Skvělé jízdní výkony, vydařený komfort, dostatek prostoru a optimální motorizace. Tohle by mohlo být to správné referentské auto pro vaši firmu.

Nová generace SEATu Ibiza se povedla a nemá cenu si tento verdikt nechávat až na konec testu. Stejně by to bylo znát z každé pasáže, ke které se dostanu. Ano, už dlouho jsem nebyl s novou generací takhle spokojený, a to i vzhledem ke zvolené motorizaci i výbavě.
Do testu ibiza dorazila v provedení 1.0 TSI ve výkonové variantě 70 kW s výbavou řady Style. Mezi příplatky se zařadila pouze 15“ kola řady Enjoy, dvouzónová automatická klimatizace, pakety LED a Vison a adaptivní tempomat. Příplatek za tuto vymoženost ale činí kupodivu jen 5200 Kč a nutno podotknout, že jakkoliv nejsem příznivcem této funkcionality a běžně si vystačím se standardním automatem, aktuální evoluce v ibize mne v průběhu testu nenutila její přítomnosti litovat a pokaždé fungovala spolehlivě a velmi citlivě.

Malý Leon?
Při prvních komentářích k nové generaci ibizy jsme si neodpustili prognózy, že minimálně co se designu týče, bude ibiza v podstatě zmenšeným leonem. Soužití s novinkou ukázalo, že tomu tak úplně není a i když nese Španělka řadu rysů svého většího sourozence, odlišit oba modely zase takový problém nebude. Přesto vzhled novinky chválíme, je dostatečně svébytný a především atraktivní. Ba co víc, je prost jakýchkoliv prvoplánových kudrlinek a dá se předpokládat, že zůstane hodně dlouho svěží a nezestárne tak rychle, jako třeba design jeho francouzských konkurentů.
Příjemné je to i uvnitř vozu, kde je modernizace též patrná, přesto základ zůstal stejný. A tak okamžitě víte, co kde hledat a kam koukat, když chcete zjistit příslušný údaj. Testovaná verze Style nabízí klasické startování klíčkem od vozu namísto startovacího tlačítka a v základu je vybavena 5“ barevným dotykovým displejem. Ten sice nabídne na dnešní poměry horší rozlišení, ale také sadu hardwarových tlačítek v okolí a klasické otočné ovladače, což po řadě testů jiných konkurenčních modelů, disponujících sice moderními systémy s rozměrnými displeji, ale s o to horší reakcí, hodnotím jednoznačně pozitivně. Ano, pokud chcete,  i u ibizy se takové vymoženosti dočkáte, ale pouze za příplatek 10 200 Kč, kdy získáte 8“ displej, propojený s nejnovějším infotainment systémem.
Kapitolu samu pro sebe tvoří prostornost. Ibiza v této disciplíně udělala velký krok vpřed. Jako první mezi koncernovými sourozenci vyjíždí na nové platformě MQB A0, určené pro malá auta. Mezigeneračně si výrazně polepšila jak u hodnoty rozvoru (téměř o deset cm delší), tak v případě šířky celého vozu i interiéru. Obě hodnoty jsou na palubě znát a pokud byla řeč o malém leonu v případě designu, v praxi lze toto přirovnání použít i zde. Ibiza se prakticky přiblížila nižší střední třídě a dobrá zpráva to je jak pro cestující vpředu, tak i vzadu. Místa je dostatek do výšky, v oblasti ramen a především před koleny. Ostatně i hodnota zavazadlového prostoru musí nadchnout. SEAT hlásí 355 litrů, což je o 25 l více, než u Škody Fabia, která v této disciplíně doposavad kralovala. Faktem je, že kufr je nejen dostatečně hluboký a dlouhý, ale i široký. Jen sada nějakých „Simply Clever“ řešení zde chybí a po sklopení zadních opěradel vzniká výrazný schod. S tím se ale dokáže vypořádat příplatková dvojitá podlaha. Ani konkurence to povětšinou neumí lépe.

