Oba dva dovedou v rodině i ve firmě odvést velmi dobrou práci. Který je ale ten lepší? My máme jasno, přesto bude hodně záležet na vašich možnostech...

Už v minulém čísle našeho magazínu jsem v samostatném testu nové generace Hyundai i30 hodně chválil. Ale také hodně láteřil, a to nad nevybíravou a v mých očích kontraproduktivní kampaní českého importéra, který si podle mého sám nabíhá, když si urputně bere za soupeře Škodu Octavia. Stačí si srovnat rozměry obou vozů, rozvory a je jasné, jak si jednotlivé vozy v rámci segmentace tříd stojí. Hatchabck i30 má pak mnohem blíže k rapidu, než k octavii, která nabízela v rámci nižší střední třídy vždy o kousek toho auta navíc. V případě kombíků se situace mírně vyrovnává, z větších rozměrů bude ale octavia těžit v průběhu celého testu.
A je opravdu Hyundai i30 kombi nejlepším českým kombíkem všech dob, jak české zastoupení značky hlásá? Snažili jsme se tomu přijít na kloub. Vedle sebe jsme postavili nejdostupnější verze se základními motory, které si při dnešních cenách operativního leasingu může dovolit leckterá firma a oba vozy pak při soukromých kilometrech dobře poslouží rodinnému využití.

Hyundai zaujme cenou
Hyundai přijel do našeho testu uskutečněného ve spolupráci s redakcí AUTO Dnes v edici Best of Czech, která je sice “akční”, ale dlouhodobě, a podle informace z českého zastoupení bude tato nebo velmi podobná nabídka k mání kdykoli. Je to sice zvláštní politika, ale v dnešní době rozhodně ne výjimečná. Testované provedení z této nabídky výrazně těží, protože kdybychom sáhli po neakčních verzích, standardní ceník už tak příznivě nevypadá, přesto jsou ceny dál o něco nižší, než u octavie. K základní ceně měl testovaný vůz ještě paket Club za příplatek 8 tisíc korun bez DPH (mj. parkovací senzory, LED denní svícení, mlhovky) plus metalickou barvu za 14 tisíc, celkem tedy auto stálo 340 tisíc korun bez daně. Škodovka je citelně dražší. Základní provedení Active přijde na 361 900 Kč bez DPH, také zde byl příplatkový paket Plus za 8 tisíc, narozdíl od Hyundaie však obsahuje pouze kožený potah řadicí páky a volantu, palubní počítač a mlhovky. Spolu s černou metalízou za 12 tisíc korun jsme se dostali na 381 tisíc - rozdíl je tedy 40 tisíc korun bez DPH. A to jen ceníkových - hyundai má ovšem na palubě asistenční systémy (varování před nárazem se samočinným nouzovým brzděním, udržování v jízdním pruhu, sledování únavy řidiče, asistent rozjezdu do kopce), kromě toho multifunkční volant, bluetooth handsfree, tempomat, elektricky ovládaná zadní okna, automatické zapínání a přepínání světel a další výbavu, za niž by bylo nutné u octavie připlácet. Její cena by se pak vyšplhala na téměř 500 tisíc korun bez DPH, protože některé bezpečnostní prvky (hlídač jízdních pruhů) nelze nakombinovat s nižšími výbavami. Cena i30 je tak v tomto světle bezkonkurenční, a získává tedy první bod. 0:1 pro Hyundai.

Tříválce se nezdají
Přímé srovnání začneme u motorů. Oba mají obsah pouhého jednoho litru a také jen tři válce. A také velmi podobný výkon: škodovka 85 kW, hyundai ještě o tři kilowatty více. Hodně nás proto překvapilo, jak agregát z Mladé Boleslavi znatelně lépe táhne. Tipujeme, že na motorové brzdě bychom mu naměřili tak o deset kilowattů víc, což je u škodovek podle našich dlouhodobých zkušeností celkem běžné. Hyundaji bez problémů ujede, což ukazují i hodnoty zrychlení z nuly na sto kilometrů. Škodovácký motor je také pružnější, což je dáno o dost vyšším točivým momentem. Motor v hyundaji není špatný, běžný řidič, který nemá srovnání, bude vcelku spokojen, ale narozdíl od octavie trpí znatelným turboefektem, tedy prodlevou po sešlápnutí plynu. Ještě nepříjemnější je ale dunění v nízkých otáčkách, těsně pod hranicí 2000 ot/min, a je jedno, jestli máte zařazenou čtyřku, pětku nebo šestku. Otravný zvuk nás vždy donutil přeřadit o níže, přestože šipkový “rádce řazení” trval na vyšším rychlostním stupni.
Škodovka duněním netrpí v žádném režimu, dokáže se převalovat při podstatně nižších otáčkách (i 1 250 na 5 při 50 km/h), bez podřazování lépe pružně zrychluje, tříválec má i za studena na volnoběh hladší chod a v tahu je tišší. A navíc exceluje ve spotřebě: na naší testovací trati dlouhé 150 km, rozdělené po třetinách mezi město, dálnici a okresky v částečně kopcovitém terénu, jsme u škodovky odečetli rovných pět litrů na sto kilometrů, zatímco hyundai o čtyři decilitry více - 5,4 litru. Obojí jsou to ale na tak malé motory výborné hodnoty. V kapitolce motor tedy octavii připisujeme jasný bod a skóre se srovnává na 1:1.


