Renault Talisman Grandtour je veskrze příjemné a pohodlné kombi střední třídy. K většímu úspěchu na trhu mu ale něco chybí.

Model Talisman zastupující u Renaultu střední třídu už naší redakcí několikrát prošel. Ať již ve verzi sedan, či jako praktičtější kombi s dieselovou pohonnou jednotkou. Nyní jsme ho prověřili s nejsilnějším benzinovým motorem, který je k dispozici výhradně s automatickou převodovkou EDC a ještě v kombinaci pouze s dvojicí nejvyšších výbav.
Přestože bude většina flotilových a pravděpodobně i soukromých zákazníků pokukovat v první řadě po dieselových verzích, rozhodli jsme se vyzkoušet nejsilnější benzin, který tvoří vrchol modelové nabídky talismanu. Několikrát už byl tento model haněn za to, že zákazníkovi nenabídne víc, než jen přeplňované šestnáctistovky, což se zdá na daný segment jako nedostatečná nabídka. Konkurence nabízí leckdy silnější dvoulitry. Jednotka TCe 200 EDC ale láká na 200 koní (147 kW) a my se tak obávali zejména neúměrné spotřeby silného přeplňovaného motoru s relativně malým objemem. Chyba lávky! Na konci testu na ukazateli spotřeby svítil průměr 6,8 l/100 km, a to po ideálním poměru cest ve městě, na dálnici i na okresních silnicích. Při klidné jízdě mimo město dokonce padá spotřeba i k šesti litrům, pravdou je, že při dálničních rychlostech a ve městě se žíznivost zvedá a sahá leckdy až k osmi litrům. Škoda jenom je, že benzinová nádrž pojme podprůměrných 51 litrů, a tak jsou návštěvy u čerpaček častější, než u jiných modelů. Hlavní konkurenti na českém trhu v podání Škody Superb a VW Passat nabízejí 66 litrů a o kus větší dojezd.

Tichý silák
Nejsilnější motor z nabídky mimo spotřebu potěší i svým tichým chodem a nadprůměrnou dynamikou. Sprint na stovku s ním Talisman Grandtour zvládne za necelých osm vteřin a klidně se rozjede až na 231 km/h. O to víc pak zamrzí pro mne nepochopitelná funkce, kdy adaptivní tempomat pracuje pouze do rychlosti 140 km/h. S podobným omezením jsem se u žádného jiného modelu nesetkal. Co naopak potěší, to je i chod automatické dvouspojkové převodovky EDC sázející na svých sedm stupňů. Řadí velmi rychle a hladce nahoru i dolu a přesně reaguje na povely vaší pravé nohy na plynovém pedálu. Stačí lehce přitlačit a převodovka včas podřadí klidně i o dva stupně, naopak po lehkém uvolnění plynu briskně odřadí a nechá motor běžet v nejnižších dostupných otáčkách. Motor samotný si libuje i ve vyšším otáčkovém pásmu a s lehkostí zrychluje i při zatíženém voze.
Jízdní vlastnosti a nastavení podvozku upřednostňují spíše komfort. Auto se v zatáčkách více naklání, řízení neposkytuje příliš zpětné vazby a celé auto se na terénních vlnách pohupuje víc, než by muselo. Výraznější nerovnosti nedokáže zcela utlumit a na rozbité silnici sem tam poskočí. Výrazné zlepšení nepřináší ani nastavitelný podvozek. Ten nabízí řadu jízdních režimů včetně nastavitelného programu Individual. V průběhu testu jsem zkoušel všechny, ale stejně jsem nakonec zůstal u běžné volby Normal. Co musím pochválit, je specialita Renaultu, řízení všech kol 4Control. Talisman je díky tomu velmi obratný, ať již při manipulaci v nízké rychlosti na parkovišti, nebo v zatáčkách, kdy mu systém propůjčuje agilní reakce a jakousi lehkonohost.

Něco za něco
Zbytek vlastností talismanu je z našich stránek dobře znám. Design netřeba dlouze rozpitvávat, ten se povedl a za autem se i ledaskdo otočí. Škoda snad jen přílišné podobnosti s menším meganem, včetně atraktivního světelného podpisu. Ale to je standard doby, který je patrný i u ostatních značek. Případ sám pro sebe je interiér. Ten střídá řadu luxusních prvků včetně jemné kůže Nappa s lacinějšími materiály, které se do útrob jinak vydařeného a luxusního vozu snad ani nehodí. Stačí jediný pohled na obyčejný plast v okolí rozměrného displeje infotainmentu. Ostatně k tomu by se dala připojit také řada postřehů. Jeho reakce jsou v pořádku, většinou i rozměr virtuálních tlačítek. Uspořádání jednotlivých menu a sdružení drtivé většiny funkcí sem už nás těší o poznání méně. Poslední věcí, kterou je tak potřeba vypíchnout, je prostornost talismanu. Ten nabízí dost místa na všech pozicích a pokud zůstaneme u konkurenčního superbu a passatu, leckdy své souputníky i překonává. Není tomu tak u zavazadlového prostoru, zde naopak ztrácí, jako protihodnotu ovšem nabízí velmi dobře využitelný prostor s pravidelným tvarem a elektrické ovládání víka.
Posledním bodem k většímu úspěchu talismanu by mohla být jeho příznivější cena. Testovaná verze ve výbavě Initiale Paris s nadstandardní výbavou stojí dle běžného ceníku 830 496 Kč bez DPH. I když se fleetový zákazník jistě dočká nějaké slevy, konkurence v podobě již zmíněné dvojice nabízí za takovou sumu silnější motorizace a modely s o chlup prověřenější image. Talisman Grandtour proto dává smysl zejména u slabších motorizací a nižších výbav, kdy zákazník dosáhne na cenovky na hranici 600 000 Kč bez DPH, za které je k dispozici příjemný vůz s i tak velmi bohatou výbavou.

Technické údaje: Renault Talisman Grandtour Energy TCe 200 EDC
Cena od:     677 604 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     benzinový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon:     147/6000 ot./min.
Maximální točivý moment:     260/2500 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     231 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     7,9 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     7,6 /4,8/5,8 l/100 km
Emise CO2:     132 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4865/1868/1465 mm
Rozvor:     2809 mm
Objem zavazadlového prostoru:     572/1681 l
Pohotovostní hmotnost:     1565 kg



Související články:

- SROVNÁVACÍ TEST - SEAT Leon ST, Peugeot 308 SW a Renault Megane Grandtour - Vyrovnaný trojboj

- První jízda - Opel Insignia Grand Sport: Skoroprémiovka za velmi vstřícnou cenu

- TEST: Renault Grand Scenic - Výraznější osobnost