Kia cee´d je stále častější volbou soukromých i firemních zákazníků a my jsme se rozhodli podrobit tento fenomén poslední doby pečlivému dlouhodobému testu. Partnerem nám bude vrcholná verze 1.6 CRDi s výkonem 128 koní v provedení SW.

Zbrusu nový model Kia cee´d na náš trh dorazil v roce 2006 a  jestli přicházel s  mírně pošramocenou pověstí korejského předchůdce sephia, tak se tomu všemu může dnes směle smát. V  současné době cee´d úspěšně útočí na  nejpřednější umístění ve  spotřebitelských statistikách a  poměrem cena/výkon válcuje dražší evropskou konkurenci. Stačí se podívat na  výsledky loňských prodejů v  České republice, kde podle statistik SDA obsadil v segmentu nižší střední třídy druhou příčku za sesterským modelem Hyundai i30, když si ho zakoupilo hned 4228 zákazníků.

dsc06191Pravda, statistiky SDA v  tomto ohledu troch zapomínají na 25 819 prodaných kusů Škody Octavie, kterou řadí o třídu výše. Ale podívejme se, kde je se svými prodeji fenomén golf, focus, megane a další... Kia cee´d je tak nejen díky rozumné cenové politice vcelku logickou volbou i  pro firemní zákazníky, což ostatně potvrzuje v našem rozhovoru i Jiří Zbrojka z české firmy Spokar, jehož vozový park je tvořen výhradně vozy Kia cee´d, které se ve firmě osvědčily i  při hledisku dlouhodobějšího využívání, při kterém lze i  při následném prodeji sázet na  bezkonkurenční sedmiletou záruku.

 

Kombík v plné palbě

dsc06250K  našemu prvnímu dlouhodobému testu se dostavil model Cee´d SW s  nejvýkonnější turbodieselovou motorizací 1.6 CRDi o  výkonu 94 kW (128 koní). Jeho cena začíná relativně vysoko na 549 980 Kč, za což se postaví nejen nejsilnější pohonná jednotka v  nabídce, ale i  bohatá výbava Comfort Plus, která je prakticky pátou úrovní z  šesti nabízených a  obsahuje například duální automatickou dvouzónovou klimatizaci, tempomat, vyhřívaná sedadla, elektrická okna vpředu i vzadu včetně elektricky nastavitelných a sklopných zrcátek, kožený volant a  řadicí páku, stabilizační systém podpořený asistentem při rozjezdu do  kopce nebo rádo s CD a MP3 včetně šestice reproduktorů. Samozřejmostí od základní výbavy je plná bezpečnostní výbava se šesticí airbagů, ABS či systémem Isofix pro ukotvení dětské autosedačky na zadních sedadlech. Vzhledem k  vyjmenované výbavě je vcelku pochopitelné, že seznam příplatkové výbavy už nabízí jen skromnou dvojici položek, mezi kterými se u  testované verze objevil příplatek za  metalický lak, 17“ litá kola a elektrochromatické zpětné zrcátko, který posunul cenu tohoto vozu na konečných 574 980 Kč.

kia-ceed_sw_2010_1600x1200_wallpaper_25Od těch si lze ale odečíst sumu 20 000 Kč, kterážto sleva je nyní dostupná na všechny verze modelu cee´d.K účelům referentských vozů budou firmy ale volit spíše střídmější specifikace, pro které se hodí zejména benzinové jednotky 1.4 CVVT a  1.6 CVVT, které u  modelu SW rostou od  cenovky 304  980 Kč, respektive 359 980 Kč, a po odečtení zmíněné slevy padají až pod hranici 300  000 Kč.

Ale atraktivní je i  nabídka naftových verzí, které nabízejí u motoru 1. CRDi i střídmější výkonovou charakteristiku, když jsou v nabídce i s výkonem 6 či 85 kW.

 

Překvapivě komfortní a šetrné svezení

dsc06207Náš testovací kousek jsme k  testu přebírali s 7458 najetými kilometry a ihned v prvním týdnu jsme tuto cifru zvládli povýšit o  solidních 800 km. První dojmy jsou veskrze pozitivní a  nejvíce nás potěšila velmi vstřícná spotřeba. Při pohybu ve  městě se lze držet jen těsně nad hranicí šesti litrů a za městem jsem s plně naloženým kombíkem a  čtyřčlennou posádkou dosáhl při šetrné jízdě spotřeby 4,9 l/100 km. Svůj podíl na  tom má silný turbodieselový motor se vstřikováním common-rail poskytující slušný točivý moment a  široké spektrum využitelných otáček, ale i  šestistupňová manuální převodovka, která nabízí vhodné odstupňování, ale také je radost s ní spolupracovat. Jedinou výtkou je možná poněkud hlučnější chod motoru, který ale rozhodně není nepříjemný, nechrochtá jako některé jiné diesely, ale přeci jen ho občas zaslechnete.

Stejně jako projev a spotřeba motoru mě mile překvapil i poskytnutý komfort. A to i přesto, že se  auto  pohybuje  na  velkých sedmnáctipalcových kolech. Přejezdy větších nerovností jsou sice uchem postřehnutelné, ale cee´d se s nimi vyrovnává velmi statečně a do interiéru nepřenáší žádné rušivé rázy. Uvidíme, jaké budou naše další postřehy a  zkušenosti po  najetí dalších kilometrů.

S těmito postřehy se s vámi podělíme v  dalším čísle a  na  našich webových stránkách, kde již zanedlouho přineseme díl dlouhodobého testu věnující se detailně pořizovacím a provozním nákladům spojený s  pořízením modelu Kia cee´d SW.

 

Technické údaje: Kia cee´d SW 1.6 CRDi Comfort Plus

Cena od:  549 980 Kč (bez DPH)

MOTOR

Charakteristika: naftový přeplňovaný čtyřválec

Maximální výkon: 94 kW/4000 ot./min

Maximální točivý moment: 260 Nm/1900 ot./min

DYNAMIKA A SPOTŘEBA

Maximální rychlost: 197 km/h

Zrychlení: 11,2 s

Spotřeba (město/mimo/kombi): 5,3/4,2/4,6 l/100 km

Emise CO2: 122 g/km

ROZMĚRY

Délka/šířka/výška: 4490/1790/1525 mm

Rozvor: 2650 mm

Objem zavazadlového prostoru: 534 l

Pohotovostní hmotnost: 1419 kg

DALŠÍ MOTORIZACE

Benzin

1.4 CVVT (66 kW)

1.6 CVVT (92 kW)

Diesel

1.6 CRDi (66 kW)

1.6 CRDi (85 kW)

 

{gallery}testy/Kia_ceed{/gallery}