Technické údaje: Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI 120
Cena od:  318 174 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     benzinový přeplňovaný tříválec
Maximální výkon:     88/6000 ot./min.
Maximální točivý moment:     172/1500-4000 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     185 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     11,4 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     6,0 /4,6/5,2 l/100 km
Emise CO2:     120 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4585/1795/1465 mm
Rozvor:     2650 mm
Objem zavazadlového prostoru:     602/1650 l
Pohotovostní hmotnost:     1395 kg


Jízda a podvozek
Hyundai i30 je mistr komfortu. Výborně tlumí nerovnosti, jeho plnoprofilová kola 195/65 R15 v kombinaci s měkkými tlumiči vyžehlí záplatovaný povrch českých okresek takřka bezchybně. V prudších zatáčkách však logicky tolik nepodrží, což je ale znát až při ostré jízdě na limitu přilnavosti. Při slalomu mezi kužely v rychlosti 40 km/h jsme rozdíly mezi auty prakticky nepoznali, ovšem při corneringu - tady pravoúhlé zatáčce v rychlosti 50 km/h - už zadní náprava hyundaie (byť narozdíl od škodovky víceprvková) šla rychleji do smyku, mnohem dříve také nastupovala elektronická stabilizace.

Ani octavia se nemá v otázce komfortu zač stydět, a to přestože obouvala nižší a širší 16" pneumatiky. Podvozek musíme označit za špičkový, také on tlumí velmi dobře nerovnosti, je jen o chloupek tvrdší než u i30, ale celkově působí jistěji. Octavia miluje zatáčky, serpentiny vykrouží o maličko rychleji než hyundai, v čemž jí pomáhá systém XDS, který přibržďuje vnitřní přední kolo při zatáčení; hyundai takový systém nemá. Rozdíly nejsou dramatické, ale při přímém přesednutí rozhodně znatelné. Octavia tedy nabízí povedenější kompromis, za což jí náleží další bod, podpořený i krapítek lepším řazením. U octavie chodí řadicí páka precizněji po kratičkých drahách, u i30 je pocit z řadičky gumovější, ale opět, není to nic, co by odrazovalo. Také řízení octavie je naladěné citlivěji, posilovač má přesnější zpětnou vazbu, odezva u hyundaie je méně přirozená.

Ke kapitolce jízda patří i otázka komfortu na palubě. Octavia je tišší, má lépe utlumený hluk od kol i motoru. Ověřili jsme to i měřením profesionálním hlukoměrem ve stoupacím úseku dálnice D8 u Kralup nad Vltavou. Na suchém asfaltu při rychlosti 130 km/h (podle GPS; jen pro zajímavost, tachometr hyundaie ukazuje v tu chvíli o 6 km víc, ten v octavii o rovných 10 km/h) jsme ve výši hlavy řidiče naměřili hyundai 69,8 decibelu, zatímco octavii jen 68,3 dB. Oba motory točí v tu chvíli těsně pod tři tisíce otáček. Obdobné to bylo při rychlosti 80 km/h na šestý rychlostní stupeň - škodovka 61,1 dB, ale i30 už 63,8 dB - tady je na vině ono výše popsané nepříjemné dunění. Za jízdu a komfort tedy octavia získává další bod a průběžný stav je 2:1.


