SUV je v poslední dobou nejpopulárnější kategorie aut. Neudělala Škoda chybu, když léta zavedený model Yeti nahradila Karoqem?

 

Škoda v poslední době přejmenovala už druhý model, tedy přesněji řečeno nástupce dosluhující generace uvedla na trh rovnou i pod novým jménem. Jedním je Rapid, místo nějž přijde Scala. Rapid tak úplně nesplnil prodejní očekávání automobilky, tak možná chápu, že v nižší střední třídě, trpící trochu odlivem zákazníků, chtěla automobilka upozornit na novinku i jiným jménem. Navíc používat jméno Rapid (z latiny „rychlý“) pro vůz s litrovým motorem není ideální řešení pro šťouraly.
Yeti si ale na trhu vedl dobře, byl navíc jedním z prvních kompaktních SUV. U něj je mi ztráty názvu trochu líto. Yeti měl svůj osobitý charakter, styl, byl výrazný. Škodovka ale chtěla sdružit svoje SUV do jedné rodiny i pomoc názvosloví – K na začátku a Q na konci. Takže po Kodiaqu přišel Karoq. Název je kombinací slov „KAA‘RAQ“ (auto) a „RUQ“ (šíp) a pochází z jazyka Aleuťanů, kmene původních obyvatel, žijících na ostrově Kodiak u jižního pobřeží Aljašky.

Trochu jiný vzhled
Hodně modelů jedné značky, a netýká se to jen SUV, se dnes na první pohled liší hlavně velikostí – tak si jsou designově podobné. Škoda zaslouží pochvalu, že u dvojice Kodiaq/Karoq si to tímto způsobem neulehčila. Yeti měl v rámci značky svůj osobitý styl, což už Karoq nemá (je ale třeba říct, že Yeti byl ve své době jediným SUV Škoda). Základní linie jsou samozřejmě stejné s Kodiaqem, zejména výrazná trojrozměrná maska chladiče a velké logo na přední kapotě. Mimochodem, víte, že u obou SUV je logo větší než u ostatních vozů Škoda? Stejně tak mají škodovácká SUV hranaté lemy blatníků a dvojité žebrování lamel v přední masce.
Ale v řadě detailů se oba vozy liší. Už při prvním seznámení jsem konstatoval, že Karoq je hezčí než Kodiaq a trvám si na tom. Hezčí jsou přední světlomety, které má Kodiaq zešikmené směrem vzhůru, zatímco Karoq je má rovné a tak nějak pravidelnější. I tvar mlhovek je jiný – u Kodiaqu jsou čtyřúhelníkové, u menšího sourozence pětiúhelníkové. Odlišné jsou rovněž zadní světlomety. Ale zatímco úzké u Kodiaqu auto spíš opticky rozšiřují, hranatější u Karoqu vůz zvětšují na výšku.

Varioflex za příplatek
Karoq měří na délku 4 382 mm, což je o 30 centimetrů méně než Kodiaq a naopak o 16 centimetrů víc, než měl Yeti. Proti němu narostl i rozvor náprav – 2 638 mm (u verze s pohonem všech kol 2 630 mm), Yeti měl 2 578 mm. Je totiž postaven na nové platformě MQB.
Interiér je precizní, „koncernově“ přehledný i prostorný. Podobně jako u většiny dnešních nových aut je centrem palubní deky obrazovka multimediálního systému, která má podle stupně výbavy 8 nebo dokonce 9,2 palce.
Podstatný rozdíl mezi Yetim a Karoqem je v zavazadlovém prostoru. Nový vůz ho má podstatně větší. U Yetiho to bylo 405 až 510 litrů podle polohy zadních sedadel, u Karoqu 479 – 588 litrů. Ale systém Varioflex, díky kterému jdou zadních sedadla nejen posouvat a samostatně sklápět, ale i vyjmout z vozu, už není v základní výbavě. Bez něj disponuje Karoq 521 litry v kufru. Při uvedení na trh si ho šlo pořídit jen v paketu s dalšími prvky za nemalých 23 600 Kč, v době uzávěrky už ho šlo pořídit samostatně za 8 600 – 9 300 Kč podle stupně výbavy.
Ne nadarmo se říká, že dokonalost je v detailech. A detaily Škoda umí. Nazývá je Simply Clever řešení a v Karoqu jich najdete jen několik. Nejde o žádné zásadní věci, bez kterých by auto nejelo, ale skutečně jde o praktické věci – například kromě známé škrabky na led umístěné ve víčku palivové nádrže jde u Karoqu třeba o držák nápojů, který díky pěti hrbolkům na dně umožňuje otevřít v něm umístěno PET lahev jednou rukou, protože se uvnitř neprotáčí.

