Lexus CT200h: Hybrid v luxusním kabátě…

lexus ct200h 2

lexus ct200h 2Tichá revoluce – tento přídomek dal Lexus svému nejnovějšímu modelu, který je zároveň nejmenším Lexusem v historii značky.

Malý Lexus vzešel ze studie LF-Ch, kterou automobilka představila v září roku 2009. Hlavním cílem výrobce je postavit se konkurenci v podobě BMW 1, Audi A3 a pravděpodobně i novému Mercedesu A, na kterém německá automobilka usilovně pracuje.

lexus ct200h 12Japonský elegán to však nebude mít vůbec jednoduché. Především na evropském trhu, kde hybridy příliš nefrčí a zákazníci ve většině případů preferují konstrukčně jednodušší diesely, ho čeká opravdu tvrdý boj o zákazníka. My jsme se však přesvědčili, že japonský prémiový hatchback má co nabídnout.

Auto je navzdory svému ekologickému pohonnému ústrojí střiženo ve sportovním designu a honosí se velmi agresivním výrazem. Na svědomí to má především nízká stavba karosérie a propracovaný přední nárazník. Tato opatření však mají svá opodstatnění. Součinitel odporu vzduchu Cx nabývá hodnoty pouze 0,28 resp. 0.29 u vyšších výbav, a to ruku v ruce s hybridním ústrojím v útrobách vozu přispívá ke snížení spotřeby paliva.

Interiér vozu po vzoru ostatních modelů Lexus zaujme hodnotnými materiály a kvalitním zpracováním. Potěší také základní výbava, která mezi konkurenty nemá obdoby a do jisté míry ospravedlňuje vyšší základní cenu.

lexus ct200h 8Hybridní ústrojí tvoří spalovací motor o objemu 1,8 litru s výkonem 73 kW a 142 N.m. točivého momentu a elektromotor o výkonu 60 kW a 207 N.m. točivého momentu. Obě pohonné jednotky jsou spojeny přes planetový převod. Jedná se o technologii Hybrid Synergy Drive známou z Toyoty Prius a tomu odpovídá i chování pohonu v běžném provozu. Po nastartování se jen aktivují palubní přístroje, ale spalovací motor stojí. Rozjezd probíhá prostřednictvím elektromotoru, a pokud jsou baterie dostatečně nabité, dá se ujet zhruba 2 km. Poté přichází na scénu spalovací motor. Jeho projev je velice tichý a kultivovaný, vyjma situace, kdy řidič sešlápne pedál k podlaze. Otáčky totiž vyskočí k omezovači, avšak nikoli úměrně s nárůstem rychlosti, zkrátka stejně, jako by pod kapotou byla bezestupňová převodovka CVT. Dynamika je velice podobná Priusu, tedy žádný zázrak. Přesto je prémiový Lexus o něco hbitější, stovku zvládne za 10,3 vteřiny.

Lexus udává kombinovanou spotřebu paliva 3,8 litru resp. 4,1 litru u vyšších stupňů výbav na 100 km. Absolvování testovacích jízd však prozradilo, že se jedná spíše o hodnotu z říše snů. S velkou snahou o defenzivní a klidnou jízdu se nám podařilo spotřebu stlačit pod 5 litrů, což je bezesporu vynikající hodnota, nicméně udávaným cifrám spotřeby se příliš neblíží. Faktem je, že s hybridem se řidič musí sžít a až poté je řidič schopen využít jeho potenciálu na 100 procent.

lexus ct200h 4Nastavení technologicky vyspělého podvozku představuje ideální kompromis mezi jízdními vlastnostmi a komfortem. Pochválit je třeba jeho odhlučnění, které společně s odhlučněním hnacího ústrojí naplňuje pověst ostatních Lexusů proslulých skvěle odhlučněným interiérem.

Automobilka také očekává zájem firemních zákazníků. Provozní náklady vozu jsou totiž podle výrobce výrazně nižší než u konvenčních modelů německé prémiové trojky. Podle propočtů by se na servisu, náhradních dílech, pneumatikách, palivu atd. měla ušetřit zhruba polovina nákladů. Obávaná životnost baterie by od nákupu také neměla odradit. Podle automobilky totiž, dá se říct, převyšuje životnost vozu, resp. měla by bez problémů fungovat 13 až 15 let.

Pořizovací cena startuje na českém trhu na 699 000 Kč. To je cifra výrazně vyšší než u konkurence, nicméně jak už je u Lexusu zvykem, už v základní výbavě dostanete prvky, které v mnoha případech konkurenční automobilky nenabízejí ani v seznamech příplatkové výbavy.

Technické údaje LexusCT200h

Délka:  4320 mm

Šířka: 1765 mm

Výška: 1430 mm

Rozvor: 2600 mm

Zavazadlový prostor: 345-985 l

Zážehový motor/Hybridní systém

Maximální výkon: 73 kW/5200 ot.

Maximální točivý moment: 142 N.m/ 4000 ot.

Maximální výkon EV: 60 kW.

Maximální točivý moment EV: 207 N.

Maximální rychlost: 180 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 10,3 s

Průměrná spotřeba: 3,8 (4,1) l/100 km

 

{gallery}automobil_ve_firme/LecusCT200h{/gallery}