Jestli se vám líbí BMW X6, bude se vám líbit i X4. Tak jednoduché to je. Ale neznamená to, že X4 je pouhou zmenšeninou svého většího sourozence.

 

BMW X6 mi nikdy k srdci nepřirostlo, nemám v sobě touhu budit kdekoli včetně silnice pozornost za každou cenu. A takové X6 je – nápadné a tak trochu arogantní. Ale na druhé straně obrovsky prodejně úspěšné a napodobované. Kombinace podvozku SUV s velkou světlou výškou a karoserií ve stylu kupé je sice nepraktická, ale pro mnoho zákazníků velmi lákavá.
BMW proto logicky využilo příležitosti a v roce 2014 uvedlo na trh menší model X4. I když je kratší jen o 24 centimetrů než X6, designově se mi X4 jeví trochu decentnější. Řidič sedí o něco výš než v běžném sedanu či kombíku a má tak lepší přehled o dění před kapotou. Naopak asi nepřekvapí, že dozadu je kvůli tvaru střechy a malému oknu vidět dost špatně. Bez parkovacích senzorů a kamer by to nešlo. Vzadu je místo spíš pro děti – 185 cm vysoký člověk už dře hlavou o strop.
Zavazadlový prostor s 500 litry bych považoval za velmi solidní (X4 de facto nemá soupeře, tak není s kým srovnávat). Je to jen o 50 litrů méně než u X6. Výrobce nezapomněl na řadu praktických vychytávek v podobě kolejnic a háčků pro uchycení zavazadel, stejně jako standardní dělení opěradla v poměru 40/20/40. Jediné, co mi chybělo, byla možnost sklápění opěradel páčkami z prostoru pátých dveří.
Na jízdu je X4 určitě zábavnější než X6, protože je menší a obratnější. I přes vyšší podvozek se auto v zatáčkách příliš nenaklání a zatáčky kroutí s velkou jistotou. Člověk si s ním může troufnout i mimo zpevněné cesty, ale udělá to jen málokdo.
V nabídce jsou benzinové i naftové čtyřválce i šestiválce s výkony od 135 do 265 kW. My jsme testovali jednu z nejkrotších verzí – dieselovou 20d 140 kW. Maximálně spokojen jsem byl s řazením osmistupňové automatické převodovky, která mění stupně téměř neznatelně a plynule.  Průměrnou spotřebu sice při klidné noze není problém dostat pod sedm litrů, ale auto váží 1815 kilogramů, což je zkrátka při jízdě znát. Jakkoli je hodnota zrychlení z nuly na 100 rovných 8 sekund, zákazníci tohoto typu vozů asi budou čekat víc. S verzí M40i můžou tuto hodnotu stlačit až na 4,9 s.
Neumím najít žádný rozumný argument, proč si koupit X4 raději než řadu 3 nebo X3, ale věřím, že pro spoustu lidí bude tím argumentem design. Nebude to rozhodnutí rozumu nebo peněženky, ale především emocí. A to je dobře - i kvůli tomu se přece auta vyrábějí.


Technické údaje: BMW X4 xDrive20d
Cena:     1 063 636 Kč (bez DPH)
MOTOR   
Charakteristika:     naftový čtyřválec
Maximální výkon:     140 kW/4000 ot./min.
Maximální točivý moment:     400 Nm/1750-2500 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     212 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     8,0 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     5,8-6,3/4,7-5,0/5,1-5,5 l/100 km
Emise CO2:     135-145 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4671/1881/1624 mm
Rozvor:     2810 mm
Objem zavazadlového prostoru:     500 l
Pohotovostní hmotnost:     1815 kg