ROZHOVOR: Na vzestupu
Automobilka KIA se naposledy blýskla nový modelem Sorento. V létě má podobně překvapit nová Sportage. Značka expanduje i v oblasti služeb, kde nabídla zajímavý program KIA Fleet nebo plnohodnotnou sedmiletou záruku na všechny své modely. Na zajímavá témata jsme si povídali s ředitelem společnosti KIA Motors Czech, Vítem Pěkným.
Jak byste nyní, s několikaměsíčním odstupem hodnotil projekt KIA Fleet?
Vytvoření speciálních fleetových center byl krok správným směrem. Ukazuje to mimo jiné také zvýšená návštěvnost webových stránek dvaceti dealerů, kteří jsou partnery projektu KIA Fleet.
Podle jakých kritérií se partneři do projektů KIA Fleet vybírali?
Důležitými kritérii byla zkušenost s flotilovými prodeji, přístup k zákazníkům a v neposlední řadě jsme brali v potaz rovnoměrnost celorepublikového pokrytí.
Jaké služby navíc dokáží fleetová centra nabídnout?
Správci vozových parků mají s ohledem na různorodost podnikání řadu specifických požadavků. Naše fleetová centra dokáží nabídnout především výhodný splátkový prodej KIA Finance nebo operativní leasing, komplexní pojišťovací služby, tříletou asistenční službu Nonstop včetně pick-up servisu, nabídku náhradního vozu v průběhu servisních prohlídek. Samozřejmou součástí každé zakázky je mytí a luxování vozu.
Od začátku ledna poskytujete na všechny své modely sedmiletou záruku. Lze za příplatek tuto záruku dále rozšiřovat?
Záruka je platná po dobu sedmi let nebo 150.000 km. Záleží, co nastane dřív. Do tří let ale záruka není podmíněna počtem ujetých kilometrů. I když se tedy s vozidlem jezdí často a počet ujetých kilometrů přesáhne 50.000 km za rok, je tříletá záruční doba pro firmy klíčová a na trhu výjimečná. Záruka je také důležitým argumentem v případě operativního leasingu. Výhodou je, že sedmiletou záruku poskytuje výrobní závod, a tak ji lze uplatňovat kdekoli na území Evropské unie. Tuto základní záruku samozřejmě lze za příplatek rozšířit buď na více let, nebo na větší počet ujetých kilometrů.
KIA Sportage patří mezi poslední, velice atraktivní novinky. Svou výstavní premiéru si odbude na brněnském autosalonu?
Ano, pokud se nic zásadního nezmění, mělo by to tak být. Autosalon, který má být letos součástí výstavy Autotec, je naplánován na počátek června. Nová Sportage se má začít vyrábět až koncem června. I přesto věříme, že se nám podaří Sportage veřejnosti představit.
A kdy se KIA Sportage objeví na českém trhu?Nejdříve budou upřednostněny největší evropské trhy. U nás by se měl prodej zahájit ve druhé polovině srpna. Jako první přijdou verze s dvoulitrovým zážehovým a vznětovým čtyřválcem. V půlce září se pak začne vyrábět verze se zážehovým motorem 1.6 a o měsíc později i verze se vznětovým motorem 1.7.
Jak bylo na ženevském autosalonu patrné, KIA má připraven hybridní pohon hned pro několik modelů. Kdy bude spuštěna výroba?
KIA chtěla na ženevském autosalonu ukázat, že hybridním pohonem lze vybavit modely cee´d, Venga a Sorento. Existuje také vodíkový pohon pro model Rio a Sportage. Automobilka ale neuvedla přesný termín zahájení sériové výroby.
Jaký je váš osobní postoj k hybridním automobilům?
Jsem v tomto směru pesimista. Hybridní pohon jistě šetří palivo a v určitém svém životním cyklu je ohleduplnější k životnímu prostředí. Myslím, že se ale občas neposuzuje ekologický dopad jako celek, tedy včetně budování nových technologií nebo nezanedbatelného zatížení životního prostřední a dalších nutných investic při výrobě a do recyklace ojetého automobilu. Myslím, že vznětové motory dosáhly svého technologického vrcholu. Další snižování emisí a spotřeby by bylo velice nákladné. U zážehových motorů je ale ještě velký potenciál. Ten jde cestou maloobjemových přeplňovaných motorů s přímým vstřikem benzínu. Zde si myslím, že je stále co zlepšovat při relativní jednoduchosti a spolehlivosti zážehových motorů. Až s odstupem času dozrají technologie pro masivnější nástup elektromobilů. Ty jsou díky současným možnostem limitovány především krátkým dojezdem a relativně vyšší cenou.