední třídy?
Mohu mluvit jen za značku Audi, kde je situace trochu specifická. V roce 2008 jsme změnili cenovou politiku a začali jsme ceny pro jednotlivé modely počítat podle aktuálního kurzu koruny. V tuto chvíli naše ceny skokově klesly. Rok 2009 byl rokem větších kurzových výkyvů, takže jsme cenu fixovali na měsíční bázi. To bylo výhodné pro firemní klientelu i pro leasingové společnosti kvůli plánování výdajů. Tento systém se snažíme držet dodnes. Ani loni jsme ceny nesnižovali plošně. Samozřejmě u jednotlivých modelů se cena mění v průběhu jejich životního cyklu, ale kromě toho jsme šli spíše cestou různých výhodných paketů výbavy.
Je v prémiovém segmentu výrazně vyšší podíl firemních nákupů?
Ano, podíl firemních zákazníků je výrazně vyšší než u neprémiových značek. Audi má v České republice 81% podíl firemních zákazníků, mainstreamové značky se pohybují zhruba mezi 55–60 % podílem.
Jak vidíte prémiový segment v letošním roce a následujících letech?
Podle dostupných indikátorů si myslíme, že podíl prémiového segmentu se bude v následujících letech mírně zvyšovat. Žádné velké výkyvy ale neočekáváme.
Proč podle vás prémiové značky v poslední době postupně expandují do nových tříd, zejména směrem dolů? Je to nutný krok? A není podle vás na úkor ziskovosti?
Každý výrobce by se měl snažit vyhovět svým zákazníkům, a pokud si trh žádá i menší modely od Audi, my je nabídneme. Máte samozřejmě pravdu, že marže na malém vozu je menší než na velkém, nicméně i naše malé vozy jsou plně rentabilní.
Jak si v prémiovém segmentu vede značka Audi?
Dlouhodobě jsme číslo 1 na českém trhu. Loni jsme již po patnácté v řadě obhájili vedoucí pozici. Pro vozy Audi se v ČR rozhodlo 3242 zákazníků. Jaké jsou vaše cíle pro letošní rok? Samozřejmě udržet si první pozici na trhu a zvýšit tržní podíl.
Co očekáváte od nového modelu A6?
Nová generace modelu A6 vstupuje jako poslední z německého prémiového trojlístku do segmentu vyšší střední třídy. S novým Audi A6 se chceme vrátit na první pozici v tomto segmentu.
Jak se značka Audi plánuje postavit k trendu snižování emisí? Věříte hybridům, elektromobilům nebo úsporným spalovacím motorům?
Značka Audi se tomuto tématu věnuje velmi intenzivně. V první řadě se snažíme dovést naše vozy k technické dokonalosti. K hlavním pilířům naší současné produkce patří extenzivní využití hliníkových prvků karoserie, přímého vstřiku paliva, systému Start-Stop, rekuperace brzdné energie, moderních převodovek s vyšším počtem převodových stupňů, apod. Dále pak naše vývojové oddělení pracuje na sofistikovaném hybridním pohonu, jímž budeme postupně rozšiřovat náš výrobní program. Na podzim značka uvede na trh hybridní model Q5 a další modely budou následovat v roce 2012. Musíme doufat, že česká legislativa začne být brzy nakloněna vozům s alternativním druhem pohonu, jež jsou šetrnější k životnímu prostředí.