Audi A1 je nejspíš ten nejstylovější malý hatchback na trhu. Ale za velmi sebevědomou cenu.

 

Dnes jsou v módě SUV a elektromobily, případně obojí v jednom. Audi ale pracuje i na jiných modelech a uvedlo na trh zcela přepracovanou druhou generaci A1 Sportback. Nejmenší Audi je velmi pohledné, dobře jezdí a nabídne elektronické funkce a asistenty dosud vyhrazené modelům vyšších tříd.

Čtěte také: Je pojištění skla zbytečnost nebo ne? Pojišťovny se přou

A1 umí vyvolat zájem na první pohled. V případě testovaného vozu s kontrastním černo-modrým lakováním, bílými koly a paketem černé optiky zahrnujícím i černé „audi“ kruhy, které jsou vizuálně skryty na čelní masce, to platí dvojnásob. Pomáhá mu také to, že se vzhledově odlišuje od jiných modelů automobilky. Zatímco třeba A4, A6 a A8 jsou jak z jednoho hnízda a při letmém pohledu se liší hlavně délkou, A1 má vzhledově nejblíž k novému SUV Q3, jinak jde o vcelku svébytný a tím pádem neokoukaný vůz.
Interiér je moderní a pokrokově digitální. Přístrojový štít s panelem sdružených přístrojů s 10,25“ displejem vysokého rozlišení ve standardu je za příplatek doplněn i středovým navigačním panelem 10,1 palce. Je dotykový, s příjemnou grafikou i rychlou reakcí, ale nenabízí haptickou odezvu jako u vozů Audi vyšších tříd. Testovaný vůz byl vybaven i vestavěnou SIM kartou, takže mohl sloužit i jako pojízdný wifi hotspot. Ti, kteří nedají bez chytrých telefonů ani ránu, určitě ocení odkládací schránku před řadicí pákou, která obsahuje bezdrátovou nabíječku (za příplatek) a dva vstupy USB – jeden klasický USB-A, druhý modernější, menší USB-C.

Čtěte také: ŘÍZENÍ FLOTILY: Snaž se a bude Mustang!

A1 nabídne vcelku pohodlné svezení čtyřem dospělým lidem, kteří se nebudou cítit příliš utiskovaní. Objem zavazadlového prostoru vzrostl o 65 litrů a v základu má 335 litrů, se sklopenými opěradly zadních sedadel lze až po strop využít objem 1090 litrů. To je spíš nadprůměr třídy – Mini nebo DS 3 mají pod 300 litrů, VW Polo naopak 351.
Mnoho lidí stejně jako mě asi zmátne označení 30 TFSI na pátých dveřích. Zvlášť v testované výbavě S Line a s příplatkovými koly budou v té zkratce hledat aspoň šestiválec. Pravdou ale je, že pod kapotou se skrývá pouze tříválec o výkonu 85 kW. Autu by slušel alespoň dvoulitrový čtyřválec (ten má na zádi nápis 40 TFSI), je ale pravdou, že testovaný „tříhrnek“ je velmi povedený. Je sice potřeba trochu vzbudit k životu turbo, ale když se dostanete na 2000 otáček, čeká vás tam maximální točivý moment 200 Nm, který vydrží do zhruba 3500 otáček. Projev motoru je velmi příjemný, bez rušivých zvuků a vibrací. Spotřeba se přitom dá udržet mezi šesti a sedmi litry. Nebál bych se říct, že tohle je nejlepší tříválec na trhu.
S motorem si dobře rozumí jak testovaná automatická převodovka DSG, tak především podvozek. Na výběr jsou tři verze – standardní, sportovní a s adaptivními tlumiči. Vzadu je sice vždycky jednoduchá náprava s torzní příčkou, protože koncernová platforma nic jiného neumožňuje, ale vyladění podvozku je perfektní. Je přiměřeně tuhý, jak se od sportovně vyhlížejícího auta očekává, a A1 se s ním nadšeně vrhá do každé zatáčky. Hladký asfalt aut svědčí nejvíc, ale ani na rozbité okresce z vás v komfortním režimu nevytřese duši. A k tomu vaši bezpečnost pohlídá armáda asistenčních systémů, které u malých vozů nedávno nebyly myslitelné.

Čtěte také: Poprvé za volantem: BMW 3 v sedmé generaci

Problémem auta bude jeho cena. Testovaný exemplář stál 1 024 700 Kč, a to je na malé auto hodně. A1 není v českých zemích vstupenkou do světa čtyř kruhů, ale naopak spíš doplňkem do vozového parku majitele některého většího modelu Audi. Ti by tak nemuseli na cenovku tolik koukat. Za základní výbavu s motorem 85 kW nese hodnotu 555 900 Kč (za automat se připlácí 52 tisíc Kč). To je sice pořád o dost výš než technicky totožný Volkswagen Polo (377 900 Kč a automat stojí jen 40 000 Kč), ale jinak je to jen lehce nad úrovní prémiové konkurence – pětidveřové Mini s motorem 75 kW stojí od 538 900 Kč, DS 3 s 81 kW agregátem je oceněno na 478 900 Kč.


Martin Šidlák

Technické údaje: Audi A1 Sportback 30 TFSI
Cena:     502 397 Kč (bez DPH)
MOTOR   
Charakteristika:     benzinový tříválec
Maximální výkon:     85 kW/5000-5500 ot./min.
Maximální točivý moment:     200 Nm/2000-3500 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     203 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     9,4 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     -/-/4,8 l/100 km
Emise CO2:     108 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4029/1940/1409 mm
Rozvor:     2563 mm
Objem zavazadlového prostoru:     335 l
Pohotovostní hmotnost:     1200 kg