Na trh dorazila druhá generace Nissanu Leaf, která slibuje delší dojezd a větší komfort. S přicházející zimou jsme ho vyzkoušeli i v naší redakci a znovu si zvykali na trochu jiný způsob cestování.

Je to téměř rok nazpět, co jsme usedli za volant Nissanu Leaf vůbec poprvé. Při našem prvním seznámení venku panovali tuhé mrazy, což sena provozu čistokrevného elektromobilu muselo podepsat. Tentokrát však bylo počasí o něco vlídnější, my měli leaf na celý týden a navíc šlo o novou generaci, či spíše druhé evoluční stádium.

Na přání uživatelů

Nissan LeafModernizovaný Nissan Leaf modelového roku 2013 podstoupil řadu změn, z nichž řada se týkala technologických vylepšení a druhá část se inspirovala v přáních dosavadních uživatelů. A přestože to někoho možná překvapí, těch na světě není vůbec málo. Vozů Nissan Leaf se celosvětově prodalo již víc než 65 000, což z tohoto modelu činí pochopitelně nejprodávanější elektromobil vůbec. 

Modernizace přinesla zejména prodloužený reálný dojezd, snížení váhy, možnost rychlejšího dobíjení, úpravy na podvozku a několik rozšíření na poli výbavy. Zbytek je Nissan Leaf, tak jak ho známe od začátku a zřejmé je to na první pohled. Leaf je zkrátka odlišný a přestože jde ve své podstatě o standardní pětidveřový hatchback, už jeho vzezření hlásí do světa, že tady nejde o tak zcela obyčejný automobil. Lidé na ulici se za ním otáčejí ať už kvůli tichému provozu, ale hlavně kvůli jeho netradičně tvarovaným předním světlometům a prohnutou zádí orámovanou světly. 

Nissan LeafOriginální ztvárnění lze nalézt i uvnitř, přestože zde už o takovou revoluci nejde. Při prvním setkání s leafem jsem byl u útrob trošku v rozpacích, nyní už jsem věděl do čeho jdu a uvnitř jsem si připadal jako doma. Pokud bych měl najít místo ke kritice, znovu b se týkalo nízko uložených sedadel a zvláštní pozici za volantem, která mně osobně nebyla dvakrát příjemná, ale zvyknout se na ni dá. Velkým bonusem je posléze zvětšení zavazadlového prostoru, který nyní nabízí příjemných 370 litrů a je schopný tak své posádce plnohodnotně posoužit.

Jiný režim

Je až s podivem, jaký má elektromobil vliv na řidiče. Stává se mi to pokaždé a dle zkušeností z poslední doby nejenom mne. Usednuté za volant elektomobilu mění styl řízení a myšlení při zacházení s vozem. Je to možná dáno i tichým provozem, zkouškou sama sebe, jak daleko jsem schopen s autem s omezeným dojezdem dojet a jak prodloužit jeho dojezd co nejvíce. 

Nissan Leaf přitom nabízí už velmi slušnou hodnotu dojezdu, která často limitem vašich cest ani není. Homologovaná hodnota uvádí dojezd 199 km, ovšem toho dosáhnete opravdu jen za příznivých klimatických podmínek a při maximální snaze o ekonomickou jízdu. My jsme v běžném provozu opakovaně zvládli najíždět hodnoty kolem 130 kilometrů, přičemž často nějaká ta rezerva ještě zbývala. Problém se naskytl, pokud bylo třeba využít vytápění, kdy klesal dojezd o nějakých 20 km. 

Jízda s Nissanem Leaf je přitom velmi zábavná. Elektromotor o výkonu 80 kW uděluje vozu úchvatné prvotní zrychlení, takže při odjezdu z křižovatky budete vždy mezi prvními. A nebudete-li hledět na dojezd, špatně si leaf nevede ani na dálnici. Dokáže ze sebe bez problémů vymáčknout i 140 km/h, na kterých je velmi rychle (během testu nám ukazatel rychlosti ukázal i 160 km/h). Dojezd při takovém tempu ovšem rychle klesá. 

Co se týče zbytku jízdy, až na zmíněné netradičné usazení probíhá vše na jedničku. Řízení je sice velmi lehké bez výraznější odezvy, ale jízdně je leaf velmi jistý. Solidně tlumí veškeré výmoly a neobtěžuje posádku zbytečným rázováním. Jeho nepřehlédnutelnou výhodou je velký rejd a skvělá obratnost, která se hodí v městském provozu, který bude tím pravým pro Nissan Leaf, který se zde bude cítit jako doma.

Do sítě

Nissan LeafJednou z úprav na modernizovaném leafu je přesunutí nabíječky ze zadní části vozu dopředu. Standardně je Nissan Leaf vybaven 33 kW dobíječkou, kterou lze nově na přání dovybavit rychlejší 6,6 kW nabíječkou, která zkrátí dobíjení plně vybitého akumulátoru na 4 hodiny. My jsme během testu nabíjeli baterie do plného nabití přibližně 10 hodin. Průměrná spotřeba v průběhu testu činila 18 kWh/100 km, přičemž kapacita použité lithium-iontové baterie je 24 kWh.

Cena Nissanu Leaf modelového roku 2013 je pro český trh stanovena na 591 157 Kč bez DPH, přičemž Nissan počítá s tím, že více než 80 % prodejů budou tvořit právě prodeje do firem. 

 

Technické údaje:

Nissan Leaf

Cena od: 591 157 Kč (bez DPH)

MOTOR

Typ elektromotoru: synchronní, napájený střídavým proudem

Maximální výkon: 80 kW

Maximální točivý moment: 254 Nm

 

BATERIE

Typ: laminovaná lithium-iontová

Napětí: 360 V

Kapacita: 24 kWh, 48 modulů

Počet článků: 192

 

DYNAMIKA A SPOTŘEBA

Maximální rychlost: 144 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 11,5 s

Spotřeba el. Energie: 150 Wh/km

Emise CO2: 0 g/km

Dojezd: 199 km

 

ROZMĚRY

Délka/šířka/výška: 4445/1770/1550 mm

Rozvor: 2700 mm

Objem zavazadlového prostoru: 370 l

Pohotovostní hmotnost: 1474 kg

 

View the embedded image gallery online at:
http://e-flotila.cz/testy/961-test-nissan-leaf#sigFreeIdb77be7a748