Na Mallorce jsme absolvovali první kilometry za volantem velkého škodováckého SUV Kodiaq. Přinášíme postřehy a fotografie ze španělských silniček. Kodiaq se podle všeho povedl.

 

 

První velké SUV mladoboleslavské automobilky bylo na českém trhu oficiálně představeno 1. září a k dnešnímu dni registruje rovný tisíc zákaznických objednávek. Jde o první sedmimístný vůz značky Škoda, i když v základu bude pouze pětimístné provedení a třetí řada sedadel bude pouze za příplatek. Třetí řada sedadel je sice myšlena spíše jako rezervní a určena primárně dětem, ale jak jsme si stihli na vlastní kůži ověřit, vcelku bez problémů zde může středně dlouhou cestu absolvovat i dospělý člověk se 180 cm. Zadní lavice je posunovatelná a disponuje polohovatelnými opěradly. Je tedy pouze na posádce, jak si prostor rozvrhne. Příjemným zjištěním je, že i při sedmimístném uspořádání v zavazadlovém prostoru zbývá ještě 270 litrů pro zavazadla.
Pokud se zaměříme na zavazadlový prostor, ten nabízí při pětimístné konfiguraci až 720 litrů, v čemž je ale započítáno i 30 litrů pod podlahou určených rezervnímu kolu. V sedmimístném provedení je to při zapuštěných sedadlech třetí řady 630 litrů. Maximální hodnota objemu při sklopení sedadel v pětimístné konfiguraci je 2065 litrů. Prostorný interiér navíc umožňuje převoz předmětů dlouhých až 2,8 m. Za co musíme Kodiaq pochválit, je umístění rezervy i v případě sedmimístné verze. Byť jde pouze o dojezdovku, faktem ale je, že tohle budete u konkurence hledat jen s těží.
Kodiaq bude jistě hojně využíván i jako tažné vozidlo a má k tomu dobré předpoklady. Nejvýkonnější verze utáhnou až 2,5 tuny a stejně jako například u superbu či koncernových sourozenců je zde připraveno praktické elektronické výklopné tažné zařízení. Pro rekreační řidiče navíc Kodiaq nabídne i šikovného pomocníka v podobě Trailer Assistu, který zacouvá s návěsem zcela sám Řidiči stačí zadávat pokyny pomocí ovladače vnějších zpětných zrcátek.


Místa na rozdávání
Interiér je víc než prostorný a pasažéři na zadních sedadlech mají i před koleny místa na rozdávání. Pozitivní je, že z vozu je dobrý výhled a jakkoliv působí vůz uvnitř velice prostorně, při řízení nemáte pocit, že řídíte nikterak vekou obludu. Ostatně i zvenčí působí vůz velmi kompaktním dojmem a umně skrývá své rozměry (na délku měří bezmála 4,7 metru). Nadšeni jsme z prostoru zejména v druhé řadě. Prostorem před koleny se Kodiaq blíží prostornosti Superbu, jakkoliv je toto pochopitelně odvislé od umístění ve 180 mm posuvné lavice. Ta umožňuje i změnu náklonu opěradel.

Čtěte také: Kodiaq ve verzi coupé SUV půjde do výroby


Během prvních kilometrů na nás udělal dobrý dojem i podvozek vozu. Ten je příjemně tuhý, přitom dostatečně komfortní. K dispozici je i adaptivní podvozek, jakkoliv se nám rozdíly v chování mezi jednotlivými režimy nezdají příliš velké. Auto se i při své velikosti a váze velmi dobře řídí a reaguje na řidičovi pokyny. Během krátkých jízd jsme stihli vyzkoušet obě výkonové verze motoru 2.0 TDI, které disponovaly pohonem 4x4. Slabší verze spolupracovala s šestistupňovým manuálem, silnější se sedmistupňovým DSG. Zaujalo nás velmi dobré odhlučnění interiéru a obě motorizace posle všeho kodiaqu umožní dosáhnout velmi nízkých hodnot spotřeby. Navíc verze 2.0 TDI s výkonem 110 kW poskytovala dostatečnou dynamiku. Zvědavi jsme i na chování kodiaqu s benzinovou základní motorizací 1.4 TSI s výkonem 110 kW. Tu, stejně jako základní diselové provedení je možné mít jak s pohonem všech, tak i pouze přední nápravy. Na chování těchto verzí si budeme muset počkat do prvního testu kodiaqu na našich silnicích a naše dojmy přineseme v následujících testech.
Stejně tak jsme zvědavi i na chování v terénu, kterého byly první jízdy na největším španělském ostrovu prosty. Ambice přitom Kodiaq nemá malé, přestože drtivou většinu času bude trávit na běžných silnicích. Kromě pohonu 4x4 nabízí světlou výšku 194 mm, přední nájezdový úhel 22°, zadní nájezdový úhel 23,1° a přechodový úhel 19,7°.


