Duster, nejlevnější pětidveřové SUV na trhu, prošel nedávno lehkou modernizací. Optická změna je patrná zepředu, kde auto dostalo přepracovanou masku chladiče s novou mřížkou vstupu vzduchu a novými světlomety s dvojí optikou světel pro denní svícení. My jsme vůz otestovali v atraktovním provedení 1.5 dCi s pohonem všech kol.


Dacia DusterUvnitř faceliftované verze jsou přepracovaná sedadla a zcela nová lépe vypadající palubní deska. Uprostřed ní může být umístěn multimediálním systémem s navigací a dotykovým displejem. Obrazovka je ale umístěna kolmo a hodně nízko, což není uživatelsky zrovna příjemné. Ovšem ovládání je snadné a intuitivní. Laciné tvrdé plasty je třeba vzhledem k pořizovací ceně brát jako samozřejmost, své výhody přinesou při údržbě, kdy je stačí otřít vlhkým hadříkem.


Ovladače stahování oken se ze středového sloupku přestěhovaly na lepší místo přímo na dveřích. Potěší i ovládání palubního počítače tlačítkem na konci pravé páčky místo dřívějším kolíčkem na přístrojové desce. Připlatit si je nově možné i za tempomat s omezovačem rychlosti či zadní parkovací asistent.
V ostatních ohledech to zůstal „starý, dobrý“ Duster, kterému se v poměru cena/výkon může málokterý konkurent rovnat. Auto nabízí dostatečně dimenzovaný prostor pro pět cestujících a ani zadní prostřední místo není na rozdíl od mnohdy dražších vozů nijak nouzové. Čtyřkolka disponuje objemem 408 litrů zavazadlového prostoru, což není nijak rekordní hodnota, ale kompromis, se kterým je třeba počítat. Předokolka nabízí zhruba o 70 litrů víc.


Dacia DusterDuster je především dříč do terénu a na rozbité silnice, pro které je nastavení podvozku hodně komfortní. S přehledem zvládá všechny nerovnosti, o těch větších víte maximálně kvůli tlumenému rázu. Na překvapivě dobré úrovni je i celkové odhlučnění kabiny. Zpřevodování u testovaného dieselového motoru je hodně krátké, což je výhodou právě v terénu (na rovné silnici se rozjíždějte rovnou na dvojku), naopak se trochu negativně projevuje na spotřebě ve vyšších rychlostech.

Dříve byl Duster v nabídce jen s benzinovým motorem 1.6 a dieselovým 1.5 dCi, přičemž s druhým jmenovaným pouze jako čtyřkolka. To už nyní neplatí, benzinovou nabídku obohatil agregát 1.2 TCe a u obou dřívějších motorů je možné volit mezi 4x2 a 4x4. Testovaný diesel by byl stále nejlogičtější firemní volbou. Je pouze třeba počítat spíše se spotřebou mezi 6-7 litry místo výrobcem slibovaných 5,2 l/100 km.


Technické údaje: Ducia Duster 1.5 dCi 4x4
Cena od:     330 496 (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon:     80 kW/4000 ot./min.
Maximální točivý moment:     240 Nm/1750 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     168 km/h
Spotřeba (město/mimo/kombi):     5,7/5,0/5,2 l/100 km
Emise CO2:     135 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4315/2000/1695 mm
Rozvor:     2674 mm
Objem zavazadlového prostoru:     408 l