Předchozí tři generace Santa Fe vyžadovaly od majitele větší či menší kompromisy. Té aktuální naopak není co vytknout.

 

Model Santa Fe si za dobu své existence našel několik milionů zákazníků po celém světě. V Evropě ale po dlouhou dobu představoval spíš nejlevnější cestu k velkému SUV. Ale zákazník se musel smířit třeba se zvláštním vzhledem, který kombinoval prvky amerického, korejského i evropského designu, nebo s ne zrovna jistými jízdními vlastnostmi. Aktuální čtvrtá generace je ale auto, které se ve všech směrech vyrovná evropské prémiové konkurenci. A ani cena začínající na 800 tisících korunách není nekriticky přemrštěná.

Čtěte také: Škodovky pod proudem: Projeli jsme hybridní Superb i elektrické Citigo

Aktuální design je plně podřízený evropskému vkusu. Auto působí majestátně a mohutně, zejména při pohledu zepředu. Myslím, že za takový vzhled by se nemusely stydět ani prémiové značky. Obří posun proti dřívějším modelům je znát v interiéru. Žádné laciné plasty, ale příjemné kvalitní materiály. Prostor řidiče je propracovaný i z hlediska ergonomie. Nejen, že je z auta dobře vidět vpřed i do stran, ale palubní deska je rozumným kompromisem mezi digitální a analogovou dobou. Nechybí tak velký dotykový displej, ale třeba ani fyzické ovladače klimatizace. Ve druhé řadě je dostatek místa pro cestující a vzadu pak buď 625 litrů pro náklad, nebo 547 litrů a další dvě v podlaze složená sedadla. Spousta USB slotů a nabíjecích bodů pak rodičům zajistí klidnou cestu s potomky závislými na telefonech a tabletech. Auto vás navíc po vypnutí motoru upozorní, jestli jste na zadním sedadle nezapomněli dítě – funkce, se kterou se brzy budeme setkávat i u ostatních vozů.

Čtěte také: Test Audi S7 Sportback: Špatné jméno pro skvělý vůz

Santa Fe se prodává v ČR se dvěma motory, benzinovým 2.4 136 kW a dieselovým 2.2 CRDi 110 nebo 147 kW. Autu by slušel i šestiválec, ale je jasné, že v dnešní ekologicky citlivé době se ho nedočkáme. Ale skoro 200koňový nejsilnější čtyřválec je také vcelku důstojným pohonem, pokud vám vyhovuje se po silnici pohybovat důstojně. Slušný výkon i točivý moment 440 koní si musí poradit s dvoutunovým autem a pohonem všech kol (v ceníku jsou jen dvě verze předokolky), takže akcelerací při rozjezdu auto neohromí. Ale zase můžete počítat se spotřebou kolem 8 litrů, dlouhým dojezdem a především skvělým jízdním komfortem. Sportovec do zatáček to není, ale mezigenerační pokrok v nastavení podvozku je velmi znát. Bonusem je pak i kvalitní odhlučnění interiéru, jeden zahraniční automobilový server naměřil za jízdy v kabině nižší hladinu hluku než ve Škodě Kodiaq.
Najdete samozřejmě i levnější SUV této velikosti, třeba SsangYong Rexton nebo Renault Koleos, ale Santa Fe má konkurovat spíš vozům jako Škoda Kodiaq, Seat Tarraco nebo Ford Edge. A ve srovnání s nimi si vede velmi dobře. S nejsilnějším motorem se se stále vejde pod milion korun (s manuální převodovkou), což se o většině konkurence říct nedá.

Martin Šidlák

Technické údaje: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi e-VGT 4x4 AT

Cena:     834 702 Kč (bez DPH)
Charakteristika:     naftový čtyřválec
Maximální výkon:     147 kW  / 3800 ot./km.
Maximální točivý moment:     440 Nm/ 1750-2750 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     203 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     9,4 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     7,3-7,5/5,4-5,6/6,1-6,3 l/100 km
Emise CO2:     160-165 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4770/1890/1680 mm
Rozvor:     2765 mm
Objem zavazadlového prostoru:     625 l
Provozní hmotnost:     1970 kg