Simply Clever Kodiaq
Velmi dobrý pocit jsem měl i ze zpracování interiéru. Vertikálně uspořádané výdechy a vysoká palubní deska propůjčuje kodiaqu robustní vzezření, navíc interiér představuje řadu dalších Simply Clever řešení. Těch je podle zástupců automobilky v kodiaqu přes třicet, přičemž sedm je jich zcela nových. Jedním z nich jsou sklopné bočnice hlavových opěrek nebo zcela nové řešení chrániče hran dveří. Ty se automaticky otevírají při otevření dveří. Potěšen jsem byl reakcí rozměrného dotykového displeje s vysokým rozlišením. Takhle se má chovat moderní infotainment, přičemž i rozmístění menu je logické a přehledné. Jakkoliv tomu příliš nerozumím, tohle není v rámci ostatních značek rozhodně pravidlem. Osobně chválím i nový tvar hlavice voliče automatické převodovky, který se mi velice líbí. Mohutnější hlavice se do interiéru hodí, kontakt s ní je příjemný a potěší i výška páky.
Velká pozornost byla u kodiaqu věnována asistenčním systémům a propojení auta s internetem a chytrými telefony. Z asistenčních systémů stojí za to vyzdvihnout poprvé využitý systém Area View, který díky čtveřici širokoúhlých kamer zobrazí na obrazovce několik různých pohledů na okolí vozu, nebo přehledný pohled z ptačí perspektivy s obhlédnutím celého okolí vozu.
Mobilní online služby z nabídky Infotainment Online nabídnou řidiči aktuální informace z aktuálního provozu či informace o cílové destinaci, služby Care connect poskytnou nouzové volání, spojení s informační centrálou či vzdálený přístup do vozu. Ten jsme si na rozdíl od nouzového volání vyzkoušeli a přestože si nejsem jistý masivním využitím ze strany zákazníků, některé jeho funkce jsou přinejmenším zajímavé. Z tepla domova si lze do vozu poslat chystanou trasu, nebo si zkontrolovat stav paliva v nádrži. Pokud si nejste jisti, jestli jste vůz zamkli, nebo kde jste přesně zaparkovali, i to si lze velmi snadno shlédnout na obrazovce vašeho mobilního telefonu. A nutno podotknout, že vše funguje velmi snadno a intuitivně. Už se těšíme, až dostaneme vůz na klasický test a prověříme jeho kvality na českých silnicích. Nový model se podle všeho povedl a pozornost si bezpochyb zaslouží.


Co nabízejí služby Infotainment Online a jak se dá využít služeb vzdáleného přístupu si lze prohlédnout na přiloženém videu.

Související články:

- Superb do zásuvky přijde v roce 2019, následovat bude Kodiaq

- Škoda řeší, co dál s modely RS. Ve sportovní verzi se možná představí i Kodiaq

Vyhledávání

V aktuálním vydání Flotily se dočtete:

 

UŽITKOVÉ VOZY VE FIRMĚ
-    Nákup a provoz

- Správný výběr

- Novinky na trhu

- Statistiky prodejnosti

- TESTY

- Rozhovory

 

Dále také...

-> Vyplatí se vsadit na provoz prémiových značek?

-> Pokuty firemních řidičů

-> Konektivita a aplikace

-> Elektromobilita v českých podmínkách

 

.. a mnoho dalšího