Opel Insignia prošel důkladnou modernizací, která insignii propůjčila elegantnější vzhled, představila šetrnější motory, přinesla řadu technologických novinek a obohatila nabídku o novou atraktivní verzi Country Tourer, jež dorazila v atraktivním balíčku s motorem 2.0 BiTurbo a pohonem 4x4 do redakčního testu.

Test výše zmíněné verze byl naším prvním setkáním nejen s novinkou v podobě verze Country Tourer, ale i se samotným faceliftem a v neposlední řadě i s relativně novým motorem 2.0 CDTI s dvojím přeplňováním a výkonem 143 kW. Těšit se tak bylo na co a zejména nedávná modernizace slibovala velké změny.
Ty se dotkly jak designu insignie, tak i interiéru, který vyslyšel hlasy kverulantů ohledně přetlačítkované palubní desky a představil nový infotainment Intellilink s možností propojení na chytrý telefon a využití řady originálních aplikací.
Opel Insignia Country TourerZvenku facelift odhalí například nové světlomety a koncová světla i upravená maska chladiče. Insignia je nově ještě elegantnější a dle mého i díky jednoduší linii poněkud svěžejší. Kapitolu samu pro sebe tvoří verze Country Tourer, tedy manažersky oblíbená outdoorová verze, hlásící se do společnosti oplastovaných kombíků střední třídy, do které lze započíst VW Passat Alltrack, Audi A4 Allroad či Subaru Outback nebo i hybridní Peugeot 508 RXH. Na zdejším trhu se o slovo přihlásí ještě Škoda Octavia Scout a potažmo i Škoda Superb s příplatkovým paketem Outdoor.

Méně je více?
Opel Insignia Country TourerJak jsem již stihl naznačit, aktuální facelift se měrou vrchovatou dotkl i útrob vozu. Poznat je to hned při prvním pohledu na přístrojovou desku. Středová konzole nabízí o poznání méně tlačítek a tolik kritizovaný přetlačítkovaný interiér jakoby najednou nebyl. Otočné ovladače zastoupily dotykové kapacitní displeje a za řadicí pákou je nově k nalezení moderní touchpad, jehož pomocí se lze pohybovat v menu sdruženého palubního systému. Ačkoliv jsem osobně více tlačítek v interiéru insignie nikdy nekritizoval a poukazoval na jejich jistou praktičnost i fakt, že si na rozmístění jednotlivých ovladačů majitel vozu velmi rychle zvykne, určitě nechci nové řešení kritizovat. Na první pohled vypadá interiér opravdu velmi dobře a chce se snad i říci tak, jak má. Přesto mám k novému řešení několik výhrad. Právě dotykový ovladač, sdružující ovládání teploty a vyhřívání, respektive odvětrávání sedadel, mi přijde jako trochu krok zpět. Správný dotyk totiž vyžaduje více pozornosti, než by bylo nutné, a ne vždy se vaše volba povede napoprvé. Stejně tak ovládání touchpadem jsem za celý týden příliš nepřivykl a nadále se budu v menu raději pohybovat buď pomocí tlačítek na volantu, ale především pomocí volby na dotykové obrazovce. Svým způsobem dobrou zprávou je, že volba těchto prvků se odvíjí od výbavy a příplatkových položek, tedy výběr zůstane ve výsledku na vás a vašich preferencích. Podobně je tomu i u kapličky přístrojů, kam nově zavítal digitální přístrojový štít s velkým TFT displejem. Podob nabízí insignia několik a výběr je tak jenom na zákazníkovi.
Větším přínosem je zcela nový infotainment Intellilink, který je připraven na spárování s vaším chytrým telefonem a nabídne i řadu zajímavých aplikací nabízených přímo od výrobce. Využívat lze aplikace jako Weather Channel, SMS nebo interaktivní návod k obsluze vozidla, který funguje ve spojení s vaším telefonem.

