TEST: VW Golf – Distingovaný klasik
Golf je bezpochyby legenda. A tak si ve Wolfsburgu řekli, že z dobré pověsti vytěží maximum – a udělali dobře. Šestá generace tohoto Volkswagenu totiž nabízí špičkovou moderní techniku zabalenou v pohledném kabátu, jenž je na první pohled ze všech úhlů jasně identifikovatelný. Golf si prostě nespletete.
Pocit setkání se starým dobrým známým je příjemný, byť se vkrádá myšlenka, jestli už není na čase design přeci jenom trochu posunout vpřed. Pak si člověk ale uvědomí, jaká je cílová skupina tohoto vozu – tedy konzervativně smýšlející tradicionalisté hledající jistoty a v neposlední řadě i firemní klientela, pro níž auto představuje reprezentativní volbu spojenou s kvalitou. Náhle se umírněné modernizování jeví jako to jediné správné.
Od začátku do konce je to Golf – dynamická klínovitá karosérie, charakteristický široký šípovitý zadní sloupek, pohled zpředu i zezadu. Designový vývoj vidíme hlavně v menších celcích, jako jsou přední i zadní světlomety, zrcátka, nárazníky či nová kola.
Pod kapotou testovaného vozu tepal benzínový motor 1.2 TSI spojený s dvouspojkovou převodovkou DSG. Malý motor a špičkový automat – dává taková symbióza smysl?
V tichu a jako doma
Uvnitř vládne elegance a klid. Žádné výstřelky. Obrovskou devízou Golfu je, že každý řidič na první dobrou najde vše, kde to hledá, a ihned dokáže auto ovládat. Netřeba pátrat po ovladačích, ruce a prsty sahají intuitivně na ta správná místa. Tohle vše by se z jiného pohledu dalo charakterizovat jako nuda, jenomže opět – Golf je jako vyzrálý šlechtic, který si nepotřebuje na nic hrát. Sebevědomí, jistota… a celý zástup zákazníků.
Vše je jak má být – pevná a poměrně tvrdá sedadla, na nichž tělo nebolí ani po dlouhé cestě, dobré zpracování a ticho. Těžko bychom mezi přímými konkurenty hledali tak příjemné prostředí. Pro vyšší postavy může být trochu obtěžující masivní hrana středového tunelu, která tlačí do pravé řidičovy nohy a nedává prostor ke změně polohy. Drobnou výhradu máme také k uspořádání tlačítek na volantu, uměli bychom si představit jinou sadu funkcí. To jsou ale drobnosti, které body Golfu neubírají.
Malý objem a automat
To nejzajímavější se nachází pod kapotou. Také Golf se vydal cestou zmenšování objemu motorů při zachování výkonových parametrů. Sympatický čtyřválec 1.2 TSI disponuje přímým vstřikem paliva a turbodmychadlem, snižuje spotřebu i emise a v neposlední řadě náklady na povinné ručení (základní sazby např. pro Prahu se u tohoto objemu pohybují už lehce nad 3000 Kč měsíčně, do čtyř tisíc se pojištění vejde s přehledem).
Motor nabízí výkon 77 kW a točivý moment vrcholící hodnotou 175 N.m v širokém rozpětí otáček (lze pořídit také slabší variantu s hodnotami 63 kW resp. 160 N.m) a s poměrně lehkým vozem (1264 kg) nemá za normálních okolností problémy. Ty se očekávatelně dostaví až při plném naložení, kdy pohonné jednotce hlavně v delších výjezdech a při potřebě akcelerace přeci jen objem chybí.
A pak je tu další poněkud netradiční prvek – sedmistupňová automatická převodovka s dvojitou spojkou umožňující pohodlné řazení bez přerušení přenosu hnací síly. Jedná se o špičkové ústrojí, které řadí zcela plynule a opravdu velmi komfortně. Hodně příjemná je v těchto situacích možnost bleskurychle ručně o jeden či dva stupně podřadit pomocí pádel pod volantem a připravit se tak s předstihem třeba na předjíždění.
Zbytek vozu dostává své pověsti, zadní víceprvkové zavěšení (u testovaného kusu navíc s příplatkovým sportovním podvozkem) nabízí jistotu, škoda jen poněkud odtažitého řízení. Golf tu zkrátka není pro potěšení z jízdy.
A spotřeba? Velice záleží na stylu a trati, po níž se auto pohybuje. My jsme ve městě jezdili za rovných 9 litrů benzínu, mimo město včetně dálnice jsme se dostali na 7,2 litru. Průměrná hodnota 8,0 litru na sto kilometrů – bez usilování o úspornou jízdu – je docela vysoká. Na svědomí to má jistě automatická převodovka, jsme přesvědčeni, že s manuálním řazením bychom se papírové hodnotě 5,7 litru přiblížili více (pro automat výrobce udává nereálných 5,8 litru).
Do firmy? Rozhodně
VW Golf lze pořídit od 368 tisíc korun, cena zkoušeného modelu 1.2 TSI s výbavou Highline (7 airbagů, ESP a další pomocníci, poloautomatická klimatizace, rádio s MP3 a osmi reproduktory, počítač, tempomat či multifunkční kožený volant) přijde na 537 tisíc; v našem autě byla navíc příplatková výbava v podobě sportovního paketu, parkovacích senzorů, 17palcových kol nebo automatické klimatizace, která konečnou cenu vystavila na 592 tisíc korun.
VW Golf je podle nás skvělou volbou pracovního auta pro nižší management či vytížené obchodní zástupce, kterým nabídne velkou porci komfortu, ticha a klidu na cestách, jistotu ovládání a pevné chování na silnici; firmě potom prestiž poctivě postaveného auta s dobrou reputací, jakož i dobrý výhled do budoucna: oproti třeba korejské konkurenci lze očekávat, že Golf se za pár let prodá daleko snáz a dráž.
Automobilka doporučuje:
“Nový Golf je perfektní volbou například pro nižší management, případně jako referentský vůz. Jeho služeb v České republice využívá celá řada firem. Rozhodujícím faktorem při jeho koupi u zákazníků hrají špičkové technologie, komfort a zpracování, maximální úroveň bezpečí, kterou zabezpečují sériové doplňky jako např. ESP, sedm airbagů včetně kolenního airbagu řidiče, speciální hlavové opěrky působící proti poranění krční páteře, a další. Golf se navíc může pochlubit dynamickými a přitom velmi úspornými motory v širokém výkonovém spektru.“
Vratislav Strašil, vedoucí divize Volkswagen – osobní vozy, Import VOLKSWAGEN Group
Technické údaje Volkswagen Golf
Délka: 4199 mm
Šířka: 1786 mm
Výška: 1480 mm
Rozvor: 2575 mm
Zavazadlový prostor: 350-1305 l
Motor 1.2 TSI
Maximální výkon: 77 kW/5000 ot.
Maximální točivý moment: 175 N.m/ 1550-4100 ot.
Maximální rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 s
Průměrná spotřeba: 5,8 l/100 km
{gallery}testy/VW_Golf{/gallery}