TEST: VW Caddy Kombi – Třída sama pro sebe

vw caddy 2s

vw caddy 2sV letech 2004 až 2010 bylo po celém světě prodáno více než 850 tisíc užitkových vozů Volkswagen Caddy. Nedávno byla na český trh uvedena nová řada těchto kompaktních praktických pomocníků. Testu jsme podrobili verzi Kombi poháněnou motorem 1.6 TDI.

Značka Volkswagen Užitkové vozy připravila pro letošní rok velkou modelovou ofenzivu a nový Caddy patří bezesporu mezi její nejdůležitější novinky. K dispozici je tradičně velká paleta modelů od skříňových verzí, přes všestranná Kombi pro kombinovanou přepravu osob a nákladu až po čistě osobní varianty dodávané dokonce i v kempinkovém provedení. A kromě krátkého Caddy si mohou zákazníci zvolit také prodlouženou variantu Maxi.

vw caddy 1V této kategorii jedinečná je nabídka modelů 4Motion s továrně montovaným pohonem všech kol (Peugeot Partner 4×4 je přestavba prováděná firmou Dangel) a pozornost si zaslouží také převodovky DSG a mimořádně ekologický model EcoFuel s pohonem na zemní plyn. Výrazným krokem vpřed je nová generace zážehových a vznětových motorů TSI a TDI, která kombinuje vynikající výkonové parametry s výrazně nižší spotřebou paliva. Caddy BlueMotion má například kombinovanou spotřebu paliva jen 4,9 l/100 km.

Praktický a prostorný interiér

Caddy Kombi je v souladu se svým všestranným zaměřením na pomezí mezi čistě užitkovou skříňovou verzí a vysloveně komfortními osobními modely. Tomu odpovídá i praktický a prostorný interiér, který sice nemá vzájemně oddělené prostory pro cestující a pro náklad, ale použité materiály jednoznačně zdůrazňují užitkový charakter modelu Caddy Kombi. Od B-sloupků dozadu převládá na bočních stěnách lakovaný plech karoserie doplněný odolnými obklady stropu a postranních částí deskami z tvrdého vlákna.

vw caddy 2Nákladový prostor má v pětimístné krátké variantě objem 0,9 až 3,2 m3, u dlouhé verze Caddy Maxi je to 1,6 až 4,1 m3. Sedadla ve druhé řadě jsou dělená v poměru 1/3 ku 2/3, sklopná a vyjímatelná. Na přání lze pro obě délky karoserie objednat třetí řadu sedadel (pro Caddy Kombi za 15 651 Kč bez DPH), čímž se počet míst zvětší na sedm. Přístup ke druhé řadě sedadel je u Kombi standardně řešen bočními posuvnými dveřmi jen na pravé straně. Při častější přepravě osob na zadních sedadlech doporučujeme zvolit z výbavy na přání posuvné dveře na levé straně (přijdou na 10 031 Kč bez DPH).

Nákladový prostor je přístupný zadním výklopným víkem, ale testovaný vůz byl vybaven v mnoha ohledech praktičtějšími prosklenými křídlovými dveřmi (příplatek 4975 Kč bez DPH), jejichž hlavní nevýhodou je horší výhled dozadu z místa řidiče. Asymetrické křídlové dveře jsou k dispozici také v kombinaci s neméně praktickým střešním výklopným dílem pro přepravu dlouhých předmětů (příplatek v tomto případě činí 13 065 Kč bez DPH).

Moderní motor TDI CR

Volkswagen připravil pro novou modelovou řadu Caddy celkem šest nových čtyřválců TSI a TDI, jejichž průměrná spotřeba klesla až o 21 %. Ze 14 možných kombinací motorů a převodovek bude mezi nejoblíbenější patřit bezesporu testovaný turbodiesel 1.6 TDI s přímým vstřikováním common rail, který ve výrobním programu nahradil populární jednotku 1.9 TDI.

