Dlouhé čekání na novou generaci se vyplatilo. Volvo XC90 je pořádný kus auta, skvěle jezdí a na silnici vypadá jako přízrak. Zájem o vůz je nadstandardní, Volvo nestíhá uspokojovat poptávku a my tušíme proč.

Dlouhých dvanáct let má za sebou předchozí generace Volva XC90 a i v České republice se našli takoví jedinci, kteří si vůz první generace za tu dobu koupili hned třikrát po sobě. Nyní pro všechny příznivce modelu XC90 nastala ta důležitá doba, kdy byla představena a na trh uvedena nová generace. Ta narostla do všech stran vyjma výšky a rozvor narostl rovnou téměř na tři metry.

Dotek umění
Design se sice vzhlédl v základním tvaru svého úspěšného předchůdce, ale pozvedl model XC90 na úplně jinou úroveň. Vůz na silnici působí zcela neotřele a moderně, vlastně jako nějaký koncept zavedený ve své původní podobě do provozu. Velkou měrou se na tom podepisují použité diodové světlomety s originální a efektní grafikou, ale velmi dobrou práci odvedl tým designérů i u zadní partie s výrazným vertikálním uspořádáním dotaženým oproti stávajícím trendům takřka k dokonalosti.
Vybraná část zákazníků jistě ocení i skutečnost, že pouhým okem lze u modelu XC90 rozpoznat, o jakou specifikaci a výbavu jde. Každá řada má hned několik svých specifik a pro každou ze čtyř dostupných linií připravil tým designérů lehce odlišnou verzi přední masky.

Úspěšná revoluce
Jakkoliv můžeme označit mezigenerační proměnu vnějšího designu za výraznou, přerod interiéru je vpravdě revoluční. Tím spíše u konzervativního Volva. Ten tam je plovoucí středový panel a veškerá pozornost je aktuálně soustředěna na rozměrný a interiéru dominující displej sdružující drtivou většinu všech ovladačů, funkcí a kompletního infotainmentu. Ze zbytku interiéru tímto prakticky vymizely všechny ostatní tlačítka, což je zprvu trochu matoucí, ale postupem času si právě toto v interiéru nové devadesátky stoprocentně zamilujete. Je to primárně ovlivněno tím, že dotykový multimediální systém Sensus pracující na bázi dlaždicového rozhraní funguje naprosto dokonale. Přesně tak, jak by měly dle mého názoru fungovat všechny ostatní systémy u konkurenčních modelů a značek, ale bohužel často nefungují. Displej je skvěle čitelný za všech světelných podmínek, jeho struktura je logická a intuitivní a k tomu ke všemu reaguje na dotek velmi citlivě. Jakoby kolikrát zareagoval ještě dříve, než se obrazovky stačíte dotknout.
Kromě minimálního množství dalších ovladačů si vás interiér podmaní i svým skvělým zpracováním, použitými materiály a řadou efektních detailů. Takhle má vypadat hodnotný interiér vlajkové lodi prémiové značky. A stěžovat si nelze ani na prostor, což by ostatně u XC devadesátky asi ani nikdo nečekal. Vpředu a též v druhé řadě má každý z pasažérů takřka nadbytek místa do všech stran. Za zmínku ale stojí i možnost sedmimístného provedení s dvojicí dodatečných sedadel ve třetí řadě, které jsme měli možnost během testu vyzkoušet. Pochválit musím snadný přístup na zadní sedadla a vlastně i jejich prostornost. Zde už bych si dokázal představit i cestu na více než 10 km, které byly u konkurence podle mého vnímání doposavad vždy horní hranicí možného.