Cestou necestou
Opel Insignia Country TourerInsignia Country Tourer vychází z kombíku Sports Tourer a již svým názvem i vzhledem naznačuje, že je určen nejen pro image, ale zvládne i nějakou tu polňačku či zasněženou příjezdovou cestu k chalupě. Za tímto účelem se Country Tourer dočkal o 20 mm zvýšené světlé výšky, sady plastových doplňků chránících nárazníky, prahy a lemy blatníků, ale též praktického krytu pod motorem.
Insignia Country Tourer je aktuálně dostupná s pohonem 4x4 i s pohonem pouze přední nápravy, nicméně do našeho testu dorazila s nadvakrát přeplňovaným motorem 2.0 CDTI BiTurbo s výkonem 143 kW kombinovaným s pohonem 4x4 a šestistupňovou automatickou převodovkou. Nejsilnější turbodiesel z nabídky je trochu hrubší a hlučnější, posádku na palubě však citelně neobtěžuje. Motor díky slušné porci výkonu i točivého momentu logicky poskytuje dobrou dynamiku a výhrady nelze mít ani k chodu automatické převodovky, ani k funkčnosti pohonu 4x4. Řazení probíhá plynule a dostatečně rychle, elektronika je schopná rychle reagovat na pokyny řidičovy pravé nohy a podle pozice plynového pedálu i celkem intuitivně přeřazovat. O pohon všech kol se stará elektronicky ovládaná lamelová spojka Haldex 4. generace, která disponuje funkcí elektronicky řízeného ovládání svornosti e-LSD.
Kdo by hleděl primárně na spotřebu, nevybíral by v první řadě právě testovanou variantu, přesto bych měl po testu menší výhradu i u této položky. Údaj od výrobce hlásí průměrnou spotřebu na hranici 6,6  l/100 km, což je vzhledem k výkonu vozu a pohonu 4x4 vcelku solidní výsledek. Faktem je, že dosáhnout podobného výsledku je ale vcelku nadlidský úkol a pouze při velké snaze a ustáleném tempu se lze těmto hodnotám v klidném provozu alespoň přiblížit. V průměru pak budete jezdit spíše mezi sedmi a osmi litry na sto km, ve městě ještě za víc. Zajímavé je i porovnání v rámci zvolené motorizace, kdy údaje z tabulky výrobce hlásí u automatické převodovky s pohonem pouze předních kol při kombinovaném provozu hodnotu 5,8 l/100 km a v případě volby manuální převodovky pak spotřebu až 4,9 l/100 km, což už je docela velký rozdíl.

Lákavá nabídka
Pokud jde o další vlastnosti insignie jako takové i testovaného modelu, musím uznat, že na mne zanechala insignie již poněkolikáté velmi slušný dojem. Poskytuje vysoký komfort cestování a maximálně pohodlnou jízdu i příjemné prostředí, které tentokrát narušilo jen menší trápení se zmíněným voličem klimatizace. Insignie se skvěle řídí, dobře tlumí nerovnosti a nabízí i dostatečně velký zavazadlový prostor, který poskytuje v základu nadprůměrných 540 litrů, jež je možné znásobit sklopením zadních sedadel až na 1530 l. Verze Country Tourer navíc opravdu skvěle vypadá a v základu navíc nabízí u verze s pohonem 4x4 adaptivní podvozek FlexRide, díky kterému si může řidič upravovat charakteristiku nastavení podvozku. Volba Tour skýtá plavnější a komfortnější jízdu, režim Sport upřednostňuje sportovnější charakteristiku tlumičů a rychlejší odezvu na plyn.
Zatímco základní ceníková cena verze Sports Tourer ve výbavě Edition s motorizací 2.0 CDTI 120 kW je 600 744 Kč bez DPH, verze Country Tourer s bohatší výbavou  stojí v provedení 2.0 CDTI 120 kW 698 265 Kč. Testovaná specifikace s motorem BiTurbo, pohonem 4x4 a automatickou převodovkou sahá na 793 306 Kč bez DPH, nicméně je pokaždé třeba započítat i slevy akčního ceníku, které se u všech vozů pohybují od 62 do 107 500 Kč bez DPH. Dobře Insignia vychází i ze srovnání s podobně zaměřenými vozy, když například VW Passat Alltrack ve verzi 2.0 TDI stojí 696 612 Kč bez DPH, Audi A4 Allroad 2.0 TDI 786 695 Kč bez DPH a Peugeot 508 RXH s hybridním ústrojím kombinujícím agregát 2.0 HDI a elektromotor 859 505 Kč bez DPH.



Technické údaje: Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI BiTurbo AT6 4x4
Cena od: 855 290 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika: naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon: 143 kW/4000 ot./min.
Maximální točivý moment: 400 Nm/ 1750 - 2500 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost: 225 km/h
Spotřeba (město/mimo/kombi): 8,9/5,3/6,6 l/100 km
Emise CO2: 174 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4920/1856/1526 mm
Rozvor: 2737 mm
Objem zavazadlového prostoru: 540/1530 l
Pohotovostní hmotnost: 1956 kg




AUTOMOBILKA DOPORUČUJE

Zbyněk Janeček
Fleet Manager, Opel C&S

Insingia je v tom nejlepším slova smyslu vlajkovou lodí značky Opel: Skvěle vypadá (verze Sports Tourer je označována za nejhezčí kombi své kategorie), je výkonná (v nabídce motorů je turbodiesel 2.0 CDTI BiTurbo/195 k i zážehový šestiválec o výkonu 325 k), úsporná (verze 2.0 CDTI/140 k ecoFlex spotřebují v průměru jen 3,7 l nafty na 100 km), inovativní (nabízí např. adaptivní radarový tempomat nebo infotainment ovládaný dotykovou ploškou touch-pad)… a samozřejmě je spolehlivá (Insignia se několikrát za sebou umístila jako nejméně poruchový vůz své třídy v tradiční zprávě DEKRA Mängelreport“).