Otestovali jsme novou Škodu Kamiq. Je to poctivě udělané malé SUV, které ale ničím nepřekvapí. Prodávat se ale přesto bude velmi dobře.

 

Název Kamiq popisuje v jazyce Inuitů stav, kdy něco přirozeně „padne jako ulité“ za všech okolností. Uvidíme, jak Kamiq „padne“ Evropanům do noty, protože přichází do tak konkurencí nabitého segmentu, že jednoduché to mít nebude. Už proto, že není nejlevnější, a na Škodovku překvapivě ani největší. Škodovka si ale věří. Jen v Česku už má více než 1600 objednávek, přestože se začne prodávat až v září, a příští rok plánuje prodat kolem 10 000 kusů, čímž by si ukrojila zhruba třetinu tuzemského trhu v tomto segmentu. Uvidíme.

Originální světla
Vzhledově se Kamiq od svých větších sourozenců docela liší, jakkoli se drží aktuálního designového jazyka značky. Škoda si hraje se světly, Kamiq má ty přední dvoudílné se světly pro denní svícení umístěnými nahoře, které přímo navazují na orámování chladiče. Vzadu pak jsou světla tvarově úplně jiná, než mají Kodiaq a Karoq. Nejvíce se blíží těm ve Scale. To se mi líbí, že Škoda jen nedělá jedno SUV tří různých velikostí, ale snaží se pro každé najít nějaký odlišující znak. Kamiq je také prvním modelem s dynamickými směrovými světly, kdy se jednotlivé diody rozsvěcí postupně.
Palubní deska je v podstatě kopií té v modelu Scala – centrální volně stojící displej má úhlopříčku 9,2 palce. To je ale ta nejvyšší výbava, menší mají rozměr 6,5 a 8 palců. Na přání dodávaný displej palubních přístrojů Virtual Cocpit je pak velký 10,25 palce. Všechno to vypadá moc hezky a moderně, grafika je čistá a uspořádání menu celkem intuitivní. Jen stejně jako u řady dalších dnešních aut bych rád klimatizaci ovládal přímými volbami. Tady mám panel (který mě jako řidiče nepříjemně tlačil do kolena) s několika tlačítky pod centrálním displejem pro ovládání teploty či zapnutí vnitřní cirkulace, ale pro samotné zapnutí klimatizace nebo nastavení ofuku už musím do menu na dotykové obrazovce.
Nově vyvinuté materiály jsme chválili už ve Scale, působí až prémiově, například výplně předních dveří mají měkčený povrch s novou specifickou krystalickou úpravou, dostane je i nová Octavia. Povedená jsou také široká sedadla, na těch zadních je dostatek místa i pro dva vysoké pasažéry. Kamiq má delší rozvor než oba koncernoví sourozenci T-Roc a Arona a díky tomu i větší prostor v kabině, podle výrobce dokonce největší ve své třídě. Subjektivně je na zadních sedadlech stejně nebo dokonce víc místa než v Octavii nebo Karoqu. Potěší dostatek odkládacích prostor nebo některá Simply Clever řešení jako deštník ve dveřích řidiče nebo ochranná lišta proti odření, která se vysune při každém otevření dveří na jejich hraně. V tomhle je Kamiq typická „chytrá“ Škoda.

Žádný kufrový král
V čem už ale Kamiq není typická Škodovka, to je práce s prostorem. Trochu netypicky totiž dostal přednost prostor pro cestující než pro jejich zavazadla. Škodovácké SUV využívá modulární platformu MQB a s délkou 4 241 mm překonává podobná konkurenční auta. Nenabízí ale největší zavazadlový prostor, jak zákazníci možná očekávají. Základní hodnota je totiž 400 litrů (po sklopení zadních sedadel až 1395 l). To je sice stejně jako sesterský Seat Arona a víc než nejprodávanější český Peugeot 2008 (350 litů), ale méně než Opel Crossland X (410 l), Citroën C3 Aircross (410 l) nebo kratší VW T-Roc (445 l).
Kamiq tak na tom není rozhodně špatně, ale zkrátka už to není „kufrový král“, jak jsme zvyklí. Konstruktéři zkrátka dali přednost prostoru v kabině. Co zamrzí trochu víc, je možná pro někoho ústupek v praktičnosti. Zadní sedadla nejsou posuvná, což se dá ještě oželet, ale dělitelná pouze v poměru 2/3 : 1/3 bez možnosti objednat průvlak na lyže a podobné dlouhé předměty. Ty se tak uvnitř musí převážet při sklopeném sedadle. Objednat je ale možné i sklopné sedadlo spolujezdce, pak se dovnitř vejde věc až 2447 mm dlouhá.

