Prostorné automobily segmentu MPV pomalu vyklízejí místo současnému hitu: pseudoterénním SUV. Nejnověji na tento trend zareagovala automobilka Peugeot, která svůj rodinný dostavník, model 5008, přetransformovala na "esúvéčko" se stejným jménem. Novinku jsme postavili proti dnes už zavedené konkurenci stejné třídy: Škodě Kodiaq a letitému Mitsubishi Outlander.

O trendu pronikání vozů kategorie SUV i do firemních flotil jsme na našich stránkách psali už několikrát. Firmy kopírují zvyklosti trhu a zaměstnanci si takové vozy žádají. Jasný trend hlásí samotné firmy i leasingovky, jejichž procento zastoupení vozů SUV znatelně narůstá. Na manažerských pozicích se čím dál častěji objevují právě velká SUV, která nahrazují doposavad oblíbené kombíky střední či vyšší střední třídy. A tak už se nikdo nediví, když ředitel přijede na jednání v kodiaqu namísto superbu nebo třeba v BMW X5 namísto řady 5 Touring.
Hybným momentem pro náš srovnávací test bylo uvedení modelu 5008 francouzkou automobilkou, která přepracovala právě svoje MPV, aby z něho vysochala líbivé SUV, které sama řadí do nově zprofanované kategorie a vyhlašuje bitvu kodiaqu a spol. Jakkoliv pohon 4x4 nabídnout neumí a je vlastně otázkou, do jaké míry to zákazníci budou postrádat. Přestože pohon všech kol ve výsledku při běžném ježdění málokdo opravdu potřebuje, v této třídě je žádaný. Pokud vám jde právě o tuto vymoženost, Peugeot 5008 u vás prohrává hned na začátku. My jsme se však zaměřili i na otázku, který z vozů si nejlépe povede nejen při běžných pracovních cestách, ale nejlépe obstojí i jako rodinný vůz, schopný odvézt pět dospělých plus dvě děti, sedící ve třetí řadě sedadel. Všechny zvolené automobily takovou možnost nabízejí.

Splní vaše přání
Všechna auta k testu dorazila v maximální možné výbavě, ale také v nevýrazných šedivo-hnědých barvách. Bohužel, pastelové barvy se u velkých SUV nenosí, třeba červená je u naší trojice zapovězená úplně. Na srovnávanou trojici jsme od začátku kladli vysoké nároky a aby byla vozidla srovnatelná, sáhli jsme nejen po sedmimístných verzích, ale také po nejsilnějších motorech z nabídky kombinovaných s pohonem 4x4 (pochopitelně vyjma Peugeotu 5008) a automatickou převodovkou. Projevilo se to nejen vysokým komfortem na palubě, ale pochopitelně i vysokou cenou testovaných aut. Do not to nenahrávalo zejména Peugeotu, který v ceníku láká v porovnání s konkurenty na velmi nízké ceny, ale právě testovaná kombinace je dostupná pouze ve výbavě GT, jejíž cena skáče o výrazný kus nahoru. Pravdou na druhé straně je, že pokud bychom se rozhodli výbavy zbylých soupeřů dorovnat na stejnou linii, dostali bychom se na stejné hranice.
Co nás zajímalo jako první, to byly jízdní vlastnosti. Ty jsou důležitější než barvy a pro hodně z nás i důležitější než design. V tom ať si udělá jasno každý za sebe. U nás by na plné čáře vyhrál Peugeot, a to s výrazným náskokem před kodiaqem a outlanderem. I když i ten ve své pofaceliftové verzi už nevypadá vůbec zle a dohnal tak výrazné manko, které napáchala právě verze před modernizací.
Jízdní vlastnosti všech tří soupeřů jsme porovnávali výhradně mezi sebou, pokud tedy schopnosti některého z nich vyzdvihujeme, pohybujeme se pořád v mantinelech velkých a těžkých vozů. Když je totiž srovnáte s běžným osobním autem, naplno pocítíte, o kolik jsou SUV těžkopádnější, víc se naklánějí a vůbec "hůř jezdí" než běžné osobáky. V tomto kontextu nám nejlépe vyhověl nový Peugeot. Ve srovnání s konkurenty jezdí nejlépe. Kola, ovládaná malým volantem, dychtivě zatáčí, auto je jízdně na svou třídu agilní, podvozek navíc výborně tlumí nerovnosti. Zejména v tomto ohledu nás překvapil na maximum. Kdyby mě do něho někdo posadil se zavázanýma očima a nechal hádal, Puegeot bych rozhodně nehádal. Spíše nějakou německou prémiovku. Ve slalomu se Peugeot naklání tak akorát, více než kodiaq, ale výrazně méně, než Mistubishi. To na druhou stranu vyhoví těm, kteří od SUV nečekají obratnost, ale naopak robustnost a měkkost, s níž původně offroady válcují nerovnosti. Pohodlný outlander je v tomto směru nejlepší, i když se naklání a se zatáčkami si rozumí nejhůř ze všech tří. Naopak Škodovka je podvozkově nejtvrdší, připomíná víc osobní auto než SUV. I v komfortním módu si ale kola na nerovnostech občas zabouchají. K dispozici má i systém pro nastavení podvozku, kdy je možné ho společně s řízením lehce přitvrdit, nebo naopak změkčit a nechat se na nerovnostech více pohoupat.


