VW Passat je ikonou mezi manažerskými vozy a s novou generací má našlápnuto svoji pozici ještě posilovat. Vše co dělá, dělá na jedničku a nově mu k tomu slouží rozsáhlá řada elektronických pomocníků. My jsme nový Passat prověřili jak v klasickém testu, tak i při jízdě na dlouhou vzdálenost, kdy jsme s ním v rychlém tempu vyyrazili do rakouského Zell am See.

VW Passat je bez debat jedním z vůbec nejoblíbenějších a především nejprodávanějších manažerských vozů a s novou generací na tom rozhodně nehodlá nic měnit. Během své dlouhé historie si svého majitele našlo již 22 milionů passatů a jen loni bylo vyrobeno 1,1 milionu kusů, čímž se passat stal jasnou jedničkou v rámci celého koncernu. Dopočítaná statistika dokonce hovoří o tom, že každou minutu si VW Passat objednají dva zájemci a každý den v roce do centrály dorazí téměř 3000 objednávek. Velmi dobře se passatu daří i na českém trhu, kde se ve svém segmentu postupně přitahuje na pozice domácí automobilky a během prvních deseti měsíců tohoto roku se ho prodalo 1802 kusů.

Výraznější, než kdy jindy
VW Passat VariantPozici modelu Passat na trhu a jeho význam si pochopitelně moc dobře uvědomují i u Volkswagenu, a tak přichází nová generace se změnami, které vyšvihnou jeho osmé provedení na samotnou špičku segmentu. Ačkoliv o revoluci určitě nejde, nový passat doznal v mezigeneračním srovnání změn, jako už dlouho ne. Zatímco v případě generací šest a sedm šlo spíše o facelift, novinka je novou generací se vším všudy, ať už jde o vzhled, nové technologie, či nabídku pohonných jednotek.
Patrné je to již na první pohled. Ano, už z dálky jasně poznáte, že tohle je VW Passat, ale jeho pohled je o poznání agresivnější, celý vůz vypadá velmi vyrovnaně, elegantně a nadčasově. Troufnu si tvrdit, že kdyby stávající majitelé dostali za úkol navrhnout vzhled nového passatu, shodli by se právě na této podobě. A to je jasný důkaz, že u Volkswagenu odvedli svou práci dobře.

Jako doma
VW Passat VariantNový passat se přitom mezigeneračně mírně zmenšil, i když jde spíše o zanedbatelné hodnoty. Je o 2 mm kratší a 14 mm nižší. Mnohem významnější je ale nárůst rozvoru, který pocítí posádka uvnitř vozu. I přes kompaktnější rozměry karoserie je interiér po všech stránkách prostornější, což dokázal i náš test. V útrobách nové generace se řidič i zbylí členové posádky cítí velmi komfortně a mají dostatek místa. Nejvýrazněji se tato změna projevila na zadních sedadlech v oblasti nohou a kolen, kde je místa opravdu nad poměry třídy a až na Škodu Superb se passatu z konkurence nikdo ani nepřiblíží. Objemnější je i zavazadlový prostor, který u verze kombi nabízí úctyhodných 650 litrů, jež lze sklopení zadních sedadel zvětšit až a 1780 l. Už standardní objem nabízí opravdu velký a parádně využitelný prostor, ve kterém přestěhujete celou svoji kancelář bez mrknutí oka.
Pokud jde o zpracování interiéru, zde se přílišné překvapení nekoná. Jakýsi facelift zpracování je samozřejmě patrný, pokud jste však majitelem stávající generace nebo jiných koncernových vozů, budete se zde cítit jako doma a hned budete vědět, kam šáhnout. Uspořádání veškerých ovládacích prvků je velmi přehledné a vše je příkladně na očích. Interiér působí hodnotným až luxusním dojmem, nechybí využití kvalitních materiálů, ani zpracování dosahující vysoké úrovně. Interiér neopustili analogové hodiny, naopak přibyl horizontální prvek táhnoucí se přes celou šíři palubní desky, který integruje výdechy ventilace a vytváří tak dojem nepřerušovaného výdechu.
VW Passat VariantKapitolu samu pro sebe tvoří přístrojový štít. Ten nabízí u nové generace volbu tradičních analogových ukazatelů kombinovaných s barevným displejem zobrazujícím hodnoty palubního počítače, nebo volbu moderního plně digitálního přístrojového panelu s LCD displejem o uhlopříčce 12,3 palců s rozlišením 1440x540 pixelů. Právě tato verze byla i u testovaného vozu a nutno podotknout, že za tento Active Info displej je nutné si jak u výbavové linie Comfortline, tak i Highline připlatit. V prvním případě 12 749 Kč bez DPH, v druhém 9669 Kč bez DPH. Tato položka však interiéru passatu propůjčí o poznání modernější vzhled a osobně musím říct, že ačkoliv nemám s analogovým provedením vůbec žádný problém, na testované provedení s digitálním prostředím jsem si velmi rychle zvykl, zejména při využití funkce zobrazení mapového podkladu a pokynů k navigaci. Digitální štít pochopitelně umožňuje i volbu několika motivů a výběr zobrazení požadovaných informací. Žádné další formy individualizace od něho však nečekejte, ostatně stejně jako třeba jiné barevné varianty.

