TEST: Seat Ibiza ST – Vyvážená kombinace
Malé velké sportovní kombi. Radost z jízdy. Dynamika. Hezká na pohled. To je jen několik myšlenek, které nás napadaly při přemýšlení, proč dát této svěží jižance přednost před nejoblíbenějším českým kombíkem této třídy.
“Největší Ibiza všech dob.” Ač se španělský výrobce snaží všemožně do světa hlásit velikost tohoto vozu, nejsou rozměry nebo prostornost kompaktního kombi tím primárním sdělením. Co je na Ibize ST tak příjemné, je její temperament, živost, radost z pohybu. Prostě navýsost příjemné svezení.
Designéři odvedli dobrou práci hlavně zvenku: svižné protínající se linie, boubelaté, avšak nijak přehnaně oplácané boky s rozměrnýma ušima zrcátek či jakoby šibalsky podmračený výraz masky – to jsou atributy, díky nimž se Ibiza hned tak neokouká.
Bílá neruší
Svěží jižanský vánek dýchá také v interiéru. Netradiční kombinace klasických šedých odstínů s těmi světlými sice v prvních chvílích překvapí, později jí člověk ale přijde na chuť. Krémové části palubní desky se navíc svažují směrem do vozu, nepotvrdily se tak ani naše obavy z nepříjemného zrcadlení této části v čelním sklu.
Po usednutí za volant člověka neopouští onen všeobjímající dojem: Ibiza jako by dávala najevo svého mladého ducha a chuť se rozletět. Výborně do ruky padnoucí volant, krátká řadicí páka, vysoko položená palubní deska, tvrdší, pevné sedačky. Nastavujeme posed a rozjíždíme se. Vše je na dosah ruky, nemusíme koumat nad funkcemi spínačů, jsme jako doma. Řízení je strmější, než je zvykem, za pomala citlivé a s rostoucí rychlostí pěkně tuhnoucí; informace od přední nápravy dostává řidič příkladné.
Sportovní sedačky jsou typicky koncernově tužší, což v tomto vozu jedině vítáme. Rozměrné boční polstrování opěradel může dělat potíže prostorově výraznějším lidem, jejich podpora v zatáčkách je ale na jedničku.
A že si s Ibizou zatáčky řidič vychutná! Hlavně při porovnání s francouzskou konkurencí, ale také s již zmiňovanou domácí konkurentkou, vynikne sportovněji naladěný podvozek. Ano, nerovnosti českých silnic se do těl pasažérů přenášejí citelně, vše ale vyváží jistota a zábava. Hranice nedotáčivosti přichází čitelně a později, než řidič čeká, brzdy mají ostrý nástup, hned zkraje se destičky s chutí zakusují do kotoučů.
Potěšení
Radost z jízdy má na svědomí také motor. S lehkým vozem si testovaný turbodiesel 1.6 TDI o výkonu 77 kW pohrával, a to i při téměř plném naložení. Každé sešlápnutí plynového pedálu spustilo okamžitou odezvu. Příjemně krátká řadicí páka pak jen podtrhuje sportovnost vozu, škoda jen menší přesnosti řazení.
Ibizu ST lze koupit s třemi benzínovými motory (1.2 51 kW, 1.4 63 kW a 1.2 TSI 77 kW) a dvojicí vznětových agregátů (1.2 TDI 55 kW a 1.6 TDI ve dvou výkonových variantách, 66 a 77 kW). K nejsilnějšímu benzínovému motoru může zájemce koupit šestistupňovou dvojspojkovou převodovku DSG.
K dispozici jsou tři stupně výbavy, přičemž ta základní Reference zahrnuje čelní a boční airbagy, ABS, centrální zamykání či rádio s CD a MP3. Vyšší varianta Style pak přidává například kotoučové brzdy vzadu, klimatizaci, tempomat, palubní počítač, mlhovky nebo výškově nastavitelná přední sedadla. Nejvyšší stupeň výbavy se jmenuje Sport a obsahuje navíc ještě 16palcová kola z lehkých slitin a sportovní podvozek, volant a sedadla.
Seat Ibiza ST je k mání od 248 900 korun za nejnižší výbavu s motorem 1.2 51 kW. Nejlevnější dieselová varianta vyjde na 328 900 Kč. Testovaný 77kilowattový diesel v prostřední, “nesportovní” výbavě stojí 353 900 korun, se sportovními doplňky potom 374 900 Kč.
Výrobce uvádí pro zkoušený nejsilnější turbodiesel kombinovanou spotřebu 4,2 litru, což je ovšem pouhá marketingová hláška: tak nízko se dost možná dostat lze, ale bude to nuda k uzoufání. Auto si přímo říká o dynamičtější jízdu a tohle svádění ke šlapání na plyn ústí ve spotřebu kolem 7 litrů. Pro úzkostlivé spořivce má Seat základní dieselový agregát 1.2 TDI, jehož deklarovaná spotřeba činí 3,9 litru.
Čím je tedy Ibiza ST tak zajímavá? Není nejsportovnější, není největší, není nejlevnější, není nejpraktičtější. Ale nabízí vyváženou kombinaci všeho. Jistě, je řada kombíků tohoto segmentu, které vás přepraví z místa na místo a pojmou mnohem větší náklad. Ale pokud vaši zaměstnanci potřebují hodně jezdit a alespoň trochu rádi řídí, je tato Španělka dobrou volbou. Je s ní totiž zábava.
Automobilka doporučuje:
Atraktivní design bývá často na úkor praktické využitelnosti a od výkonných motorů zpravidla nečekáme nízkou spotřebu paliva. Seat Ibiza ST v sobě tyto zdánlivě protichůdné vlastnosti spojuje. A v ruce drží další trumfy pro fleetové zákazníky v podobě vynikajícího poměru výkon/cena, dokonalého servisu a individuální nabídky výhodného financování. Tento vůz je atraktivní volbou nejen pro živnostníky, kteří pro svou činnost přes týden potřebují objemný a variabilně rozšiřitelný nákladový prostor, zatímco o víkendech vyrážejí s rodinou za dobrodružstvím, ale i pro větší firemní vozové parky, jejichž provozovatelé zajisté ocení hustou servisní síť značky Seat a nabídku
výhodného financování včetně operativního leasingu šitou na míru konkrétním potřebám zákazníka. Ibiza ST dokáže díky sportovně laděnému podvozku proměnit čilý temperament kteréhokoli z šestice nabízených motorů v ryzí potěšení z jízdy. Moderní konstrukce poháněcího ústrojí je navíc zárukou, že vám úsměv na tváři zůstane i při úhradě provozních nákladů.
Jitka Kubelková, VIP and Fleet Sales, Seat Česká republika
Technické údaje Seat Ibiza ST
Délka: 4227 mm
Šířka: 1693 mm
Výška: 1445 mm
Rozvor: 2469 mm
Zavazadlový prostor: 430 l
Motor 1.6 TDI CR
Maximální výkon: 77 kW
Maximální točivý moment: 250 N.m/2500 ot.
Maximální rychlost: 188 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,9 s
Průměrná spotřeba: 4,2 l/100 km
{gallery}automobil_ve_firme/seat_ibiza_st{/gallery}