V atraktivním srovnávacím testu jsme proti sobě postavili nejúspěšnější model českého trhu a jeho velkého rivala, který sází jednoznačně na svůj atraktivní vzhled a rekordní rozměry. K souboji se dostavily firemní trháky v provedení kombi s žádanými turbodiesely pod kapotou.

Škoda Octavia se stala v  minulém roce nejprodávanějším modelem na  českém trhu, kdy s  počtem téměř 26  000 prodaných vozů nechala veškerou konkurenci daleko za sebou. Větší část těchto vozů bylo ve specifikaci kombi, velká část z nich měla pod kapotou motor 2.0 TDI a  kolem 70% prodejů připadlo na  firemní zákazníky. To je nejen velký úspěch tohoto modelu, ale i  slušný potenciál trhu, ze kterého se snaží kus ukousnout hned několik konkurentů. Jedním z  nich je právě Opel Astra ve  své již čtvrté generaci, který se může s octavií měřit ve  většině disciplín a leckdy svého největšího rivala i přebít.

 

Rekordní rozměry

opel astra st 5Jak jsem naťukl i  v  úvodu, dnes to bude hodně o  počítání a  porovnávání. Ještě než se na  oba vozy a  jejich karoserie podíváme pomocí čísel, můžeme oba vozy lehce ohodnotit po  stránce designu, i  když minimálně octavii nemá cenu sáhodlouze popisovat. Ve  zdejších luzích a hájích její design už hodně zevšedněl a  ty tam jsou i  uštěpačné poznámky na  její vzhled po  facelit u. Octavia Combi vytváří svěží dojem, je elegantní, konzervativní, ale určitě ne nudná. Díky svému decentnímu vzezření tak neztrácí nic ani z  přiřčeného manažerského vzhledu, který nehodlá nic měnit na  její oblibě mezi obchodníky i nižším a středním managementem. Ještě zajímavější je přesto právě astra, která na svůj design hodně upozorňuje. Přesto její dynamický kabátek skrývá její úctyhodné rozměry a nic na tom nezmění ani verze ST, tedy Sports Tourer, chcete-li kombi.

Ale pojďme nazpět k číslům. Jak jsem psal již v  testu astry v  předchozím čísle našeho magazínu, asi jen málokdo by bez upozornění tipoval na fakt, že astra překonává octavii ve všech rozměrech. Je dokonce vůbec nejdelším kombi nižší střední třídy a  hravě si poradí nejen s  octavií, ale vcelku logicky i s Fordem Focus, Golfem Variant, Peugeotem 308 SW či Meganem Grandtour. A  nejen to, čtvrtá generace astry je dokonce větší než první dvě generace modelu Vectra. Pokud bych měl být konkrétní, octavii překonává tenhle rüsselsheimský kombík rovnou o úctyhodných 12,9 cm a  vytahovat se většími vnějšími rozměry může i  u  ostatních položek. Astra je oproti octavii širší o  4,5 cm, vyšší o  6,7 cm a  disponuje i o 10,7 cm větším rozvorem.

Technické údaje: Opel Astra ST 1.7 CDTI

Cena od:  531 900 (s DPH)

MOTOR

Charakteristika: naftový přeplňovaný čtyřválec

Maximální výkon: 92 kW/4000 ot./min

Maximální točivý moment: 280 Nm/2000 ot./min

DYNAMIKA A SPOTŘEBA

Maximální rychlost: 192 km/h

Zrychlení: 11,7 s s

Spotřeba (město/mimo/kombi): 5,6/4,0/4,6 l/100 km

Emise CO2: 121 g/km

ROZMĚRY

Délka/šířka/výška: 4698/1814/1535 mm

Rozvor: 2685 mm

Objem zavazadlového prostoru: 500 l

Pohotovostní hmotnost: 1393 kg

DALŠÍ MOTORIZACE

Benzin 1.4 (74 kW),  1.4 Turbo (88 kW),  1.4 Turbo (103 kW),  1.6 (85 kW),  1.6 Turbo (132 kW)

Diesel 1.3 CDTI (70 kW),  1.7 CDTI (81 kW),  2.0 CDTI (121 kW)

Není všechno zlato, co se třpytí

opel astra st vs. koda octavia combi 2Kdo by však čekal od  téměř 4,7 dlouhého automobilu patřičně velký interiér, mohl by se po prozkoumání astry maličko divit. Pokud bude předpokladem povětšinou jízda s jedním členem posádky, nebude zde žádný velký problém. Astra nabízí na  předních sedadlech uspokojivé rozměry. Problém ale nastává na  zadních sedadlech, kde je místa hodně málo.

A to jak podélně, tak především do  šířky. Všechno ještě umocňuje zhoršený přístup přes poměrně krátké dveře. V octavii je situace o poznání lepší. Prostor na zadních sedadlech je citelně vstřícnější a lépe jsem se, co se prostoru týká, cítil i  za  volantem. Velmi podobná situace poté panuje u  zavazadlového prostoru, kde nedává Škoda Octavia Combi astře příliš šancí. Rekordních 605 litrů je naprosto nadstandardní hodnota a  silnou stránkou zavazadelníku „českého“ produktu je i jeho délka v úrovni podlahy. Ale ani 500 litrů zavazadlového prostoru astry není k  zahození. Tento prostor je navíc velmi dobře přístupný, disponuje pravidelnými a  rovnými stěnami a  je celkově dobře zpracován.