Technické údaje: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 132 kW 4WD 6AT
Cena od:     792 273 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     vznětový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon:     132/3870 ot./min.
Maximální točivý moment:     390/1870 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     10,1 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     7,8 /5,5/6,3 l/100 km
Emise CO2:     167 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4695/1810/1703 mm
Rozvor:     2670 mm
Objem zavazadlového prostoru:     667/1608 l
Pohotovostní hmotnost:     1685 kg


Střídmí siláci
Jak už jsme zmínili, testované vozy poháněly nejsilnější turbodieselové motory v nabídce. Dva - 5008 a outlander - měly téměř shodný výkon 132, respektive 133 kW, Peugeot je však dostal z dvoulitru, Mitsubishi k tomu potřebovalo o dvě deci větší zdvihový objem. Škodovka měla také dvoulitr, ovšem o výkonu 140 kW. Výkonově měl tedy její agregát trochu navrch, rozdíl v dynamice však není příliš patrný. Koneckonců hodnoty točivého momentu všech tří motorů jsou prakticky stejné, obdobné je i zrychlení. A rozdíl nebyl ani v apetytu - bylo až neuvěřitelné, že jsme u všech tří aut odečetli prakticky stejnou spotřebu. Ve městě kolem osmi litrů, při delších pojížďkách jsme se dostali k hranici 6,5 l/100 km - můžete tedy počítat s průměrem lehce přes sedm litrů. To jsou na tak velká a těžká auta vynikající hodnoty, a dieselový motor zde ukazuje své největší výhody; benziňáky by jezdily minimálně kolem deseti.
Také automatické převodovky se předvedly ve výborném světle. U Peugeotu 5008 jsme se trochu báli označení převodovky EAT6, což budilo dojem kdysi rozšířených robotizovaných manuálů, naštěstí je to úplně jinak. Šestistupňový automat má hydrodynamický měnič a pulsní řazení, kdy stačí jen ťuknout do páčky, na pokyny reaguje bleskově, inteligentně motor vytáčí i brzdí - je zkrátka vidět, že převodovku pro Peugeot vyrábí japonský specialista Aisin.
Kodiaq má k dispozici sedmistupňovou automatickou skříň se dvěma spojkami, což také způsobuje jedinou nectnost: občas trochu váhavé rozjezdy a trhavější pomalé popojíždění. To je konstrukční slabina těchto převodovek, jinak jsme si na ni ovšem nemohli v ničem ani v nejmenším stěžovat, jízda je plynulá, řazení bez zaváhání. Co máme rádi, je snadné přepnutí řazení do sportovního módu – stačí jediný lehký dotek na voliči.
Mitsubishi přijelo také se šestistupňovým automatem, tentokrát je to vlastně variátor CVT s předvolenými stupni a typickou "vykousanou" kulisou řadicí páky. Motor vytáčí trochu víc než konkurenti, ale jinak se projevil ve výborném světle. Co se týče pohonného řetězce, museli jsme celé trojici udělit stejné - výtečné - hodnocení.
Rozhodovat bychom se tedy museli jinde. Pro někoho může být důležitým argumentem nevýhoda Peugeotu 5008, spočívající v absenci pohonu 4x4. Nemá jej a narozdíl od konkurentů ani mít nemůže. Přesto jsme jej v kopcovitém terénu na trávě a štěrku do úzkých nedostali, vyspělá elektronika si velmi dobře poradí s prokluzem hnacích kol. Jestliže ovšem víte, že budete pravidelně jezdit na chalupu neprohrnutou závějí, bude lépe sáhnout po Škodovce nebo Mitsubishi. Obě mají terénní schopnosti víc než slušné, jak víme i z našich předchozích testů.


