Je to skoro neuvěřitelné, ale Honda Civic se začala prodávat už v deváté generaci. Jakou má šanci prorazit v nižší střední třídě, když si inspiraci brala mimo jiné u hightech plavek?

Většinou se píše, že vozy nižší střední třídy mají buď konzervativní design, případně jsou praktické, anebo mají moderní tvary, kterým ale poněkud obětovaly praktickou stránku věci. Mimo tato klišé se nalézá Honda Civic, která by mohla klidně vést statistiky prodejů, kdyby v Hvězdných válkách potřebovali referentské vozy. Ale její futuristický vzhled není překvapivě na  úkor praktičnosti – vždyť nabízí třeba 477 litrů zavazadlového prostoru.

 

Decentní sklidnění

honda-civic_3Vývoj nového Civicu trval čtyři roky. Auto je o  45 mm delší, o  20 mm nižší a o 10 mm širší než bývalo, ale zůstaly mu jeho dynamické tvary, které trochu připomínají křídlo letadla, stejně jako skleněná střecha, i když celkově se hodně futuristické tvary předchozí generace mírně obrousily. Ze civicu hodně cítím designovou inspiraci, nebo možná lépe řečeno příbuznost s hybridním insightem. Zatímco příď vypadá už vcelku usedle, divoká je hlavně záď vozu s jakýmsi křídlem, které v divoké linii propojuje oba zadní světlomety. Ale praktičnosti opět přibylo – je zde více skla, spoiler, rozdělující zadní okno se posunul dozadu a níž, takže je dozadu lépe vidět, byť to stále není velká sláva.

 

Výjimečný i praktický

honda-civic_4Designéři rovněž trochu uklidnili interiér. Digitální rychloměr je sice stále v  samostatné  kapličce  nahoře  na  palubní desce, ale pod ním už jsou tři klasické budíky. Co naštěstí zůstalo, je skvěle tvarovaný volant s  malým průměrem. Naopak jsem dlouho bojoval s  ovládáním palubního počítače. Především se ale zapracovalo na odhlučnění a zvětšení interiéru. Také zavazadlový prostor nabízí nadprůměrný objem 401 litrů. Snadno přístupná schránka pod podlahou pak tuto hodnotu zvyšuje o  dalších 76 litrů. Sklopením opěradel zadních sedadel vznikne rovná plocha, na čemž není nic mimořádného, ale zajímavostí je systém Magic Seat. Díky němu jdou zvednout sedáky zadních sedadel, jako se sklápějí například sedadla v  kině nebo divadle, čímž vznikne prostor na přepravu vysokých předmětů.

 

Vyhoví všem

honda-civic_6Nová Honda Civic je nabízena se třemi motory: benzínovými motory 1.4 i-VTEC a 1.8 i-VTEC a dieselovým motorem 2.2 i-DTEC. Všechny motory jsou spojeny se šestistupňovou manuální převodovkou (1.8 i s automatem) a vybaveny systémem ECO Assist a funkcí vypnutí motoru při zastavení vozu. V  testu jsme vyzkoušeli benzinovou 1.8, která slibuje slušnou dynamiku zrychlením s  hodnotou 8,7 s  a  průměrnou spotřebou 5,8 l/100 km. Jako jeden z mála aktuálních motorů bez turba na  trhu vyhoví spíše dynamičtějším řidičům, které nebaví plynový pedál jen tak lechtat a  rádi ho budou vyhánět do vyšších otáček. V těch nižších naopak nemůžete čekat takovou sílu jako u konkurence. Tlačítko ECON pak brzdí veškeré závodnické choutky, zato ale výrazně snižuje spotřebu.

Povedlo se i strmé a citlivé řízení a především nastavení podvozku. I když vzadu není nákladná víceprvková náprava, podařilo se vývojářům postavit civic tak, že je nejen komfortnější než předchůdce, ale i stabilnější v zatáčkách.

Celkově mě Honda Civic příjemně překvapila.  Skoro  ve  všech  ohledech  si  jde vlastní cestou bez ohledu na konkurenci a ve většině podstatných věcí se jí to vyplácí. „Vyplatit“ o něco víc ale bude muset i zájemce o civic – 316 583 Kč bez DPH je výchozí cena za verzi s motorizací 1.4. Za testovaný motor 1.8 pak dáte nejméně 357 500 Kč.

A jak je to vlastně s těmi high-tech plavkami a inspirací, kterou si z nich výrobce vzal? Ty nemají viditelné předěly mezi jednotlivými povrchy a civic má v tomto duchu nárazníky a  blatníky integrovány jako nedílnou součást karoserie. A to se také cení.

 

ale indraAutomobilka doporučuje

Aleš Indra

PR manager, Honda Česká republika

Nový Civic má vynikající jízdní vlastnosti a  ovladatelnost, lepší aerodynamiku a  zcela nový interiér s  kvalitnějšími materiály. Civic je navíc mimořádně praktický vůz díky sedadlům „Magic Seats“, které lze nejen sklopit do zcela vodorovné polohy, ale také vyklopit do svislé a vytvořit tak prostor pro přepravu vysokých předmětů za předními sedadly. Civic nabízí možnost výběru ze tří pohonných jednotek: dvou benzínových a  jedné dieselové. Začátkem příštího roku bude k dispozici nový dieselový motor 1.6 i-DTEC, se kterým bude mít Civic emise CO2 pouze 95 g/km.

 

Technické údaje: Honda Civic 1.8 i-VTEC

Cena od: 357 500 Kč (bez DPH)

Motor:

Charakteristika: benzinový atmosferický čtyřválec

Maximální výkon: 104 kW/6500 ot./min.

Maximální točivý moment: 174 Nm/4300 ot./min.

Dynamika a spotřeba:

Maximální rychlost: 215 km/h

Zrychlení (0-100 km/h): 8,6 s

Spotřeba (město/mimo/kombi): 7,3–7,6/ 4,9–5,2/5,8-6,1, l/100 km

Emise CO2: 136-145 g/km

Rozměry:

Délka/šířka/výška: 4300/1770/1470 mm

Rozvor: 2595 mm

Objem zavazadlového prostoru: 477 l

Pohotovostní hmotnost: 1 280 – 1 415 kg

Další motorizace:

Benzin: 1.4 i-VTEC (73 kW)

Diesel: 2.2 i-DTEC (110 kW)

 

{gallery}automobil_ve_firme/honda_civic{/gallery}