Mercedesu je občas vytýkán konzervativní přístup k designu. Tohle auto ale rozhodně nudné není.

 

Pojem Shooting brake se před desítkami let vžil pro luxusní kombi využívané lovci k převozu na hony včetně jejich střelecké výbavy. V moderní automobilové terminologii jde o křížence mezi kupé a kombíkem.
Mercedes má v nabídce hned dva takto pojmenované modely, z nichž ten menší, testovaný CLA, patří do rodiny základní třídy A. Je to ale extrovert vymykající se nejen této třídě, ale i většině svých sourozenců z ostatních řad. Ani konkurenční automobilky nemají proti němu v podstatě co postavit. Nabízejí totiž „pouze“ standardní kombíky, nic tak vzhledově a koncepčně výjimečného.
CLA Shooting Brake rozhodně není autem pro každého. Nemyslím kvůli ceně, ale kvůli designu. Čistě zepředu je to pohledný a svalnatý sportovní mercedes, ale zboku a zezadu je to prostě velmi zvláštní vůz s velkou plochou plechu a naopak subtilním prosklením. Někdo tuto extravaganci ocení, na jiného to bude příliš.
Sportovního ducha nezapře auto v interiéru. Začíná to elegantními bezrámovými okny, pokračuje nízkou pozicí za volantem a končí třeba povedeným sportovními sedadly s integrovanými hlavovými opěrkami. Vzadu mají cestující trochu méně místa nad hlavou a obklopuje je hodně neprůhledných částí karoserie, ale pro kolena mají místa víc než dost. Jakkoli je to svým způsobem kombík, zavazadlový prostor 495 litrů rekordy netrhá, ale má pravidelné tvary a po sklopení zadních sedadel nevzniká schod.
Palubní deska je přehledná, dominuje jí volně umístěný media displej s úhlopříčkou 20,3 cm v designu smartphonu. Volant se silnějším věncem se dobře drží. Jednu věc bych ale pracovišti řidiče vytknul – nechápu, proč když jsou v horní části palubní desky měkčené plasty, proč nejsou také v dolní části v oblasti řidičova kolena.
Testovaný diesel je nejsilnějším vznětovým motorem v nabídce. Sedmistupňový automat sice občas s přeřazením zaváhá, ale jeho spojení s motorem umí být úsporné. I při převážné jízdě po dálnici jsem překročil šestilitrový průměr jen o pár deci.
A to nejlepší na konec. CLA Shooting brake skvěle jezdí! Ideálně kombinuje tři věci. Za prvé je komfortní na nerovnostech. Za druhé neskutečně dobře drží v zatáčkách a sportovní jízdu si vysloveně užívá. A za třetí: kabina je velmi dobře odhlučněná. Dohromady výborná kombinace.

Mercedes CLA 220 d Shooting Brake 4MATIC
Cena od:     856 000 (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika:     naftový čtyřválec
Maximální výkon:     130 kW/ 3600–3800 ot./min.
Maximální točivý moment:     350 Nm/ 1400–3400 ot./min
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost:     225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     7,8 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     5,7-6,1/4,0-4,7/4,6-5,0 l/100 km
Emise CO2:     121-131 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4640/1777/1435 mm
Rozvor:     2699 mm
Objem zavazadlového prostoru:     495 l
Pohotovostní hmotnost:     1615 kg