Od 30. října začíná v Česku prodej nejžhavějšího velkého Jaguaru. Už pár dní předtím jsme se svezli s novou vlajkovou lodí řady XJ. Její název XJR575 napovídá, že oproti předchozí verzi došlo ke zvýšení výkonu z 550 na 575 koní.

 

Samotná řada XJ už poněkud přesluhuje, na trhu je totiž od roku 2009 a německá konkurence jí tak poněkud utekla. Mercedes třídy S, BMW řady 7, nemluvě o právě uvedeném Audi A8 jsou podstatně mladší. Na prodejích je to znát. S blížícím se koncem životního cyklu (otázka je, jestli vůbec přijde nějaký nástupce) tak Jaguar představil aspoň historicky nejvýkonnější model.
Standardní model XJ se nabízí s rozvorem 3032 mm nebo 3175 mm, totéž platí i pro XJR575, ovšem pouze na některých trzích. V Česku je v ceníku pouze kratší varianta, i tak ale jde o více než pětimetrového dlouhána (5130 mm). Pro novinku jsou k dispozici dva nové laky (Velocity Blue a Satin Corris Grey). Od výchozího modelu jde XJR rozpoznat také podle zadního spojleru, nástavců prahů, upraveného předního nárazníku, dvojicí výdechů na kapotě, a speciálními 20palcovými koly s lesklým černým lakováním Farallon a červenými brzdovými třmeny.
Uvnitř se luxusem nešetří, ale co naplat, zub času už tady hlodá, a interiér je tak asi nejslabší stránkou tohoto modelu. Ale v rámci omlazení modelového roku 2018 se do řady XJ včetně XJR575 dostala řada modernizací včetně třeba vylepšeného připojení 4G Wi-Fi, které pasažérům umožní připojit až osm zařízení. Centrální konzole má navíc větší 10palcový dotykový displej. Bezpečnost posílilo také několik elektronických asistentů využívající moderní stereokameru – například asistent pro udržování v jízdním pruhu nebo systém automatického brždění s detekcí chodců, fungující až do rychlosti 60 km/h.
Kompresorem přeplňovaný pětilitrový osmiválcový motor od Jaguar Land Roveru díky posílení výkonu zrychlí z nuly na 100 km/h za 4,4 sekundy. Rychlejší je už stejným agregátem poháněný model F-Type SVR, jehož zrychlení má hodnotu 3,7 s.
Motor přenáší všechnu sílu pouze na zadní kola, takže elektronika má někdy dost práce to početné stádo koní ukočírovat. Osmistupňový automat musí zvládnout vypořádat se i s točivým momentem vrcholícím na 700 Nm. Zvládá to s bravurou, jen spotřeba samozřejmě atakuje dvanáctilitrovou hranici. Ale s 80litrovou nádrží se dá pár set kilometrů bez zastavení ujet.
V zatáčce auto sedí dobře, s minimálním náklonem, a to díky adaptivním tlumičům Adaptive Dynamics, která upravují svou charakteristiku ž 500 krát za sekundu. Maximální rychlosti 300 km/h auto dosáhne za 44 sekund, pak zasáhne omezovač. Se čtyřkolkou, kterou nabízejí němečtí konkurenti, by auto asi zvládlo všechno lépe a rychleji, ta ale bohužel v nabídce není.
Každá legrace něco stojí, jak se říká. Takhle s kočkou na kapotě a 575 koni pod ní vás přijde na nejméně 4 004 011 Kč.

Vyhledávání

V aktuálním vydání Flotily se dočtete:

 

UŽITKOVÉ VOZY VE FIRMĚ
-    Nákup a provoz

- Správný výběr

- Novinky na trhu

- Statistiky prodejnosti

- TESTY

- Rozhovory

 

Dále také...

-> Vyplatí se vsadit na provoz prémiových značek?

-> Pokuty firemních řidičů

-> Konektivita a aplikace

-> Elektromobilita v českých podmínkách

 

.. a mnoho dalšího