Nové emisní normy poslaly všechny dosavadní benzinové agregáty Renaultu Mégane na smetiště dějin. Nahradil je pouze jediný agregát. Bude to stačit?

 

Zatímco Renault Mégane hatchback se v aktuální čtvrté generaci představil už v roce 2015, jeho kombíková varianta Grandtour přišla na trh až o dva roky později. Je tedy stále relativně nová. Pokud platí, že design prodává, Mégane by měl mít pro úspěch dobrou výchozí pozici. Jeho vzhled je elegantní a nadčasový, až na netypické přední světlomety ve tvaru písmene C. Vypadají zajímavě, ale jejich cena je při výměně dražší, než když totéž děláte třeba u Škody Octavia.

Kufrově podprůměrný
Přístrojová deska vychází z většího talismanu. Je sice poněkud strohá, ale přehledná a přístroje jsou skvěle čitelné. Vrcholem výbavy je středový dotykový displej R-Link, který vypadá jako na výšku postavený tablet a také tak funguje. Je v něm soustředěna většina funkcí, ale třeba základní pokyny pro klimatizaci můžete zadávat samostatnými tlačítky. K ostatnímu se musíte „prokousat“ přes menu obrazovky. Plusem jsou rychlé reakce systému. Celkově je systém uživatelsky příjemnější než třeba v rovněž francouzském Peugeotu.
Slabinou předchozí generace byl vnitřní prostor. V případě kabiny se to v té aktuální citelně zlepšilo, kombík má o 43 mm delší rozvor než hatchback a místa pro kolena vzadu je víc. V čem ale Mégane ztrácí, to je velikost zavazadlového prostoru, kvůli kterému si takový typ vozidla v této třídě zákazníci především kupují. Mégane nabídne 521 litrů, většina konkurence se pohybuje spíš u 600litrové hranice (např. Toyota Corolla má 596 litrů, Hyundai i30 602, Kia Ceed dokonce 625 litrů).

Dostačující motor
Kvůli nutné nové homologaci na aktuální normy a metodiku měření WLTP se musela kompletně poroučet nabídka benzinových motorizací. Všechny nově nahradil agregát 1.3 TCe, vyvinutý společně s Daimlerem. Dostupný je ve čtyřech výkonových variantách – 75, 85, 103 a 117 kW. My jsme testovali tu nejsilnější, ke které nemůžeme mít vážnější připomínky. Motor je především příjemně tichý, jak při rozjezdech, tak i ve vyšších rychlostech. I na dálnici slyšíte spíš svist od zrcátek než hluk z motoru.
Přísun výkonu je vcelku plynulý, v širokém rozsahu otáček. Velmi dobrá je i 6stupňová manuální převodovka, která je standardem pro všechny výkonové verze. Přiměřená je i spotřeba. Papírová se má pohybovat mezi 5,5-5,8 l/100 km. Na tuhle hodnotu se asi dostane málokdo, protože jízda s maloobjemovými motory vyžaduje citlivou práci s plynovým pedálem. My jsme jezdili za 7,1 l/100 km, ale při dlouhodobější normální jízdě by určitě šla srazit někam k 6,5 litrům. To je prostě realita dnešních motorů. Ale francouzský motor považujeme za povedenější, než 1.5 TSI od koncernu Volkswagen, který už musel přiznat problémy s nastavením, zejména se ztrátou výkonu při rozjíždění z místa.
Ve výše uvedeném odstavci je ale zároveň skryt jeden problém nového motoru. Funguje solidně, má přiměřenou spotřebu a dobře řadící převodovku. Není ani žádný rychlík. Má zrychlení 9,3 s manuálem a o půl sekundy méně s automatem. Žádný zázrak, ale pro rodinnou pohodovou jízdu takové auto úplně stačí. S tou 75 nebo 85 kW silnou verzí si ale neumím představit, že by to fungovalo. Ta nejslabší varianta se na stovku dostane za 12,2 sekundy. Ji koupíte už za slušných 394 900 Kč, zatímco testovanou nejsilnější až od třetího stupně výbavy za 514 400 Kč. Na druhou stranu je to ale asi cena k jednání – při výkupu starého auta je v ceníku oficiálně inzerována cena 434 400 Kč. Ta už zní velmi zajímavě. A když k ní ještě připočítáme skvělou servisní politiku Renaultu, kdy si za 15 990 Kč můžete přikoupit prodlouženou záruku a všechny předepsané servisní prohlídky po dobu 5 let nebo 100 000 km, zní to minimálně jako námět k přemýšlení.

Martin Šidlák

Technické údaje: Renault Mégane Grandtour 1.3 TCe 117 kW

Cena:     425 124 (bez DPH)
MOTOR   
Charakteristika:     benzinový čtyřválec
Maximální výkon:     117 kW  / 550 ot./km.
Maximální točivý moment:     260 Nm/ 1750 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     9,3 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     7,0-7,1/4,6-5,0/5,5-5,8 l/100 km
Emise CO2:     125-131 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4626/2058/1449 mm
Rozvor:     2712 mm
Objem zavazadlového prostoru:     521 l
Provozní hmotnost:     1 287–1 419 kg