Být manažerem s limitem 900 000 Kč na služební vůz, udělal bych někdy takovou pošetilost, že bych si koupil velkou hranatou krabici? Do pořádného svezení s Nissanem X-Trail určitě ne.

Nissan je z hlediska flotilového zákazníka trochu okrajová značka. V nejmasovějších flotilových třídách byste od něj v Česku auto sháněli skoro marně, výbornou nabídku ale má mezi vozy napříč automobilovými třídami (crossovery). Například juke je tak extravagantní, že kdyby se přihlásil do konkurzu na další díl Hvězdných válek, s velkou pravděpodobností by uspěl, a  Obi-Wan by se v  něm mohl vydat svrhnout Galaktické Impérium. A  to nátuře některých klientů přesně vyhovuje. Kromě toho má Nissan ale také velmi širokou nabídku vozů 4x4.

nissan x-trail 5Že řada manažerů sáhne po  vozu SUV, není nic neobvyklého. Že se dá s takovým Volkswagenem Touareg, nemluvě o  třeba o  Audi Q7 či Porsche Cayenne, dobře reprezentovat a  přitom zajistit i  přepravu rodiny o  víkendu, to také nikoho nepřekvapí. Ale vybrat si hranaté krabicovité auto s konzervativním designem minulého století a skutečnými schopnostmi v terénu? Až do testu Nissanu X-Trail bych řekl „spíš ne“, nyní ale musím k vlastnímu překvapení říct „určitě ano“.

Aktuální generace X-Trailu se loni po dvou letech dočkala facelit u, který mu ale nic neubral na  bytelnosti.  Opticky je nejvíce změn v  přední části vozu. Zcela přepracovaná je mřížka chladiče, světlomety a  přední nárazník. Další změny by pečlivý pozorovatel našel v interiéru – jiné jsou kruhové budíky, palubní počítač, použity jsou kvalitnější materiály a přibyla například možnost začlenění zadní parkovací kamery do zpětného zrcátka.

Interiér by někdo mohl považovat za  strohý, ale je velmi přehledný a  podle zkušeností dlouhodobých uživatelů i  kvalitně zpracovaný. Zavazadlový prostor inzeruje objem 603 litrů, do kterých jsou ale započítány i  prostory pod podlahou (124 litrů), což by na první pohled mohlo trochu zavádět nefér hrou s čísly, ale tyto prostory, z nichž polovinu tvoří jakási zásuvka, jsou v praxi velmi praktické pro ukládání věcí. Po  sklopení zadních sedadel vzniká zcela rovná plocha a objem vyskočí na běžným uživatelem nezaplnitelných 1773 litrů.

nissan x-trail 7A ve chvále musím pokračovat až do konce. Ze spolupráce s Renaultem pochází povedený motor 2.0 dCi 110 kW s deklarovanou spotřebou 6,4 l/100 km, v kombinaci s automatickou převodovkou 7,1 l/100 km. V praxi se mi podařilo jezdit s automatem za 8,4 litru, více než polovinu času jsem ale strávil jízdou po  městě.  To považuji na  auto této velikosti a váhy za výsledek více než slušný.

Jízdní vlastnosti X-Trailu také zaslouží pochvalu – když se na silnici smíříte s trochu většími náklony v  zatáčkách, oceníte jeho komfortní odpružení. Konkurenta by jen těžko hledal při jízdě v terénu. Geniálně jednoduchý systém, kdy otočením kruhového ovladače před řadicí pákou přepnete z pohonu pouze přední nápravy buď do režimu automatického pohonu 4x4 nebo režimu pevného rozdělení pohonu mezi obě nápravy, udělá z  městského SUV téměř drsný offroad, k  jehož hranici schopností se 99,9 % řidičů ani nepřiblíží.

 

MOTOR:  přeplňovaný vznětový čtyřválec, 1995 cm3,  110 kW/4000 ot./min,  320 Nm/2000 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h: 12,5 s

Maximální rychlost: 181 km/h

Spotřeba město/mimo/kombi: 9,1/5,9/7,1 l/100 km

Emise CO2: 188 g/km

Objem zavazadlového prostoru: 603 l

 

{gallery}automobil_ve_firme/nissan_xtrail{/gallery}