BMW řady 1 vždycky bylo jedním z nejlepších prémiových hatchbacků. Nová třetí generace ale fanoušky šokovala změnou pohonu ze zadních na přední kola. Znamená to konec jedné éry?

 

BMW řady 1, to už od roku 2004, kdy přišla na trh první generace, vždy znamenalo ideální spojení komfortu, výkonu a radosti z jízdy. První informace o aktuální třetí generaci ale řadu věrných zákazníků vyděsily. Technici totiž v podstatě zahodili všechno, na čem si předchozí dvě generace vybudovaly pověst. Tou hlavní novinkou je, že řada 1 už nemá pohon zadních, ale předních, případně všech kol. „Zařízly“ emisní limity jedno z nejzábavnějších malých aut? BMW to nazývá úsvitem nové éry. Seznámili jsme se s ní v nádherně modrém exempláři s vrcholnou motorizací pod kapotou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Menší, ale prostornější
Jednoduše řečeno, nová éra už nebude tak rychlá a divoká, ale uživatelsky přívětivější. Pokud bychom si představili, že třeba 10 % času tráví řidič BMW 1 s plynem úplně na podlaze, tak v tomto čase se bude muset smířit s menším výkonem, ale ve zbylých 90 % času mu auto poskytne lepší služby než dřív. A v atraktivnějším balení.
V souladu s aktuálním trendem u BMW se mezigeneračně výrazně zvětšily „ledvinky“- nasávací otvory v přední masce. Ale nejsou v poměru k velikosti auta tak brutální, jako třeba u BMW X7, působí to spíš přiměřeně agresivně a sportovně. Nejsilnější verze M má navíc výraznou síťovanou výplň, což vypadá hezky. I další designové úpravy se povedly. Kratší přední kapota přechází do čelního skla, zatímco dlouhá střešní linie směrem dozadu mírně klesá. I při pohledu zezadu působí vůz široce rozkročeným stabilním a přitom sportovním dojmem. Je to i díky tomu, že vůz je o celých 34 mm širší než dřív.
I přesto, že nová generace je naopak o pět milimetrů kratší (4319 mm) a má i o 20 mm menší rozvor (2670 mm), podařilo se vykouzlit větší vnitřní prostor než dřív. Vlastně to není kouzlo, jen technika. Může za to právě přechod na pohon předních kol, jehož zástavba zabírá méně místa než dřívější pohon zadních kol a motor uložený podélně. Cestující vzadu tak díky tomu teď mají o 33 mm větší prostor pro nohy, o 19 mm pro hlavu a o 13 mm pro lokty. I tak ale patří BMW 1 mezi vozy této velikosti mezi ty prostorově menší. Dozadu se alespoň lépe nastupuje, navíc novinka už bude k dispozici jen jako 5dveřová, s 3dveřovou variantou se dál nepočítá. O 20 litrů na 380 litrů se zvětšil i zavazadlový prostor, což překonává třeba Mercedes třídy A o 10 litrů.
V základu jsou před řidičem analogové přístroje s 5,1“ displejem. Většina lidí si ale nejspíš raději připlatí (cca 54 000 Kč) za digitální přístrojový panel s úhlopříčkou 10,25 palce, který doplňuje stejně velký druhý informační dotykový displej na vrchu palubní desky. Oba displeje jsou skvěle čitelné za různých světelných podmínek a také logika jejich ovládání je výborná. To vše doplňuje ještě volitelný plně barevný 9,2palcový BMW Head-Up Displej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Na stovce za 4,5 sekundy
Novou podvozkovou platformu sdílí řada 1 ještě s BMW X1, X2 a 2 Active Tourer, MINI Countryman a Clubman. Nemůžu přesně posoudit, jak funguje předokolka v BMW 1, ale v ostatních výše uvedených modelech rozhodně tato koncepce nedělá BMW ostudu. Nejsilnější agregáty mají pohon všech kol. Jde o 120d xDrive (140 kW) a M135i xDrive (225 kW), kterou jsme krátce testovali.
Nejsilnější M135i bude asi každý srovnávat s předchozí verzí M140i. Tomu se nemůžeme vyhnout ani my. Už z názvu se dá odhadnout, že došlo k poklesu výkonu. Ano, místo šestiválce o výkonu 250 kW tady máme čtyřválec 225 kW. Mimochodem nejsilnější čtyřválec u BMW. Novinka je s ním ve sprintu pomalejší, ale méně, než byste čekali. Místo za 4,5 sekundy jste na stovce za 4,8 sekundy. Jen nový 8stupňový automat reaguje po sešlápnutí plynu trochu pomaleji než dřív. Ale to vše se myslím dá přežít. Na to, jak je kvůli úsporám a emisním limitům éra malých sportovních aut v ohrožení (třeba Peugeot 208 GSi nebo Renault Clio R.S. už zmizely z trhu úplně), udělalo BMW M135i v tomto směru jen přijatelný kompromis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Stále tady máme rychlé auto, jen už ne tak brutální. Jízda s ním je ale pořád zábavná. Pohon všech kol doplňuje samosvorný diferenciál Torsen na přední nápravě a vše korunuje nová technologie ARB, známá z BMW i3. Protiprokluzová funkce není integrovaná v jednotce DSC, ale v jednotce motoru, reaguje proto přesněji a až 10x rychleji. Jedničková řada je prvním modelem BMW se spalovacím motorem, která ji dostává.  Systém má zlepšuje trakci při rozjezdu, zatáčení nebo jízdu na mokrém povrchu, protože umožňuje citlivější a rychlejší přibrzďování protáčejícího se kola. Výsledkem je téměř úplně potlačená přirozená nedotáčivost. Vůz se v zatáčkách chová absolutně neutrálně a pod plynem krásně vykrouží každý oblouk. Je to až návykové. Nová jedničková řada je také až o 30 kilogramů lehčí, takže lépe brzdí. A víceprvková náprava je standardem každé verze řady 1, takže auto je jisté nejen při rychlé jízdě, ale i komfortní při té běžné.
Zatímco někteří výrobci občas jen lehké retuše a úpravy motorové palety vydávají za novou generaci, v případě BMW řady 1 došlo na totální revoluci. Předchozí BMW 1, zejména ve verzi M, měla svoje nepochybné kouzlo. Nová generace je jiná, ale přesto velmi povedená. Srovnatelné verze jsou navíc mezigeneračně až o 6 procent levnější. Ceny začínají na 648 700 Kč za verzi 118i. Na M135i si připravte nejméně 1 201 200 Kč a připlaťte si ještě 18 980 Kč metalický modrý lak Misano Blue. Tahle nová modrá éra BMW bude pořád zábavná.

Martin Šidlák

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Technické údaje: BMW M135i xDrive
Zážehový čtyřválec
Maximální výkon: 225 kW/306 k
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,8 s
Převodovka: 8stupňová automatická
Průměrná spotřeba: (výrobce): 6,8-7,1 l
Délka/šířka (mm): 4319/1799
Výška/rozvor (mm): 1434/2670   
Základní cena: 1 201 200 Kč
Cena testovaného modelu: 1 480 986 Kč