Technické údaje: Škoda Octavia Combi 1.0 TSI 85 kW
Cena od:  361 901 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     benzinový přeplňovaný tříválec
Maximální výkon:     85/5000-5500 ot./min.
Maximální točivý moment:     200/2000-3500 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     201 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     10,1 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     5,9 /4,2/4,8 l/100 km
Emise CO2:     110 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4667/1814/1465 mm
Rozvor:     2667 mm
Objem zavazadlového prostoru:     610/1740 l
Pohotovostní hmotnost:     1247 kg


Interiér a kufr
Při usednutí do kabiny auta každý hodně dá na první dojem. Kdo někdy přišel do styku s koncernovými vozy, bude se v octavii cítit jako doma. Vše je tak nějak přesně tam, kde byste to hledali, příkladně v dosahu vašich prstů a pěkně na očích. Ale ani hyundai uvnitř neztrácí. Palubní deska s vyvýšeným displejem (není dotykový, což je trochu otravné, ale zvyknete si) je vyšší než ve škodovce, což vzbuzuje větší pocit jistoty, a oproti poněkud strohé octavii působí i30 “zabydleněji”. A ačkoli pocitově je kabina octavie širší, naše měření ukázalo úplně stejné hodnoty, což přičítáme subtilnějším výplním dveří a nižší palubní desce octavie, v níž má posádka pocit větší vzdušnosti. K sedadlům jsme neměli výhrady ani u jednoho z vozů, obě mají velmi slušné boční vedení, dostatečně tuhé, ale zároveň pohodlné výplně, a samozřejmě v této cenové kategorii jen mechanické nastavování. To je u obou velmi podobné, k aretaci sklonu opěradla používají otočné kolečko, což chválíme (páčka jako u francouzských vozů je nesmírně otravná). Podstatnější výhrady nemáme ani k ergonomii ovládání, i v tomto ohledu je hyundai zcela evropským vozem, navíc oproti octavii boduje v rámci testované specifikace ovládáním na multifunkčním volantu. Škodovka na druhou stranu kontruje dotykovým displejem. Za kvalitu interiéru tedy udělujeme oběma konkurentům po bodu - 3:2

Největší rozdíly najdeme na zadních sedadlech. Škodovka těží maximum ze své prostorově úsporné platformy MQB – takže přestože je octavia je o pouhých osm cm delší (na rozvoru jen o 17 mm), když si v ní 178 cm vysoký řidič sedne „za sebe“, má před koleny 18 cm volného místa. V i30 ovšem jen pět. Do šířky jsou zadní sedadla stejná (126 cm), zajímavé ale je, jak výrobci umístili oka systému Isofix: ve škodovce jsou blíže ke dveřím, takže dovnitř jsme nacpali dvě dětské autosedačky a doprostřed vmáčkli (trochu násilně) ještě podsedák; malé dítě by se tam při troše snahy vešlo. V hyundai to možné není, podsedák je o třetinu širší než mezera.
Zavazadlový prostor je litrově téměř stejný, u škodovky ale praktičtěji řešený. Je to obrovský otvor, který leccos spolkne, a ještě má pod platem díru, určenou pro rezervu. Ta v základní výbavě není, škodovka má lepicí sadu - některým řidičům to nevadí, argumentují statistikami z Německa, kde připadá jeden defekt na 100 tisíc km; jiní namítnou, že shánět v noci třeba v Chorvatsku pneuservis je martyrium.
Hyundai však bohužel dělí kufr mezipatrem, které není možné celé vyjmout, což variabilitu citelně snižuje - tady by to chtělo razantní zásah konstruktéra při dalším faceliftu. Je třeba tedy s prostorem zacházet citlivěji a předměty ukládat. Hluboký kočárek jsme ovšem do obou kufrů naložili, jejich rozměry jsou de facto stejné – až na výšku od podlahy ke krycí roletce, ta je u octavie 59 cm, u hyundaie pouze 44 cm. Za praktičtější kufr a víc místa vzadu tedy octavia získává další bod. 4:2