Ideální tříválec
Žádné překvapení se nekoná v oblasti motorů. Nabídka je stejná jako u modelu Scala a rozumně pokrývá potřeby zákazníků. Základem je tříválec 1,0 TSI s výkonem 70 kW (95 k) nebo 85 kW (115 k). Vrcholnou motorizaci tvoří čtyřválcový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) s aktivním vypínáním válců. Ten ještě není homologován, takže jsme ho ani netestovali. Nechybí ani diesel 1,6 TDI 85 kW (115 k). Později přibude ještě verze 1,0 G-TEC s pohonem na zemní plyn.
Výkonnější litrový motor je asi nejlepší volbou. Ten slabší sice umí jezdit i pod pět litrů, ale v určitých situacích mu bude chybět výkon, silnější 1.5 TSI nás zase v jiných koncernových vozech příliš nepřesvědčil. Kvůli dlouhému zpřevodování bychom mu zejména při rozjezdech těch 150 koní nehádali. Slabší tříválec zase nejde kombinovat s automatickou převodovkou. 1.0 TSI 85 kW je tak zkrátka pro tohle auto ideál. Moc povedenému motoru byste díky slušnému odhlučnění a vyváženému chodu neměli důvod vytýkat, že má jen tři válce.
Kamiq je postaven na stejné platformě MQB A0 jako Scala, ale na rozdíl od ní má delší pružiny a tlumiče či tužší stabilizátor na přední nápravě. Především se ale o 39 mm zvedla světlá výška. Sice 10 mm připadá na pneumatiky s vyšším profilem, ale i tak je výsledných 188 mm špičkou mezi konkurencí. Otázkou je, nakolik to u především městského SUV zákazníci využijí. Na přání je ovšem dostupný také sportovní podvozek Sport Chassis Control, který je o 10 mm nižší, a nabízí kromě režimu Normal také režim Sport s tužší charakteristikou elektronicky ovládaných tlumičů.
Hodně se ale zapracovalo na jízdním komfortu. Přední náprava MacPherson i zadní kliková s vlečenými rameny využívají hydraulické tlumiče vibrací. Na nějaké řezání zatáček Kamiq není stavěný, pro městské SUV je ale mnohem důležitější komfort, na kterém vývojáři hodně zapracovali, a opravdu se jim to povedlo. Bonusem také je, že se rozhodli do podvozku zastavět 50litrovou nádrž (Ateca nebo T-Roc mají 40litrovou).

Bohatá výbava
Kamiq je určitě povedené malé SUV, které Škodovce jako jedné z mála značek doposud chybělo. Nemá slabá místa, nedá se mu nic podstatného vytknout, ale na druhou stranu ani v ničem mimořádně nevybočuje. A to ani cenou, která je spíš lehce nadprůměrná, byť za ni dostanete hodně vybavení. Podobně jako u ostatních svých modelů z poslední doby startuje Kamiq rovnou v druhém stupni výbavy Style. Ceník začíná na částce 379 900 Kč. VW T-Roc je o 100 tisíc dražší, Seat Arona o třicet. Jeden z nejprodávanějších modelů této třídy Peugeot 2008 je však momentálně nabízen za cenu od 350 000 Kč, Renault Captur dokonce za 324 900 Kč. Ale jak již bylo řečeno – výbava Kamiqu je proti ostatním s výjimkou VW spíš nadprůměrná, má například systém nouzového brždění Front Assist už v základu, stejně jako kompletní sadu airbagů včetně kolenního a bočních vzadu. Naopak ve výbavě Style chybí třeba elektrické ovládání oken vzadu nebo bezklíčové odemykání. Pro toho, kdo má doma už nějakou větší Škodovku a  hledá další auto do rodiny, je Kamiq první dobrou volbou, ale argumenty pro to, aby k němu zákazník přešel od konkurence, bohužel nějak nevidím.

Martin Šidlák