vw caddy 3Vznětová šestnáctistovka se dodává ve dvou výkonových stupních (55 a 75 kW) a na výběr jsou pětistupňové mechanické nebo sedmistupňové dvouspojkové převodovky (DSG jen pro verzi 75 kW). Nový motor 1.6 TDI/75 kW nás přesvědčil nízkou průměrnou spotřebou, která se během testu pohybovala mezi pěti a šesti litry na 100 km, a velmi kultivovaným a tichým během. S šedesátilitrovou nádrží tak není nutné ztrácet čas příliš častými zastávkami na čerpacích stanicích. Rozporuplné dojmy v nás vyvolala pětistupňová mechanická převodovka. Její krátká „jednička“ a dlouhá „pětka“ jsou vynikající pro rozjezd naloženého vozidla a pro klidnou a hospodárnou jízdu po dálnici. Avšak pouhé tři převodové stupně mezi tak širokým rozpětím převodů vyžadují velké skoky v otáčkách během řazení, což nutí řidiče ke zbytečně velkému vytáčení maloobjemového motoru, který pochopitelně není v pásmu nízkých otáček tak suverénní jako motor s větším zdvihovým objemem. Šestistupňová převodovka by tomuto vozu slušela mnohem lépe.

Aktivní bezpečnost a komfort na jedničku

Volkswagen Caddy důsledně usiluje o vedoucí postavení ve své třídě, v níž je jako jediný ve všech variantách vybaven stabilizačním systémem ESP. Z absolutního hlediska poněkud pokulhává sériová výbava pasivními bezpečnostními prvky. Standardem jsou pouze čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce, zatímco boční airbagy stojí 6501 Kč, resp. 8693 Kč bez DPH včetně hlavových airbagů. Konkurence ovšem přistupuje k pasivní bezpečnosti ve většině případů ještě mnohem ležérněji. Všechna sedadla jsou samozřejmě vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy a výškově nastavitelnými opěrkami hlavy.

vw caddy 4Navzdory svému užitkovému zaměření nás testovaný Caddy Kombi překvapil velmi nízkou hladinou vnitřního hluku, komfortním odpružením, snadným ovládáním a příjemnými jízdními vlastnostmi, jimiž předčí nejen většinu svých konkurentů, ale i mnoho běžných osobních vozů. Tomu odpovídá i cenová úroveň modelové řady Caddy. Nejlevnější skříňovou verzi bylo možné v době testu pořídit za 299 000 Kč bez DPH, testované Kombi 1.6 TDI 75 kW přišlo na 400 904 Kč bez DPH a včetně příplatkové výbavy dokonce na 472 869 Kč bez DPH. Vzhledem ke kvalitám tohoto vozu se však jedná o dobře investované peníze.

 

Technické údaje Volkswagen Caddy Kombi (pětimístná osobní dodávka s pohonem předních kol)

Délka: 4406 mm, 4876 mm (Maxi)

Šířka: 1794 mm

Výška: 1822 až 1846 mm, 1831 až 1862 mm (Maxi)

Nákladový prostor: 0,9 až 3,2 m3 (5 míst/2 místa), 1,6 až 4,1 m3 (Maxi)

Celková hmotnost: 2000 až 2280 kg, 2265 až 2380 kg (Maxi)

Užitečná hmotnost: 415 až 805 kg, 472 až 826 kg (Maxi)

Brzděný přívěs: 1200 až 1500 kg, 1100 až 1500 kg (Maxi)

Motory (maximální výkon, maximální točivý moment, maximální rychlost, kombinovaná spotřeba):

1.2 TSI (63/77 kW, 160/175 N.m, 155/169 km/h, 6,8/6,7 l/100 km)

2.0 CNG (80 kW, 160 N.m, 169 km/h, 5,7 kg/100 km)

1.6 TDI (55/75 kW, 225/250 N.m, 150 až 151/168 až 170 km/h, 5,3 až 5,7/5,1 až 5,7 l/100 km)

2.0 TDI (81/103 kW, 280/320 N.m, 170/186 km/h, 6,5 (4Motion)/6,0 až 6,3 l/100 km)

Palivová nádrž: 60 l (EcoFuel: 13 l benzinu + 26 kg CNG)

Ceny: 330 297 až 503 969 Kč (bez DPH), Maxi 388 318 až 529 415 Kč (bez DPH)

{gallery}automobil_ve_firme/VW_Caddy{/gallery}