Dvacet let na trhu oslavuje model Mercedes třídy E faceliftem své čtvrté generace. Naším testem prošla verze kombi 250 CDI 4Matic.

Svým způsobem je aktuální novinka vyšší střední třídy s hvězdou ve znaku už devátou generací od 2. světové války, písmeno E ale ve svém názvu nese posledních dvacet let. Aktuální čtvrté „éčko“ v pořadí vstoupilo na trh v roce 2009, takže nastal obvyklý čas pro facelift. Ten se v tomto případě razantně zaměřil na desig, nabídku motorů a asistenčních systémů.

Nejviditelnější novinka vnějšího vzhledu se týká přední masky. Mercedes opustil typické členění světlometů do čtyř částí, na každé straně je nyní jen jedno krycí sklo. Pod ním jsou ukryty do tvaru šipek uspořádané LED diody pro denní svícení. To je v mých očích velký krok vpřed – předtím nebyly integrovány v hlavních světlometech, ale dole na nárazníku, kde působily spíš jako tuningová dodělávka. Přední maska je nabízena ve dvou verzích – v základu a výbavě Elegance je hvězda tradičně na kapotě motoru, ve výbavě Avantgarde je ve sportovním duchu umístěná přímo uprostřed masky chladiče. Auto v tomto provedení získává sportovnější vzhled, který by mohl vyhovovat mladší klientele.

Litry, litry, litry

Mercedes-Benz E kombi 250 CDI 4MaticV interiéru už nejsou změny tolik patrné. Dají se zde najít některé nové detaily jako dvoudílný ozdobný prvek táhnoucí se přes celou šířku přístrojové desky nebo přepracované výdechy klimatizace. Jako u předchozích testů této značky bych vyzdvihl fungování páčky automatické převodovky vpravo od volantu, která řadí programy jediným snadným pohybem.

A zůstala samozřejmě i další věc, která byla pro kombi třídy E typická – rekordní zavazadlový prostor 695 až 1950 litrů. Co se pod tímto číslem skrývá, demonstroval sám Mercedes už před lety – při složených zadních sedadlech se dovnitř vejde 1250 kusů autodráhy, které sestaveny za sebou daly dohromady trať dlouhou 400 metrů… 

Důležitá nejsou jen čísla, ale i praktická stránka věci, a tu má Mercedes dotaženou k dokonalosti. Začíná to elektrickým ovládáním pátých dveří, pokračuje možností sklopit zadní sedadla do roviny i na dálku ze zavazadlového prostoru, roletkou, jenž se při otevření dveří sama odsune, a konče výškou nakládací hrany, kterou udržuje vzduchové odpružení stále ve stejné výšce bez ohledu na zatížení. Výhody zavazadlového prostoru tak docení především manažeři, kteří mohou auto využívat i k soukromým účelům pro potřeby velké rodiny nebo své volnočasové aktivity – dovnitř se vejde opravdu mnohem víc než dvě sady golfových holí.

Bezpečná jízda

Mercedes-Benz E kombi 250 CDI 4MaticMercedes si už delší dobu zakládá na neustálé inovaci elektronických asistenčních systémů, které mají dělat jízdu bezpečnější a mají pomáhat eliminovat některé řidičovy chyby. Inovovaná třída E v tom pokračuje. Adaptivní tempomat, sledování dopravních značek, asistent pro jízdu v pruzích… to jsou věci známé i z řady jiných automobilů, byť Mercedesu budiž přičteno ke cti, že k provozu těchto funkcí nepotřebuje okatě umístěné radary a čidla, ale všechno je decentně ukryté. Základem je stereokamera umístěná za oknem v oblasti vnitřního zpětného zrcátka. Má dva objektivy, které umožňují prostorové snímání situace před vozidlem do vzdálenosti až 500 metrů. Ve spojení s adaptivním tempomatem a asistentem pro jízdu v pruzích tak auto poprvé dokáže zamezit nebo zmírnit následky střetu dokonce i s protijedoucím vozidlem nebo chodcem. 

Síla a komfort

Mercedes-Benz E kombi 250 CDI 4MaticPod kapotu zamířilo několik nových motorů, například zážehový čtyřválec s přímým vstřikem a spotřebou pouze 5,8 l/100 km či zážehový šestiválec se dvěma turbodmychadly. V testovaném voze byla ale přece jen fleetovější alternativa - naftový čtyřválec o výkonu 150 kW, se kterým se dá jezdit se spotřebou kolem šesti litrů. Má tak dost výkonu pro dynamickou jízdu, a zároveň příliš nezatěžuje firemní náklady z hlediska TCO. Sedmistupňová automatická převodovka řadila rychle a plynule.

Vozy značky Mercedes jsou synonymem pro pohodlnou jízdu, což naplňuje beze zbytku i třída E. Při řízení máte pocit, že plujete krajinou jako loď na klidném moři. Příplatkové vzduchové odpružení s plně automatickou regulací tlumení, patří v současnosti mezi nejvyspělejší systémy na trhu. Nepřetržitě se přizpůsobuje jízdní situaci a skvěle tlumí vibrace i hluk. Na špatných cestách lze vozidlu navíc stiskem tlačítka o něco zvýšit světlou výšku. Ve spojení s pohonem všech kol tak vzniká auto, které je přes týden dostatečně reprezentativní pro obchodní jednání, o víkendu se ale nezalekne ani jízdy polní cestou na chalupu nebo za sportem, a to za jakýchkoli klimatických podmínek.

Kombi třídy E je velmi dobře vyvážené manažerské auto, které za přiměřenou cenu nabídne špičkové technologie i mimořádný jízdní komfort. A k tomu opravdu rekordní vnitřní prostor. Je to zkrátka takový aristokrat pro všechny, kteří dokáží ocenit jeho léty prověřenou kvalitu a chtějí využít jeho skvělé užitné vlastnosti. 

 

Technické údaje:

Mercedes-Benz E kombi 250 CDI 4Matic

Cena od: 1 100 000 Kč (bez DPH)

Motor:

Charakteristika: naftový přeplňovaný čtyřválec

Maximální výkon: 150 kW/3800 ot./min.

Maximální točivý moment: 500 Nm/1600-1800 ot./min.

Dynamika a spotřeba:

Maximální rychlost: 230 km/h

Kombinovaná spotřeba: 8,1 l/100 km

Emise CO2: 152-155 g/km

Rozměry:

Délka/šířka/výška: 4905/1854/1474 mm

Rozvor: 2874 mm

Objem zavazadlového prostoru: 695 l

Pohotovostní hmotnost: 1955 kg