Americký konkurent Škody Karoq nebo Peugeotu 3008 je jedním z nejschopnějších aut své kategorie. Brzdit ho ale bude trochu sebevědomá cenovka.

 

Zatímco předchozí generace, která byla na trhu dlouhých 11 let, byla zvláštním „slepencem“ kombinujícím typický vzhled jeepů s interiérem z Dodge Caliber a turbodiesely od Volkswagenu nebo Mercedesu, střelka aktuální generace compassu už míří správným směrem. Nebál bych se ji skoro označit jako nejlepší vůz aktuální nabídky trojice Fiat/Jeep/Alfa Romeo.
Compass už není nejmenším modelem amerického výrobce, tuto pozici obsadil Renegade, s nímž sdílí novinka podvozkovou platformu. Vzhledově se compass velmi podobá vlajkové lodi Grand Cherokee, je ale o půl metru kratší. S délkou 4,4 metru míří do nejprodávanější třídy SUV – kompaktů, jako je Nissan Qashqai nebo Škoda Karoq. Tento segment je konkurencí velmi nabitý a Compass to tak nebude mít jednoduché. Jeho hlavní devizou k nalákání zákazníků tak bude nejspíš mnohem drsnější vzhled, než mají soupeři, ovšem při zachování vyváženého mixu praktičnosti a dobrých jízdních vlastností.
Ale popořádku. Velký pokrok udělal jeep v interiéru. Tam je zkrátka všechno, jak má být: měkčené plasty, kvalitní materiály, dobré zpracování. Středu palubní desky dominuje centrální dotykový displej  Uconnect, který má podle výbavy 5, 7 nebo 8,4 palců. Pozitivní je, že ty nejpoužívanější funkce klimatizace jdou stále regulovat přímo ovladači pod obrazovkou. Jedinou vadou na kráse tak snad je absence češtiny v multimediálním systému.

Čtěte také: Číňané se pokouší koupit značku Jeep

Variabilita sice začíná i končí možností sklopit opěradla zadních sedadel, ale vnitřní prostor je pojatý velkoryse – na všech sedadlech je dost místa ve všech směrech a pro zavazadla je vzadu k dispozici objem 428 litrů a dvojité dno.
Jeep slibuje pro compass ohromující nabídku různých verzí a motorizací – agregátů má být pro celý svět až 17, kombinovaných s pohonem předních nebo všech kol, manuální i automatickou převodovkou. K tomu navíc i několik výbavových verzí. Ne vše ale bude určeno pro každý trh a nabídka se bude rozšiřovat postupně. V českém ceníku byly v době uzávěrky benzinové motory 1.4 a 1.6 a naftové jednotky 1.6 a 2.0 s výkony od 120 do 170 koní.
Zatím bohužel chybí verze Trailhawk, která je tou nejdrsnější v nabídce a právě tou se compass především odlišuje od nabídky ostatních kompaktních SUV. Světlou výšku 21,6 cm, nájezdové úhly 29,1 stupně vpředu a 33,1 stupně vzadu a především pohon všech kol s redukční převodovkou Jeep Active Drive Low většina konkurence nenabídne. Ale i ta se do České republiky dostane – v kombinaci s dieselem 125 kW, pohonem 4x4 a devítistupňovým automatem.
Ani standardní verze s motorem 2.0 Multijet o výkonu 103 kW ale nezklame. Naladění podvozku je rozumným kompromisem pro většinu evropských silnic, i když rázy na větších nerovnostech občas pocítíte. Motor je dobře odhlučněný a má i dost síly pro běžnou jízdu, zklamáním byla jen spotřeba, která přesáhla hranici sedmi litrů na sto kilometrů.
Celkově je Jeep Compass hodně povedeným autem, které s postupným rozšiřováním nabídky dokáže uspokojit většinu zájemců. Nabídne stejné užitné vlastnosti jako jeho konkurence, navíc ale přidá neortodoxní vzhled a v případě potřeby i opravdu velké schopnosti v terénu. Je to zkrátka takový Tiguan pro individualisty. Ti ale budou muset být připraveni si za něj poněkud připlatit – benzinová 1.4 140 k s manuálem a pohonem předních kol sice začíná na 495 860 Kč bez DPH, ale třeba za testovanou dieselovou verzi 2.0 140 k s pohonem 4x4 a automatem už dáte nejméně 705 777 Kč bez DPH.

Technické údaje: Jeep Compass 2.0 Mjt 140 k 4WD
Cena:     705 777 (bez DPH)
MOTOR   
Charakteristika:     naftový čtyřválec
Maximální výkon:     103 kW/ 4000 ot./min.
Maximální točivý moment:     350 Nm/ 1750 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     10,5 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     6,1/4,7/5,2 l/100 km
Emise CO2:     138 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4394/1819/1647 mm
Rozvor:     2636 mm
Objem zavazadlového prostoru:     428 l
Pohotovostní hmotnost:     1619 kg