Technické údaje: Peugeot 5008 2.0 BlueHDi 180 S&S EAT6 GT
Cena od:     780 992 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     vznětový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon:     133/3750 ot./min.
Maximální točivý moment:     400/2000 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     211 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     9,1 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     5,5 /4,4/4,8 l/100 km
Emise CO2:     124 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4641/1844/1640 mm
Rozvor:     2840 mm
Objem zavazadlového prostoru:     702/1862 l
Pohotovostní hmotnost:     1605 kg


Moderna a oldschool
Celokožená sedadla Peugeotu 5008 s výbavou GT na nás byla až příliš tuhá a v zatáčkách klouzala. Na prezentaci jsme však jezdili s běžnou 5008 se sedadly látkovými, která jsou mnohem příjemnější. V řidičově zóně je u Peugeotu všechno jinak než u soupeřů. V globálu je ale interiér „pěttisícosmičky“ s nejnovější evolucí i-Cockpitu efektní. Ba co víc, je povedený a kupodivu i ergonomicky zvládnutý. Z celé trojice je nejmodernější a jakkoliv máme často tendenci takovou hordu novinek kritizovat, zde jsme se cítili skvěle. Chválíme malý volant, umístění displeje až nahoře na palubní desce a řadu klasických tlačítek s přímou volbou.
Kodiaq sází na klasickou prověřenou ergonomii koncernu VW a zde si také na mnoho stěžovat nelze. Efekt interiéru není takový, jako u 5008, ale zato se zde cítíte hned jako doma a vše je příkladně na očích i v dosahu. Trochu nás jen zklamalo povrzávání ozývající se z mnoha stran interiéru, to bychom u téměř nového auta nečekali. Jinak jsme neměli žádné výhrady ani k sedadlům, ani k velkorysému vnitřnímu prostoru. To outlander byl z trojice uvnitř nejužší, za volantem jsme se cítili malinko stísněně (ale pokud bychom nepřesedali z auta do auta, nepřišlo by nám to). Interiér Japonce není zdaleka tak moderní, připadali jsme si jako o pár let zpátky, ale na druhou stranu - v jednoduchosti může být i kouzlo.

V nouzi postačí
Do testu jsme záměrně vybrali sedmimístná SUV, protože nás zajímá, jaké možnosti mají větší rodiny a jak sedadla třetí řady vyhoví případnému využití i pro dospělé jedince. Pokud jde o děti, ty naleznou dostatek životního prostoru vlastně ve všech testovaných vozech. Zrno od plev se začne oddělovat, pokud se dozadu posadí dospělý jedinec s konfekční velikostí 180 cm. U outlanderu se na zadní místa nastupuje suverénně nejlépe a nejpohodlněji, ale bohužel je tu také nejméně místa. A to jak do výšky, kdy dospělý nemůže sedět zcela vzpřímeně a ještě musí "zalomit" hlavu, tak před koleny cestujícího. Navíc i pozice jako taková je špatná, pasažér padá jakoby někam dozadu. To v 5008 si i 180 cm vysoký člověk dokáže představit cestu na středně dlouhou vzdálenost. Místa je tu relativně dost, do výšky, do šířky i před koleny. Sedadla jsou navíc překvapivě pohodlná, stejně jako pozice v nich, jakkoliv je samozřejmě potřeba počítat s umístěním nohou relativně vysoko. Kodiaq je na půli cesty mezi Outlanderem a 5008. Místa je tu také celkem dost, ale tolik, kolik nabízí 5008, určitě ne. A co se týče sedadel ve druhé řadě, jež budou v permanenci určitě častěji, nabízí 5008 jako jediná trojici samostatných sedadel. U outlanderu i kodiaqu je méně praktické uspořádání 2:1. Jako u jediného z konkurentů je u Peugeotu také možné dvě sedadla z kufru i vyjmout, což je maximálně praktické. Vhod navíc přijde i možný podélný posun druhé řady, který stejně jako upravitelný sklon zadních opěradel umožňuje každý z testovaných modelů. Tím lze ovlivnit jak velikost zavazadlového prostoru, tak případně i místo před koleny cestujících v třetí řadě.