Nové motory
Na výběr je pět motorů o objemech 1,0 l, 1,5 l, 1,6 l, a 2,0 l ve výkonovém spektru od 85 do 110 kW (později prý i do 140 kW), čtyři z nich jsou nové. Jde zejména o benzinový čtyřválec 1.5 TSI, který Karoq dostal jako první ze všech škodovek. Je vybaven systémem Active Cylinder Management Technology, tj. funkcí odpojování dvou válců.
My jsme ale jezdili známým naftovým dvoulitrem TDI o výkonu 110 kW. Čtyřkolku je možné pořídit pouze s motorem 1.5 TSI 110 kW (pouze s automatem) a právě tímto dieselem (s manuálem i automatem). To je osvědčený tahoun, vhodný na jízdu po delších tratích, na kterém se jeho průměrná spotřeba bude pohybovat jen lehce nad 6 litrů. Majitelé Karoqu se ovšem musí připravit na častější tankování. Všechny motorizace mají totiž objem palivové nádrže jen 50 litrů, s výjimkou 2.0 TDI 110 4x4, která má 55 litrů. Yeti měl nádrž 55 až 60 litrů, sesterský VW Tiguan má 60.

Barvy za příplatek
Podvozek se liší podle pohonu. Předokolky mají vzadu vlečenou nápravu, čtyřkolky víceprvkový multilink. Zatímco Kodiaq je v zatáčkách přece jen trochu těžkopádný, Karoq si v nich díky tomu, že je nižší, poradí o něco lépe. Pomáhá mu i standardně dodávaný systém XDS+, který v zatáčce přibrzďuje vnitřní kolo a simuluje tak funkci samosvorného diferenciálu. Zároveň je dostatečně komfortní, dokonce o něco víc, než Seat Ateca, se kterým se vyrábí na stejné lince. Vyniká zejména při přejíždění příčných nerovností.
Změna jména znamená také změnu v ceníku, a to dost podstatnou. Jestliže Yeti se v závěru svého životního cyklu prodával ve výbavě Trumf už od 399 900 Kč s motorem 1.2 TSI 81 kW, tak Karoq v základní výbavě Active nepořídíte levněji než 489 900 Kč s motorem 1.0 TSI 85 kW. Ve standardu jsou zadní dělená sedadla 60:40, Front Assist včetně funkce nouzového brždění, elektricky ovládaná okna i zrcátka či sada na opravu pneumatik. Připlácí se za ledacos, což je dnes běžné. Zamrzí ale třeba fakt, že bez příplatku je k dispozici pouze modrá barva karoserie, za všechny ostatní, včetně třeba bílé, se připlácí 10 300 Kč, za metalické pak od 15 800 do 22 100 Kč.

Martin Šidlák

Technické údaje: Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4
Cena:     566 033 (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     čtyřválcový naftový motor
Maximální výkon:     110 kW / 3500-4000 ot.
Maximální točivý moment:     340 Nm / 1750-3000 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     196 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     8,9 s
Spotřeba
(město/mimo městě/kombi):     6,1/4,5/5,1 l/100 km
Emise CO2:     134 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4382/1841/1605 mm
Rozvor:     2630 mm
Zavazadlový prostor:     521 l
Pohotovostní hmotnost: 1561 kg