Omezená nabídka
SEAT aktuálně u ibizy nabízí pouze zážehové tříválce o objemu jednoho litru. Zásadní problém v tom nevidím, protože právě ty by měly tvořit gro veškeré poptávky. K dispozici je atmosferická verze s výkonem 55 kW a dvojice přeplňovaných motorů TSI s výkonem 70 a 85 kW. Přesto později dorazí ještě tříválec TGI s pohonem CNG, dieselová šestnáctistovka s výkony 60, 70 a 85 KW a především očekávaný čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 110 kW, který by mohl z ibizy udělat malého sportovce. Už testovaný tříválec ale vykazoval velmi slušné hodnoty a pod kapotou ibizy pracoval k plné spokojenosti.
Uspokojivá je jeho dynamika, která k běžnému ježdění zcela vyhovuje a zvládá i dálniční přesuny v rychlejším tempu. Stejně tak průjezd městem nečiní slabšímu přeplňovanému tříválci problém. Asi nejvíce mne u tohoto motoru potěšil jeho kultivovaný projev, kdy o koncepci tří válců dlouhou dobu ani nevíte. Motor je navíc velmi tichý. A druhou věcí je jeho spotřeba. Ta se po konci testu a ujetí více než 700 km v městském i jiném provozu usadila na hodnotě 5,6 l/100 km. Při jízdě mimo město navíc klesne i pod hranici pěti litrů, a to jsme často využívali i plné obsazení vozu a příležitostně dálniční přesuny v rychlejším tempu. Faktem je, že je potřeba si zvyknout na častější řazení a jakmile motor více vytočíte, zvolená koncepce je slyšitelná, přesto neruší. Stejně tak zbylé odhlučnění automobilu je na velmi vysoké úrovni.
A to má to nejlepší ještě přijít. Ibiza se skvěle řídí a její jízdní projev odpovídá určení SEATu v rámci celého koncernu. Tedy jako značky s jistým sportovním elánem. Ibiza je nečekaně stabilní a i díky lehkému motoru velmi hbitá. Spolehnout se na ni dá i při rychlejší jízdě, kdy ji jen tak něco z míry nevyvede. Stejně tak odpružení funguje na jedničku a pokud chcete v interiéru zaznamenat nějaký nepříjemný ráz, musíte trefit opravdu velký výmol. Navíc, světe div se, stále je možné se spolehnout na dostatečný komfort. Ibiza je tak maximálně univerzálním autem, které umí nabídnout vysokou užitnou hodnotu, solidní nadání pro městské bitvy i dostatek komfortu při jízdě na delší vzdálenost.
Komplexní vydařený balíček v podání ibizy je s motorem 1.0 TSI 70 kW k dispozici za 261 900 Kč bez DPH. V rámci srovnání s konkurencí jde o solidní nabídku zejména s přihlédnutím ke zvolené motorizaci. Zde je ibiza oproti většině konkurentů levnější. Pokud vezmeme v potaz základní cenovku s atmosferickými motory, dostane se vybraná konkurence lehce pod cenovku 245 372 Kč bez DPH, za kterou se prodává základní Ibiza 1.0 MPI. Takový rozsah stylu, užitné hodnoty, výkonu a jízdních vlastností zde ale budete hledat jen těžko.


Technické údaje: SEAT Ibiza 1.0 TSI 70 kW
Cena od:     261 900 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     benzinový přeplňovaný tříválec
Maximální výkon:     70/5000 ot./min.
Maximální točivý moment:     175/1500-3500 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     182 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     10,9 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     5,8 /4,1/4,7 l/100 km
Emise CO2:     106 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4059/1780/1444 mm
Rozvor:     2564 mm
Objem zavazadlového prostoru:     355 l
Pohotovostní hmotnost:     1122 kg

ČTĚTE TAKÉ:

- TEST - Kia Niro 1.6 GDI HEV: Má hybrid smysl?

- PRVNÍ SVEZENÍ - Fiat Tipo Kombi: Solidní auto za solidní cenu

- SROVNÁVACÍ TEST - Mitsubishi Outlander, Peugeot 5008, Škoda Kodiaq - kdo je nejlepší?

Vyhledávání

V aktuálním vydání Flotily se dočtete:

 

UŽITKOVÉ VOZY VE FIRMĚ
-    Nákup a provoz

- Správný výběr

- Novinky na trhu

- Statistiky prodejnosti

- TESTY

- Rozhovory

 

Dále také...

-> Vyplatí se vsadit na provoz prémiových značek?

-> Pokuty firemních řidičů

-> Konektivita a aplikace

-> Elektromobilita v českých podmínkách

 

.. a mnoho dalšího