Chtěli jsme upustit od podoby striktně rodinných vozidel v tradičním smyslu a dát důraz na potěšení z jízdy ve vozidlech Scénic nebo Grand Scénic jak s rodinou, tak přáteli, nebo individuálně. Tak zní první souvětí tiskové zprávy. A novinku celkem dobře vystihuje. Využíval jsem auto během testu totiž převážně sám, bez rodiny, a na dlouhé cestě. A možná i proto, že jsem nic moc nečekal, jsem byl velmi příjemně překvapen.

Designově se sice na novém scénicu změnila celá řada věcí, ale šlo především o kosmetické úpravy. Nejvíc novinek je z toho pohledu na přední části vozidla, která je nová od světlometů až po přední sloupek, ale rozdíly nejsou nijak dramatické. Nejvíc budete vnímat větší množství chromu a LED světla pro denní svícení ve vyšších stupních výbavy.

renault scenic 1Hlavní předností interiéru, kde byste při pečlivém porovnávání našli nové barvy, čalounění a některé technologické novinky, je jeho variabilita a prostornost. Každý z pěti pasažérů má samostatné pohodlné sedadlo, přičemž ta ve druhé řadě jsou jednotlivě posuvná a dají se zcela vyjmout z  vozidla. Manipulace s  nimi je vcelku snadná, i když v případě vyjmutí je třeba počítat s tím, že váží přes 15 kilo. Na druhou stranu disponuje auto v takovém případě větším zavazadlovým prostorem, než konkurenti, kterým se sedačky skládají do podlahy. Konkrétně 437 litrů v základu, maximálně pak 1837 litrů, což je třeba o sto litrů víc než u konkurenčního Citroenu C4 Picasso. Navíc jde sklopit i opěradlo spolujezdce vpředu a různě po vozidle najdete přes 80 litrů různých úložných prostorů.

renault scenic 3Řidiče potěší několik technických pomocníků – především velmi dobře grafi cky zpracovaná navigace s obrazovkou uprostřed palubní desky. Vlevo od ní se nachází tzv. TFT displej, který digitálně zobrazuje všechny informace o jízdě. Zajímavá je především možnost „ekonomické stimulace“ – když je podsvícení otáčkoměru zelené, jedete optimálně úsporně, když modré, je to horší. V nejvyšší výbavě disponuje auto systémem varování před opuštěním jízdního pruhu. Ve srovnání s jinými vozy vždy skvěle a bezproblémově fungovala elektronická parkovací brzda. Oproti tomu jsem našel i pár drobných nelogičností v ovládání, například tempomat se aktivuje na středovém panelu, ale ovládá na volantu. V tlačítkách různých tvarů a velikostí jsem se také intuitivně v krátké době nevyznal.

Pod kapotou testovaného exempláře byl modernizovaný dieselový motor 1.5 dCi o výkonu 81 kW. Jeho velkou výhodou je nejen velmi kultivovaný a tichý chod, ale i průměrná spotřeba 5,2 l/100 km, kterou není problém dosáhnout. A to má Renault v záloze ještě superúsporný motor 1.6 dCi, který umí jezdit dokonce za 4,4 l/100 km. Je nejen o 15 kW výkonnější, ale ve srovnatelné výbavě také o 32 000 Kč dražší.

renault scenic 4Protože jsem Scénic otestoval nejen ve městě, ale především na dlouhé několikasetkilometrové cestě, příjemně mě překvapil nejen spotřebou, ale i jízdními vlastnostmi. Je logicky orientován na pohodlí, a skvěle zvládá nerovnosti českých silnic. Jízda po dálnici D1 a následně po D2 mi ve Scénicu utekla naprosto bez problémů, k čemuž přispělo i pohodlné sedadlo řidiče. Ale ani v  zatáčkách vás auto nezklame a chová se předvídatelně. Celkový dojem? Příjemné překvapení.

 

Technické údaje:  Renault Scénic 1.5 dCi

Cena od: 359 920 Kč (bez DPH)

Motor:

Charakteristika: naftový čtyřválec

Maximální výkon: 81 kW/4000 ot./min.

Maximální točivý moment: 240 Nm/1750 ot./min.

Dynamika a spotřeba:

Maximální rychlost: 180 km/h

Zrychlení: 12,6 s

Spotřeba (město/mimo/kombi): 6,1/4,6/5,2 l/100 km

Emise CO2: 135 g/km

Rozměry: Délka/šířka/výška: 4366/1845/1640 mm

Rozvor: 2702 mm

Objem zavazadlového prostoru: 437 l

Pohotovostní hmotnost: 1507 kg

 

{gallery}automobil_ve_firme/renault_scenic{/gallery}