Čtyřválce v kurzu
Zatímco u položky výbavy nabízí Volvo XC90 přibližně třicetistránkový seznam, nabídka motorů je výrazně chudší. O pohon se starají výhradně čtyřválcové pohonné jednotky, přičemž vrcholem nabídky je hybridní verze T8 Twin Engine AWD s celkovým výkonem 300 kW. Dieselový pohon zastupuje nový dvoulitrový čtyřválec řady Drive-E, který je v nabídce buď s výkonem 140 kW a pohonem pouze předních kol, nebo ve variantě D5 s výkonem 173 kW a pohonem AWD. Právě posledně zmiňovaná varianta dorazila i do našeho testu v kombinaci s automatickou osmistupňovou převodovkou.
Motor vybavený dvojicí turbodmychadel nabízí vysoký točivý moment a plynulý nástup výkonu od nejnižších otáček. Velmi dobře si rozumí i s automatickou převodovkou, která se snaží při klidné jízdě preferovat nízké otáčky a tím šetřit spotřebu paliva. Při potřebě prudší akcelerace převodovka rychle reaguje a podřezuje a motor nechává výrazně vytáčet. Celková dynamika nicméně není vůbec špatná. Přesto věřím, že řada zákazníků XC90 by si ráda připlatila i za silnější turbodiesel, třeba i vícero válci. Tuto volbu jim bude muset nahradit již zmíněný hybrid. Spotřeba testované D5 se během celého našeho testu pohybovala na hranici sedmi litrů, což není na dynamické vlastnosti vozu a téměř 2,2 tuny těžké vozidlo nikterak moc, jakkoliv údaj výrobce hovoří o 6,2 l/100 km.
Luxusní SUV by mělo přinášet i náležitý komfort jízdy. XC90 nové generace na toto samozřejmě nerezignuje a především na kvalitních silnicích si lze jeho pohodlí užívat na maximum. Během našeho testu se ale ukázalo, že s rozbitými silnicemi nebude XC devadesátka velký kamarád. Většinu z nich zvládne odfiltrovat bez větších problémů, ale tu a tam, zejména v klikatějších pasážích, devadesátka mírně znervózní. Tenhle neduh by mohlo vyřešit nové, elektronicky řízené vzduchové odpružení, které nabízí hned pět režimů nastavení. Vůz s tímto příplatkovým řešením budeme mít brzy v testu, tak budeme zvědavi, jak se na jízdních vlastnostech novinky podepíše.

Nejen bezpečnost
Zmiňovat se o dnes již téměř nekonečné plejádě bezpečnostních prvků nemá u značky Volvo příliš smysl. XC90 přidává navrch další řadu moderních pomocníků, asistentů a andělů strážných, kteří v pozadí bdí nad bezpečím posádky. Mne během testu potěšila ale i řada dalších vychytávek. Jednou z nich je možnost volby intenzity automatického režimu klimatizace až v šesti stupních, přehledné uspořádání i využitelnost head-up displeje a především dokonalá funkčnost adaptivního tempomatu. Ten konečně funguje k mé plné spokojenosti, jakkoliv byl u mne na prvním místě mezi adaptivními tempomaty doposavad systém z Mercedesu-Benz třídy S. Systém Volva XC90 dokáže vždy reagovat velmi plynule a komfortně a funguje až do úplného zastavení, kdy stačí jemný povel na plynový pedál a systém bez problémů pokračuje dál. Zajímavá je i funkce speed-limetteru závislá na aktuální maximální povolené rychlosti. Systém funguje díky kombinaci dat z mapových podkladů i čtení dopravního značení spolehlivě, pouze je na českých silnicích z pochopitelných důvodů v praxi téměř nepoužitelný.

Technické údaje:  Volvo XC90 D5 AWD
Cena od:     1 334 629 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon:     173 kW/4000 ot./min.
Maximální točivý moment:     480 Nm/1750-2250 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     220 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     7,8 s
Průměrná spotřeba:     6,2 l/100 km
Emise CO2:     163 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4950/2008/1775 mm
Rozvor:     2984 mm
Objem zavazadlového prostoru:     314/692/1868 l
Pohotovostní hmotnost:     2130 kg