Cenovku má jako luxusní SUV, ale uvnitř zrovna prémiově nevypadá a na dálnici si s ním taky moc legrace neužijete. Mercedes třídy G má ovšem úplně jiné kvality.

Sice nemá moc originální název – G znamená „Geländewagen“ nebo-li „terénní vůz“, ale jinak to je originál každým coulem. Už jen jeho vznik. Původně za ním stála objednávka íránského šáha Rézy Páhlavího na 20 000 aut pro jeho armádu. Než byl ale vůz dokončen, šáhův režim padl a z objednávky sešlo. Mercedes se přesto rozhodl vývoj auta dokončit a dát ho v roce 1979 na trh. Letos tak „géčko“ slaví už 38. narozeniny v téměř nezměněném vnějším designu. Mercedes pilně pracuje na nové generaci, i když zdánlivě trochu zbytečně. Loňský rok byl totiž z hlediska prodejů rekordní a továrna skoro nestíhá vyrábět.
Géčko se v polovině svého života začalo vyrábět ve dvou verzích – drsnější „vojenské“ a luxusnější. My jsme otestovali stávající generaci ve verzi Professional, která si bere z každé něco. Na první pohled tak v mnohém překvapí. Na jedné straně v autě najdete přístrojovou desku s dvoutubusovým designem a centrálním multifunkčním barevným displejem s úhlopříčkou 11,4 centimetru a grafikou jako v ostatních modelech Mercedesu. Jen řazení není na páčce volantu, ale klasicky na středovém tubusu. Volant samotný je kůží potažený a elektricky nastavitelný, sedadla mají částečné nastavování v elektrice. Proti tomu ale stojí pouze ruční stahování bočních oken nebo plechová podlaha bez koberečků se špunty na vypouštění špinavé vody. S dveřmi musíte pořádně prásknout, jinak zůstanou nedovřené a zámek má zvuk, jako když po vás někdo vystřelí.
Ale čert to vem, pojďme se projet. Testovaný dieselový šestiválec pod kapotou verze Professional disponuje výkonem 180 kW a točivým momentem 600 Nm. Na běžné silnici má logicky svoje limity dané třeba světlou výškou 245 mm, takže z nuly na sto se sice dostane za 8,8 sekundy, ale maximální rychlost je rozumně omezena na 160 km/h. V zatáčkách se auto hodně naklání a není si v nich úplně jisté, už ve 120 km/h se s volantem na dálnici dost perete. Spotřebu nemůžete u tohoto auta řešit, přes 12 litrů se dostanete, ani se nebudete muset moc snažit.
Kde je ovšem „géčko“ nepřekonatelné, to je terén. Tam se nelekne vůbec ničeho, samozřejmě se správnými terénními pneumatikami. Trvalý pohon všech kol se třemi elektronicky uzamykatelnými diferenciály si už pak poradí se vším. Ty se zapínají tlačítky ve středu palubní desky, což je praktičtější než ručně pomocí páky. Jestli chcete opravdové auto do terénu, tak tady jste na správné adrese. Podobnou službu už dnes obstará snad jen Jeep Wrangler, jinak géčko v opravdovém terénu nemá konkurenci.


Technické údaje: Mercedes-Benz G 350 d Professional
Cena:     1 715 000 (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     naftový přeplňovaný šestiválec
Maximální výkon:     180 kW/ 3600 ot./min.
Maximální točivý moment:     600 Nm/ 1600-2400 ot./min.


DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     160 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     8,8 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     11,1/9,1/9,9 l/100 km
Emise CO2:     261 g/km


ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4672/1867/1950 mm
Rozvor:     2850 mm
Objem zavazadlového prostoru:     487 l
Pohotovostní hmotnost:     2612 kg

Čtěte také:

- TEST - BMW X4 xDrive20d: Provokatér

- TEST - Mercedes CLA 220 d Shooting Brake: Extrovert

- TEST - Audi A4 Allroad 3.0 TDI: Nejnadanější