Závěr
Hyundai i30 v nové generaci je vydařené auto a v průběhu testu nás mile překvapilo. Má komfortní podvozek, dobře tlumí, motor má na svou koncepci dobrý výkon a je skvěle utlumen. Ba co víc, mezigeneračně si varianta kombi velmi polepšila v oblasti objemu zavazadlového prostoru. A dostatek místa nabízí i30 i uvnitř, kde na řidiče čeká vcelku útulný a dobře zpracovaný interiér, kterému lze jen s těží něco vytknout. Jak asi tušíte, tato pasáž bude končit přídomkem ALE. A je tomu tak. Možná se budeme opakovat, ale pokud zdejší importér razí agresivní kampaň a chce jít do souboje se Škodou Octavia, zbytečně si nabíhá. Hodnoceno přísnějším okem a v porovnání s o kus větší octavií nemá i30 kombi příliš velkou šanci. Ve většině důležitých parametrů je vždy kus za octavií. Tedy až na jednu – a tou je cena. Zde nabírá model i30 zejména díky akční nabídce solidní náskok, který má u řady zájemců šanci udržet až do finiše. Maličko jiná situace nastane ve chvíli, kdy si budete chtít auto nakonfigurovat jinak a vyjdete ze standardního ceníku. Octavia navíc nabídne bohatší motorovou paletu i s pohonem CNG, pohon 4x4 a řadu dalších variant jakými je verze Scout či RS. A některé prvky, které u korejské automobilky nenajdete. Sami o sobě nejsou možná tak důležité, pohromadě ale dělají z octavie o chlup dospělejší auto.
Přesednutí z vozu do vozu prozrazuje, že všechno, co dělá hyundai na velmi dobré úrovni, umí octavia ještě o něco lépe. Dramatický rozdíl je v prostoru před koleny na zadních sedadlech, zavazadlový prostor hlásí řečí suchých čísel jen minimální rozdíl, v praxi je ale stejně tak citelný. Hyundai ukrývá napočítané litry do přihrádek pod podlahou a výška dostupného zavazadlového prostoru je tak úplně jiná a využitelnost kufru octavie výrazně větší. Pokud jde o motor, ten musíme u modelu i30 opravdu pochválit, přesto disponuje při svém nástupu citelným turboefektem a jeho kolega ve škodovce je o poznání živější. Řízení octavie je přesnější a podvozek i při teoretické výhodě i30 v podobě zmíněného nezávislého zavěšení zadních kol znatelně jistější. V porovnání s octavií combi obsazuje v našem srovnání Hyundai druhé místo. Pravda, škodovka je také citelně dražší, což je potřeba mít stále na paměti. Titul nejlepšího českého kombi tak Hyundai prostě přiřknout nemůžeme, maximálně lépe vybaveného. Zní to trochu jako klišé, ale v tomto případě to platí stoprocentně: záleží na tom, jaká kritéria při výběru auta zvolíte za prioritu. Pokud to budou čistě jízdní vlastnosti, zvítězí octavia. Jestli vám ale půjde o moderní výbavu za dobrou cenu, vyhraje u vás hyundai.

BODOVÉ HODNOCENÍ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


POHLED FIRMY – Výměna Octavie za i30

Jan Kossi, Allegro s. r. o.

Momentálně máme ve vozovém parku mimo dodávek a valníků  29 osobních aut. Od modelu Škoda Citigo až po BMW 6 Grand Coupé. Součástí naší flotily je i zhruba 5 vozů, které užívají naši technici a stavbyvedoucí a které se v blízké době chystáme nahradit něčím novějším. Jedná se o Fordy C-Max a Mondeo a starší typy modelu Škoda Octavia. Nájezd mají 250-350 tisíc km, stáří se pohybuje od 5 do 12 let.
Jelikož jsme zjistili, že Škoda má nejnižší provozní a servisní náklady (naše fordy stojí ročně i 2x tolik), původní plán byl pořídit 5 octávií, všechny ve verzi kombi (z důvodu praktičnosti), tři slabší benzínové a dvě silnější dieselové. Nikdy jsme neměli přesnou vizi co se motorů a výbavy týče, spíše jsme očekávali, že nám prodejci nabídnou to, co mají zrovna „na skladě“ a jelikož to budou auta pracovní, luxusní výbava nepřipadá v úvahu. Ze stejného důvodu se nekoukáme ani na design, to je až někde hluboko dole na žebříčku priorit.
Nakonec jsme se rozhodli pro zajímavost stejným způsobem poptat i Hyundai s modelem i30 a ukazuje se, že pokud jde o cenu, získáváme lepší manévrovací prostor a péči od dealera. Podle toho, jaké nabídky jsme zatím obdrželi jak od Škody, tak i od zástupce Hyundai, nás model i30 vychází o zhruba 40 tisíc za kus méně, než srovnatelně vybavená octavia. Finální rozhodnutí o výběru u nás stále ještě nepadlo, ale prozatím hovoří všechny výhody pro model i30.


 

ČTĚTE I NAŠE DALŠÍ SROVNÁVACÍ TESTY:

- Vyrovnaný trojboj - SEAT Leon ST proti Peugeotu 308 SW a Renaultu Megane Grandtour

- Třikrát stejně a přeci jinak - Opel Astra poráží Škodu Rapid a Kiu cee´d

- Manažerské čtyřkolky - Obstojí Škoda Superb v boji se Subaru Outlander a BMW řady 3?

 

Vyhledávání

V aktuálním vydání Flotily se dočtete:

 

UŽITKOVÉ VOZY VE FIRMĚ
-    Nákup a provoz

- Správný výběr

- Novinky na trhu

- Statistiky prodejnosti

- TESTY

- Rozhovory

 

Dále také...

-> Vyplatí se vsadit na provoz prémiových značek?

-> Pokuty firemních řidičů

-> Konektivita a aplikace

-> Elektromobilita v českých podmínkách

 

.. a mnoho dalšího