Technické údaje: Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW 4x4 AP
Cena od:     701 570 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     vznětový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon:     140/3500-4000 ot./min.
Maximální točivý moment:     400/1750-3250 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     8,6 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     6,6 /5,3/5,7 l/100 km
Emise CO2:     150 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4697/1882/1655 mm
Rozvor:     2791 mm
Objem zavazadlového prostoru:     650-835/2065 l
Pohotovostní hmotnost:     1752 kg


Otázka priorit
Cenovým rekordmanem naší sešlosti je jednoznačně Francouz. Už v základní konfiguraci s tříválcovým motorem 1.2 PureTech (96 kW) za 462 tisíc korun bez DPH má "našich" sedm sedadel. U základního kodiaqu 1.4 TSI za 573 tisíce Kč bez DPH se za ně připlácí téměř 20 tisíc Kč, takže nejlevnější sedmimístnou konfiguraci můžete mít za 592 tisíc. Zato Mitsubishi s motorem 2.0 Mivec sice začíná na 502 tisících Kč bez daně, ovšem kvůli sedmi místům je potřeba zvolit výbavu Intense+, a to znamená minimálně 636 tisíc korun. A stejný poměr zachovávají všechny motorizace a výbavy - až na tu úplně nejvyšší, kde je nejdražší Škodovka, za ní Peugeot 5008 GT, až třetí pak Japonec. Pokud byste však chtěli běžně vybavený sedmimístný dvoulitrový diesel (110 kW) s manuálem, bude 5008 za 582 tisíc, kodiaq o 45 tisíc dražší a za Mitsubishi byste museli "přitlačit" ještě dalších 54 tisíc korun. A to je už docela dost. Zkrátka, pokud si nevyberete zrovna nejdražší GT, je 5008 dobré auto za výborné peníze. U Mitsubishi lze aktuálně jako u jediného využít akčních slev pohybujících se od 30 do 50 000 Kč bez DPH, případně limitované edice „100 let“.

Vítězí Peugeot před Kodiaqem a Outlanderem
Jako nejlepší náhrada za MPV nám vychází Peugeot 5008. Možná také proto, že jsme z něho celou dobu cítili fakt, že jde vlastně opravdu jen o přetransformované MPV do kabátu SUV. Možná to u něho uvidí někdo na první pohled, my jsme to cítili především v interiéru i z chování celého vozu. Uvnitř tomu příkladně napoví i využití trojice samostatných sedadel v druhé řadě, což je pozůstatek kategorie MPV, který budete jinde jen stěží hledat. Model 5008 vás spolehlivě a pohodlně odveze, je nejlevnější z konkurentů a má praktický interiér. Jen ten pohon 4x4 nabídnout neumí.
Škoda Kodiaq za ním zaostává co se týče komfortu, má přece jen tužší podvozek, a místem na sedadlech ve třetí řadě nehýří tolik jako Peugeot. Ale právě jeho styl bude někomu příjemnější, stejně tak jako tužší naladění podvozku, které přesto nabízí dostatek komfortu a pohodlí. Jak jsme psali, pouze v rámci přímého srovnání v této třídě působí tímto dojmem. Pokud do něho přesednete z osobáku, budete co se komfortu týče královsky potěšeni.
Dnes už výběhový outlander sice vůbec nezklamal, konstrukční stáří na něm není znát - je velmi komfortní, s výkonným motorem, na dvojici zadních sedadel se však sedí nejméně pohodlně. A hlavně je drahý, na což při hodnocení doplatil nejvíc - a musel se tak spokojit s posledním místem. Oproti zbylé dvojici ale nabídne nejlepší vlastnosti v momentě, kdy sjedete z běžné silnice a budete s ním chtít absolvovat i nějakou tu outdoorovou vložku.

Roman Švidrnoch, Michal Žďárský

 

V dalších srovnávacích testech jsme psali:

- Vyrovnaný trojboj - SEAT Leon ST proti Peugeotu 308 SW a Renaultu Megane Grandtour

- Třikrát stejně a přeci jinak - Opel Astra poráží Škodu Rapid a Kiu cee´d

- Manažerské čtyřkolky - Obstojí Škoda Superb v boji se Subaru Outlander a BMW řady 3?


Vyhledávání

V aktuálním vydání Flotily se dočtete:

 

UŽITKOVÉ VOZY VE FIRMĚ
-    Nákup a provoz

- Správný výběr

- Novinky na trhu

- Statistiky prodejnosti

- TESTY

- Rozhovory

 

Dále také...

-> Vyplatí se vsadit na provoz prémiových značek?

-> Pokuty firemních řidičů

-> Konektivita a aplikace

-> Elektromobilita v českých podmínkách

 

.. a mnoho dalšího