Pokud bych měl říci, ve  kterém voze se cítím lépe, bude to určitě Škoda Octavia se svým přehledným, solidním a kvalitním interiérem, který pozbývá veškerých zbytečných kudrlinek a nástrah pro řidiče. Vše je přehledně uspořádané, dobře zpracované a  přesně tam, kde byste to hledali. To u  astry je třeba se v interiéru nejprve trochu zorientovat. Přesto nabízí taktéž velmi vyvedený design interiéru a  dobrou ergonomii ovládacích prvků. Stěžovat si nelze ani na  materiály či zpracování a  vadit vám tak bude snad jen o  trochu nepřehlednější karoserie.

 

Za turbodieselem k octavii

Technické údaje: Škoda Octavia Combi 2.0 TDI CR

Cena od:  599 900 Kč (s DPH)

MOTOR

Charakteristika: naftový přeplňovaný čtyřválec

Maximální výkon: 103 kW/4200 ot./min

Maximální točivý moment: 320 Nm/1750 ot./min

DYNAMIKA A SPOTŘEBA

Maximální rychlost: 210 km/h

Zrychlení: 9,6 s

Spotřeba (město/mimo/kombi): 6,2/4,1/4,9 l/100 km

Emise CO2: 129 g/km

ROZMĚRY

Délka/šířka/výška: 4569/1769/1468 mm

Rozvor: 2578 mm

Objem zavazadlového prostoru: 605 l

Pohotovostní hmotnost: 1410 kg

DALŠÍ MOTORIZACE

Benzin 1.4 MPI (59 kW), 1.6 MPI (75 kW),  1.2 TSI (77 kW),  1.4 TSI (90 kW),  1.8 TSI (118 kW)

Diesel 1.6 TDI (77 kW)

 

Pro náš srovnávací test jsme vybrali mezi firemními zákazníky nejoblíbenější variantu octavie, tedy model Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 103 kW, proti kterému se postavila Astra Sports Tourer se silnějším z  dvojice turbodieselů 1.7 CDTI, který poskytuje výkon 92 kW, tedy 125 koní. Tedy motor, který odpovídá nejen výkonem, ale i cenou. Zatímco uvnitř astry bych si velmi rychle zvykl a s omezeným prostorem se dokáže ledaskdo rychle popasovat, v případě zvolených motorizací je rozhodnutí velmi rychlé a definitivní. Konstrukčně mladší agregát 2.0 TDI je bez pochyb vydařenějším motorem. Běží velmi tiše, je ztělesněním kultivovanosti, a přestože má podle tabulek o  tři desetiny vyšší spotřebu, je mnohem snadnější s ním nízké spotřeby opravdu dosáhnout.

opel astra st 1Motorizace 1.7 CDTI neohromuje plynulostí a  nepotěší propadem pod dvěma tisíci otáček. Motor je hlučnější, občas nechá proniknout do  interiéru nepříjemné vibrace a v reálném provozu bude v  průměru při shodném jízdním stylu i zatížení vykazovat vyšší hodnoty spotřeby než zmiňovaná motorizace pod kapotou Škody Octavia Combi. S  tou lze při klidném tempu jezdit se spotřebou kolem pěti litrů na sto kilometrů a  i  při delších dálničních přesunech zachovat průměrnou spotřebu oscilující kolem šesti litrů, přičemž o lepší dynamice hovoří i samotný údaj o zrychlení. Variantou poté může být silnější dvoulitrový agregát pod kapotou astry, za  který se připlácí navíc pouhé 4000 Kč a který vykazuje tabulkově o 0,5 l/100 km vyšší spotřebu. Motor nabízí výkon 121 kW (165 koní) a dynamiku srovnatelnou s testovanou octavií, ale s touto motorizací jsme prozatím neměli možnost se svézt.

 

Jízdně vyhovující

koda octavia combi 1Pokud se zaměřím na samotné jízdní vlastnosti, tak budu muset chválit u obou vozů. Jak octavia, tak i  astra jsou jízdně tím nejzdařilejším, co je možné v  daném segmentu nalézt. Obě auta skvěle zatáčejí, poskytují dostatečný komfort i jistý podvozek a cítí se dobře jak při cestách po  vedlejších silnicích, tak i  při zdolávání dlouhých výletů a  dálničních úseků. Co se samotného řízení týká, lepší dojem na mne zanechalo to z octavie. Řízení astry je trochu přeposilované a neposkytuje řidiči takovou odezvu od  předních kol. U  obou vozů je potom na té nejvyšší úrovni řazení a  chod šestistupňových manuálních převodovek. Řadicí páka se pohybuje velmi snadno a lehce v jasně vymezených drahách.

 

Cena na straně astry

Posledním a  často rozhodujícím bodem je cena. Ta hovoří v tuto chvíli vcelku jednoznačně pro Opel Asra ST, a  to ať s motorem 1.7 CDTI 92 kW či 2.0 CDTI 121 kW. Nejlevnější model Octavia Combi 2.0 TDI 103 kW je dostupný ve výbavě Ambiente s  cenou 599  900 Kč, Astra ST s téměř shodnou výbavou zahrnující klimatizaci, šestici airbagů, ESP či rádio s  CD a  MP3 ve  výbavě Enjoy za  531  900 Kč, přičemž na  astru běží aktuálně ještě další zvýhodnění 58  000 Kč. Rozdíl v  těchto ceníkových položkách je tak nezanedbatelných 126  000 Kč, přičemž výbava astry zahrnuje navíc větší 16“ kola a  tempomat, za  který si Škoda účtuje 11 100 Kč.

{gallery}automobil_ve_firme/srovnavacitest_Octavia_Astra{/gallery}