Kdybych tvrdil, že chápu smysl tohohle auta, asi bych lhal. Tohle Mini je už spíš „maxi“, ale umí jedinečným způsobem spojit praktičnost s elegancí.

 

Kvůli svým rozměrům (nejen délce, ale především výšce) už Countryman přece jen není typickým modelem Mini, jakkoli se snaží používat obvyklé designové prvky svých sourozenců – například výrazné vysoko umístěné kruhové přední světlomety, šestiúhelníkový rámeček chladiče nebo krátké převisy. Ale... Rozhodně neříkám, že je auto ošklivé, pouze se mi zdá, že původní roztomilost už od určitě velikosti zkrátka tak dobře nefunguje.

Čtěte také: Škoda prý skončí se Citigo, ale odborníci konec miniaut nevěští
Velké vnější rozměry se ale logicky pozitivně projevily vevnitř. Bez větších problémů se sem vejde pět lidí. Zadní sedadla jdou podélně posouvat až o 13 centimetrů, jejich opěradla je možné sklápět v poměru 40 : 20 : 40. Objem zavazadlového prostoru se tak pohybuje od 450 litrů až po 1309 litrů. To znamená nárůst proti předchozímu modelu o 220 litrů.
V duchu tradice Mini je zachován i „retro“ vzhled palubní desky, která celkem dovedně kombinuje tradici s moderními technologiemi. Volant je sice možná trochu překombinovaný a specifický vzhled palubních přístrojů umístěných přímo na sloupku volantu je opravdu asi víc tradiční než praktický, ale zato kulatý centrální displej velikosti okénka v ponorce Nautilus graficky moc hezky zobrazuje různé údaje včetně mapy. Pod ním jsou kruhové ovladače klimatizace a ještě pod nimi typické pákové ovladače několika funkcí včetně startování motoru. To stále svou eleganci má.

Čtěte také: 10 hlavních novinek BMW do konce roku 2018
Testovali jsme silnější diesel označený jako Mini Cooper SD Countryman, který pod kapotou skrývá dvoulitrový motor z produkce BMW o výkonu 140 kW a úžasném točivém momentu 400 Nm. Agregát je to opravdu skvělý a jeho spojení s automatickou osmistupňovou převodovkou nemá slabé místo. Zrychlení je plynulé, pružné a dlouhotrvající, zejména když přepnete do režimu Sport.
Váha kolem 1,5 tuny už je samozřejmě znát, ale auto se v zatáčkách skoro nenaklání. Testovaný kousek byl vybaven i pohonem všech kol ALL4, který optimalizuje trakci a stabilitu při jízdě v náročných podmínkách a současně ještě zlepšuje agilitu při dynamických průjezdech zatáčkami. Na druhou stranu je ovšem podvozek docela tuhý (jde přece o sportovní verzi S), takže sice rázy uslyšíte až na velkých dírách, ale i na těch menších se auto natřásá, nejhorší to je v rozbitých zatáčkách.
Nejrodinnější a nejpraktičtější Mini v historii si i v nové generaci své zákazníky určitě najde, budou se ale rekrutovat hlavně z oddaných fanoušků značky, kteří se svého Mini nechtějí vzdát, ale jejich rodina je už tvořená víc než jedním, maximálně dvěma členy.

Technické údaje: Mini Countryman SD Cooper ALL4
Cena:     769 265 (bez DPH)
MOTOR   
Charakteristika:     naftový  čtyřválec
Maximální výkon:     140 kW/ 4000 ot./min.
Maximální točivý moment:     400 Nm/ 1750-2500 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     218 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     7,4 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     5,4-5,6/4,6-4,8/4,9-5,1 l/100 km
Emise CO2:     129-133 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4299/1822/1557 mm
Rozvor:     2670 mm
Objem zavazadlového prostoru:     450 l
Pohotovostní hmotnost:     1535 kg