Pátá generace užitkové rodiny T (Transporter, Multivan, Caravelle a California) je po  faceliftu už nějaký ten měsíc na  trhu, letošní novinkou je ale úsporná verze BlueMotion, která slibuje průměrnou spotřebu jen 6,4 l/100 km.

Kořeny páté generace vozů Transporter (T5) s dalšími víceúčelovými variantami velkoprostorové limuzíny (Multivan), mikrobusu (Caravelle) a  cestovního obytného vozu (California) sahají až do  roku 1950. Tento automobil, oblíbený mezi řemeslníky, drobnými podnikateli i  většími rodinami, byl vyroben už ve více než pěti milionech exemplářů. Až během testu modelu Multivan BlueMotion jsem si všiml, tak moc jich jezdí i po českých silnicích.

Pět nebo sedm

vw multivan bluemotion 1Při své premiéře v roce 2009 získal facelift T5 především novou masku chladiče v duchu celé řady vozů Volkswagen. Ke  změnám došlo rovněž v interiéru, jemuž dominují nové přístroje s doporučením zařazení vhodného převodového stupně, nové volanty a informační systémy. Hlavní výhodou multivanu je ale jeho obrovský a variabilní vnitřní prostor. Může v něm být pět nebo sedm sedadel, přičemž všechna jsou plnohodnotná, což ho odlišuje od jiných, menších sedmimístných MPV. Největší devíza aktuální řady T5 se ale nachází pod kapotou. Všechny dosavadní čtyřválcové a pětiválcové turbodiesely TDI s  přímým vstřikováním čerpadlo-tryska byly totiž nahrazeny novou generací motorů s přímým vstřikováním common rail. Vybírat můžete z mnoha dvoulitrů o  výkonu od  62 do  132 kW (plus dvoulitrový benzinový agregát TSI 150 kW) spojených s manuální nebo automatickou převodovkou a dokonce pohonem všech kol.

 

Přes tisíc kilometrů

vw multivan bluemotion 7Nám se do  testu dostala verze BlueMotion s motorem s 84 kW a 250 Nm točivého momentu. Ten slibuje průměrnou spotřebu jen 6,4 l/100 km, což je na  skoro pět metrů dlouhou a dva metry vysokou krabici na kolech hodnota více než lákavá. Je toho dosaženo nejen nastavením motoru, ale i  systémem stop-start, pneumatikami s  nižším valivým odporem apod. Přiblížit se této hodnotě není vůbec nereálné, nafta z nádrže mizí velmi pomalu a není problém ujet bez zastavení hodně přes tisíc kilometrů. Na razantní jízdu to samozřejmě není, nemůžete ale s tímto výkonem čekat dynamiku srovnatelnou s  osobními vozy. Hodnota zrychlení 16,9 mluví za vše. Ovšem k závodění multivan určen není, o to víc potěší nízká spotřeba verze BlueMotion.  Z hlediska jízdních vlastností se ale osobnímu autu blíží mnohem víc – dobře filtruje nerovnosti, je stabilní v  zatáčkách a dobře brzdí. I přes velkou boční plochu netrpí slabostí na boční vítr.

vw multivan bluemotion 6Všechny výše uvedené superlativy ne jsou zadarmo. Nejlevnější multivan pořídíte za 802 790 Kč, verze BlueMotion pak vytáhne z  vašeho účtu částku 932  926 Kč. Na  druhou stranu – při případném prodeji ojetého vozu platí, že multivan časem neztrácí na ceně tolik jako většina konkurence.

 

Technické údaje: Volkswagen Multivan 2.0 TDI BlueMotion

Cena od: 932 926 Kč (s DPH)

Motor:

Charakteristika: naftový přeplňovaný čtyřválec

Maximální výkon: 84 kW/3500 ot./min

Maximální točivý moment:250 Nm/1500-2750 ot./min

Dynamika a spotřeba:

Maximální rychlost: 163 km/h

Zrychlení: 16,9 s

Spotřeba(město/mimo/kombi): 7,6/ 5,7/6,4 l/100 km

Emise CO2: 169 g/km

Rozměry:

Délka/šířka/výška: 4892/1904/1970  mm

Rozvor: 3000 mm

Objem zavazadlového prostoru:výrobce neudává

Pohotovostní hmotnost: 2181 kg

 

{gallery}automobil_ve_firme/vw_mutlivan_bluemotion{/gallery}