Aktuální vrcholem modelové řady VW Passat je plugin hybridní verze GTE. Po modelu Golf GTE tak nabízí Volkswagen kombinaci spalovacího agregátu s elektromotorem s možností dobíjení ze zásuvky i do manažerského passatu – do limuzíny i kombíku. My jsme ho testovali ve verzi Variant.

My jsme ho testovali ve verzi Variant.Dokud nenastartujete, nejsou rozdíly mezi GTE, jak svůj plug in hybrid Volkswagen nazývá, a běžným passatem nijak výrazné. Zvenku to jsou kromě decentních nápisů GTE především modré „doplňky“, jako třeba modrý pruh v masce chladiče. Míně upravený je také celý přední nárazník nárazníkem, v němž jsou umístěna LED světla pro denní svícení ve tvaru písmene C – poznávací to znamená všech volkswagenů s alternativním pohonem. Modré detaily najdete i uvnitř, např. v obšití volantu nebo stehování sedadel. Menu v palubním počítači obsahuje navíc hybridní ukazatele a u řadicí páky přibyla tlačítka GTE a E-mode.

Fascinace technikou
Kdo by si myslel, že ekologický rovná se pomalý, šeredně by se pletl. Model GTE je totiž jedním z nejrychlejších kombíků v nabídce této modelové řady. Z nuly na 100 km/h se dostane za 7,6 sekundy, překonává ho jen dieselový dvoulitr se 176 kW, a dvě nejvýkonnější verze agregátu 2.0 TSI. Však také hybrid dosahuje maximálního kombinovaného výkonu 160 kW. Motor 1.4 TSI přispívá nejvyšším výkonem 115 kW, elektromotor 85 kW (výkony se nesčítají, ale v určitých fázích kombinují). Především starty jsou díky okamžitému nástupu síly elektromotoru velmi rychlé.
S nabitou baterií startuje passat vždy v plně elektrickém režimu. Umí na něj ujet kolem 50 kilometrů. Pak ho můžete opět nabít z klasické zásuvky za dobu něco málo přes čtyři hodiny. Druhou možností (na delších cestách nutností) je jezdit v režimu GTE. Při něm se kombinuje podle potřeby síla obou agregátů, což umožňuje opravdu dynamickou jízdu. Automatická převodovka má dva režimy – při klasickém D se chová jako běžné DSG, při sundání nohy z plynu „plachtí“ a rekuperuje elektrickou energii jen minimálně. Naopak v režimu B je dobíjení akumulátoru prioritou auta, takže třeba po uvolnění plynového pedálu je brzdění motorem a rekuperace poměrně výrazná.
Techničtí fanatici si v tomhle autě přijdou na své, a můžou nejen sledovat toky energií při různém stylu jízdy a dostatečně se „vyblbnout“ při střídání režimů a jízdních stylů. K tomu všemu dostanou reprezentativní auto s poměrně velkým vnitřním prostorem. Ten zavazadlový je ale přece jen poněkud omezený – zatím „normální“ passat nabídne v základu 650 litrů, ten hybridní 483.

Vrcholný i cenou
Na pohled lákavě vypadá slibovaná průměrná spotřeba pouze 1,6 l/100 km. Při dnešním způsobu měření normované spotřeby jsme si už zvykli na to, že čísla v technických datech se od reality liší, ale u Passatu GTE je ten rozdíl dost výrazný. Při kombinování všech režimů, krátkých i dlouhých cestách, po městě i po dálnici se mi povedlo jezdit během týdenního testu s průměrnou spotřebou něco přes 5 litrů. Na passat jako takový by to byl skvělý výsledek, stejně jako na motor 1.4 TSI. Ale od papírových slibů je to přece jen dost daleko. A to jsem skoro nevyužíval dynamiky, které je vůz schopen.
Stejně jako je Passat GTE vrcholem techniky a dynamiky, tak to platí i o ceně. Bez příplatkové výbavy přijde na 966 860 Kč bez DPH, nejdražší konvenční sourozenec 2.0 TSI 4Motion 206 kW stojí o 70 000 Kč méně. Navíc v Česku majiteli neplynou z vlastnictví podobného auta žádné výhody – na rozdíl třeba od Londýna, kde nemusí platit mýto za vjezd do centra Londýna apod.


Technické údaje: Volkswagen Passat Variant GTE
Cena od:     966 860 (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     plugin hybrid
Maximální výkon:     115 kW/ 5000-6000 ot./min. (motor 1.4 TSI)
Maximální točivý moment:     250 Nm/ 1500-3500 ot./min.
DYNAMIKA A SPOT ŘEBA   
Maximální rychlost:     225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     7,6 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     1,6-1,7/-/-l/100 km
Emise CO2:     37-39 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4882/1832/1477 mm
Rozvor:     2791 mm
Objem zavazadlového prostoru:     483 l
Pohotovostní hmotnost:     1735 kg

 

Čtěte také:

EXKLUZIVNÍ TEST: Škoda Fabia III Combi CNG - Vlastní cestou

DLOUHODOBÝ TEST: Seat Leon ST 1.4 TGI - Život s plynem

Dotace na ekoauta nejdříve krajům, za rok firmám a občanům

Dieselové motory budou prémiovým zbožím