Automobilky Toyota, Peugeot a Citroën nespolupracují jen při výrobě minivozů z Kolína, ale také v oblasti dodávek. Vyzkoušeli jsme na českých silnicích nepříliš zastoupenou Toyotu Proace.

 

Premiéra aktuální generace trojčat proběhla loni, k dispozici jsou kromě užitkových i osobní verze Citroën SpaceTourer, Peugeot Traveller a Toyota Proace Verso. Ale zatímco Peugeot Expert a Citroën Jumpy se v Česku ročně prodávají po stovkách, třetí sourozenec, Toyota Proace, spíš jen po desítkách kusů. Jak jsme si ale v testu ověřili, je to spíš tradicí a tím, že francouzské značky mají mnohem širší užitkové portfolio. Jejich japonský bratr totiž za nimi užitnými vlastnostmi nijak nezaostává.
Naopak má možná ze všech tří nejpovedenější vnější design. Výrazné blatníky, zakulacené tvary a přední maska ve stylu osobních vozů Toyota – to je kombinace, která autu hodně sluší. Oproti předchozí generaci se zvláštně nakloněnou maskou a výrazným předním blatníkem je to velký skok dopředu. V luxusnější osobní verzi Verso vypadá ještě lépe, ale ani jako klasická dodávka nedělá rozhodně na silnici ostudu.
Interiér je sice jednoduchý, ale praktický. Z opěradla prostředního ze tří předních sedadel jde vyklopit pracovní stoleček s úchytkou na papíry, případně na odložení notebooku, naopak pod sedákem se nachází velký úložný prostor. Další úložné prostory se nacházejí jak ve dveřích, tak na palubní desce.
Její provedení je prakticky shodné s francouzskou sourozeneckou dvojicí, a to včetně poněkud netypické hranaté hlavice řadicí páky. Žádná hra na eleganci, praktičnost na prvním místě. Co ale považuji za nepochopitelný krok, že na rozdíl od francouzských kolegů Toyota v užitkové verzi významně osekala příplatkovou výbavu. Tak například klimatizaci můžete mít pouze manuální, zadní parkovací senzory v nabídce jsou, ale kamera už ne, a zapomenout musíte i na navigaci nebo barevný dotykový displej, stačit vám musí malý černobílý LCD displej s prehistorickou grafikou. Přitom v osobní variantě Verso všechny tyto doplňky jsou.  
Naopak v praktičnosti Proace nijak nezaostává ani za sourozenci, ani za konkurencí. Základem je modulární podvozková platforma EMP2, takže variabilitě se meze nekladou. Ve skříňovém provedení jsou k dispozici dva základní modely – kompaktní City a standardní Proace, ten je navíc dostupný ve dvou délkách, takže můžete mít vůz dlouhý od 4,6 do 5,3 metru a s objemem nákladového prostoru od 5,3 do 6,6 m3. Užitečné zatížení je až 1400 kg a délka ložné plochy se pohybuje od 2,1 po 2,8 metru. K tomu existují samozřejmě i prosklené verze s dvěma či třemi řadami sedadel, takže v této třídě lehkých užitkových aut si vybere každý živnostník či firma.
Motory jsou logicky nabízeny jen dieselové, a to buď v objemu 1,6 nebo 2,0 litru a s výkony 70, 85 a 90 kW. Ten nejslabší je spojen s manuální pětistupňovou, zbylé dva s šestistupňovou převodovkou. Otestovali jsme ten prostřední s 85 kilowatty v 3500 otáčkách a točivým momentem 300 N.m. Zdá se to málo, ale motor si dokázal i s plně naloženým autem (byť zdaleka ne na hranici povoleného zatížení) celkem slušně poradit. Nejvíc síly má mezi 1500 a 2000 otáčkami a je dobře odhlučněný. Převodové stupně jsou také poskládány velmi rozumně, takže šestku řadíte někde v dálničních 130 km/h a pořád ještě máte sílu na předjíždění. Potěší i spotřeba, která se v našem týdenním testu ustálila těsně nad hranicí šesti litrů.
Jestliže jsem výše kritizoval chudší nabídku výbavy, tak na druhé straně je třeba říci, že Toyota Proace nabízí nižší ceníkové ceny oproti svým sourozencům. S motorem 70 kW ve verzi L1 Live stojí bez DPH od 464 900 Kč, zatímco Expert i Jumpy mají základní cenovku rovných 500 000 Kč bez DPH. Renault Trafic pak pořídíte od 485 400 Kč bez DPH. Ceníkové ceny jsou ovšem jedna věc a realita druhá – oba Francouzi totiž už rovnou v úvodu ceníku slibují pro základní verzi akční ceny ve výši 379 900, resp. 389 900 Kč bez DPH.

Technické údaje: Toyota Proace 1,6 D-4D 85 kW
Cena:     524 900 (bez DPH)
MOTOR   
Charakteristika:     naftový čtyřválec
Maximální výkon:     85 kW/ 3500 ot./min.
Maximální točivý moment:     300 Nm/ 1750 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     160 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     12,9 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     -/-/5,1-5,2 l/100 km
Emise CO2:     133-137 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4959/1920/1895 mm
Rozvor:     3275 mm
Objem zavazadlového prostoru:     5,3 m3

Vyhledávání

V aktuálním vydání Flotily se dočtete:

 

UŽITKOVÉ VOZY VE FIRMĚ
-    Nákup a provoz

- Správný výběr

- Novinky na trhu

- Statistiky prodejnosti

- TESTY

- Rozhovory

 

Dále také...

-> Vyplatí se vsadit na provoz prémiových značek?

-> Pokuty firemních řidičů

-> Konektivita a aplikace

-> Elektromobilita v českých podmínkách

 

.. a mnoho dalšího