ROZHOVOR: Jiří Linder ze Seznamu – Ekologická auta zatím nemáme
Ve flotile oblíbeného českého portálu Seznam.cz téměř výhradně figurují škodovky. Svou zásluhu na tom mají ve značné míře motory TSI, vysvětluje Jiří Linder, správce firemního autoparku.
Jak velký je váš vozový park, jak je strukturovaný, a které automobily využíváte?
V našem vozovém parku je nyní přes 130 vozů. Převážnou část vozů využívají naši zaměstnanci k cestám za klienty.Naše společnost používá téměř výhradně vozy značky Škoda.
Jak je vaše flotila strukturovaná podle pracovních pozic?
Zaměstnanci na pozici marketingových poradců a account managerů jezdí vozy Fabia a manažeři mají k dispozici modely Octavia. Nejvyšší management společnosti má potom možnost si svůj služební vůz zvolit libovolně, omezeni jsou jen finančním limitem. Až na dvě výjimky si ale celé vedení také vybralo vozy Škoda.
Co rozhodlo o tom, že jste si vybrali právě vozy, které používáte?
Seznam.cz je úspěšná česká firma, a tak rozhodování o značce vedlo ke spojenectví s jinou úspěšnou českou firmou – Škoda Auto. Jelikož jsme s touto značkou spokojeni, volíme ji i při nakupování nových aut.
Jak často flotilu obměňujete?
Vozy, které jsme pořídili prostřednictvím leasingu, měníme po třech letech, auta, která jsme přímo koupili a jsou v majetku společnosti, se točí po čtyřech až pěti letech, přičemž v tomto případě se rozhodujeme mimo jiné i podle nájezdu kilometrů a samozřejmě celkového opotřebení vozů.
Jak nákup vozů financujete?
Tady nelze říct jedno paušální pravidlo, kombinujeme totiž jak nákup za hotové, tak prostřednictvím operativního leasingu.
Dáváte přednost benzínovým nebo dieselovým motorům a proč?
Převážná část našich vozů je benzinových, jen vozy s vyššími nájezdy jsou naftové. Benzinové motory používáme od doby, kdy Škoda začala do svých vozů montovat motory TSI, které považuji za velmi povedené. Jen u Octavií s vyššími nájezdy jsme kvůli nižší spotřebě zůstali u nafty.
Můžete říct, jak se liší průměrná spotřeba vašich zaměstnanců od výrobcem deklarované průměrné spotřeby?
Všichni víme, že výrobci deklarovaná spotřeba je opravdu jen orientační údaj. V běžném provozu velmi záleží na tom, v jakých podmínkách se vozidlo používá. Nicméně přesto lze říct, že spotřeba našich řidičů se zhruba pohybuje celkem nedaleko uváděné kombinované hranice. U některých je samozřejmě o něco vyšší, není to ale nijak dramatické, jde o cca o 1-1,5 litru na 100 kilometrů.
Motivujete nějak své řidiče s ohledem na úspornou jízdu nebo pojistné události?
Pro nízkou spotřebu žádné motivační prvky nemáme, u pojistných událostí jsme nastavili systém náhrady škody při zaviněné nehodě. Naše auta jsou havarijně pojištěna, takže tato náhrada požadovaná po zaměstnancích je převážně jen spoluúčast.
Jak se díváte na spojení ekologických aut a flotilového parku? Máte podobná auta?
Žádné takové vozy nemáme a bohužel s nimi nemám ani osobní zkušenost. Zatím jsme spokojeni se současným stavem, neuvažujeme ani o pořízení hybridních vozů. Pokud se ovšem tyto technologie rozvinou do běžného života, rozhodně se jim nebudeme bránit.
Využíváte při správě flotily speciální software? Standardní řešení nebo vyvinutý na míru?
Pro správu našeho vozového parku využíváme jen standardní firemní účetní systém, žádné aplikace šité na míru nemáme, asi bychom jejich potenciál ani nevyužili.
Jaké vozy byste si vybral – bez ohledu na cenu – pro soukromé a pracovní účely a čistě jen pro radost?
Dlouhodobě obdivuji vozy Porsche 911, ty jsou skutečně pro radost. Soukromě by mě zajímalo auto z kategorie SUV. O konkrétní značce jsem ale nepřemýšlel, jen vím, že mé další auto musí mít automatickou převodovku. Pracovně bych volil vůz podle počtu najetých kilometrů a času v něm stráveném. Můj vůz by měl být pohodlný a úsporný.