Spolehlivá jistota
VW Passat VariantPřekvapením určitě není, že nová generace passatu přijíždí s využitím platformy MQB a nutné je dodat i to, že nový passat mezigeneračně zhubl v průměru o 85 kg. Znát to je i při řízení vozu, který se pohybuje velmi lehce a v testovaném provedení nabízí i dostatečně komfortní nastavení podvozku. Stejně jako u předchozí generace, i v té současné nabízí passat velmi dobré jízdní vlastnosti a dobře se řídí. Je jistý a pevný v zatáčkách a dokáže dobře filtrovat většinu nerovností. Ve velmi dobré ovladatelnosti mu pomáhá i stabilizace ESP společně se systémem XDS+ simulujícím aktivní uzávěrku předního diferenciálu, tak i zadní čtyřprvková náprava. Testovaný vůz disponoval též příplatkovým systémem adaptivní regulace podvozku DCC, který umožňuje měnit charakteristiku podvozku od komfortního, až po sportovní nastavení. Změny v nastavení jsou přitom vcelku citelné, přičemž nejvíce jsem si oblíbil houpavější režim Comfort.
Sázkou na jistotu je testované provedení 2.0 TDI s výkonem 110 kW doplněné o manuální šestistupňovou převodovku. Nový agregát má dostatek síly v širokém rozsahu otáček a jízda s ním je velmi příjemná a v případě potřeby i dynamická. Motor neruší posádku přílišným hlukem, je kultivovaný a většině jízdních režimů jsme s ním dosahovali i velmi slušných hodnot spotřeby. Městský provoz znamenal spotřebu do sedmi litrů, naopak při klidné jízdě mimo město klesala spotřeba až na pět litrů. Průměr během testu činil 6,2 l/100 km.

Do Zell am See v rychlém tempu

VW Passat VariantDlouhou testovací trasu vedoucí do turistického centra v Zell am See jsem absolvoval s totožnou motorizací, navíc ale doplněnou o automatickou převodovku DSG. Cesta s naloženým vozem ve vysokém tempu znamenala průměr 7 l/100 km, což považuji při dosaženém vysokém rychlostním průměru, který rychlostně neomezené dálniční úseky na německém území umožňují, za téměř až neuvěřitelný výsledek. Vysoké tempo navíc ukázalo i velmi dobré odhlučnění kabiny, a to jak od aerodynamického hluku, až po odhlučnění motoru pracujícího posléze ve vyšších otáčkách. Klidné tempo po sjezdu z dálnice navíc umožnilo jet i s výsledkem spotřeby klesajícím často i pod pět litrů. Další pochvalu by znamenalo hodnocení dvouspojkové převodovky DSG, kteou jsem již na stránkách našeho magaznu několikrát chválil. Znovu se lze spolehnout na velmi rychlé a plynulé reakce, a především vysokou inteligenci, kdy si lze s převodovkou pohrávat pouhým poťukáváním pravé nohy do plynového pedálu a vždy jste tak schopni snadno dosáhnout toho, po čem toužíte - případném rychlém podřazení o jeden či dva stupně, nebo naopak odřazením na vyšší převodový stupeň.

Moderní a sebevědomý
VW Passat VariantNový VW Passat nabízí celou řadu nových technologií od užitečného Park Assistu, Front Assistu a Lane Assistu až po Traffic Jam Assist, který řidiči usnadňuje jízdu v zácpě, či Trailer Assist, s jehož pomocí vůz sám zacouvá do zadané pozice s případným přívěsem. To je funkce jistě vcelku užitečná, v praxi nás překvapilo směrování systému pomocí ovladače nastavení zpětných zrcátek.
Cena nového Passatu Variant začíná na 548 678 Kč bez DPH u verze 1.4 TSI, za fleetově nejžádanější konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW zaplatíte 618 926 Kč bez DPH. Za automatickou převodovku DSG připlatíte 50 413 Kč bez DPH, v případě volby sedanu naopak ušetříte 20 661 Kč bez DPH.



Technické údaje:

VW Passat Variant 2.0 TDI BMT
Cena:     618 926 (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon:     110 kW/3500-4000 ot./min.
Maximální točivý moment:     340 Nm/1750-3000 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     218 km/h
Spotřeba (město/mimo/kombi): 4,8/3,7/4,1 l/100 km
Emise CO2:     107 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4767/1832/1477 mm
Rozvor:     2791 mm
Objem zavazadlového prostoru:     650/1780 l
Pohotovostní hmotnost:     1505 kg



AUTOMOBILKA DOPORUČUJE

Petr Holeček
Corporate Sales Manager Volkswagen osobní vozy, Porsche Česká republika

"Volkswagen Passat je již více než čtyři desetiletí etalonem střední třídy a osmá generace vozu tento fakt opět potvrzuje. V novém Passatu potkáte celou sérii nových asistentů zajišťujících vyšší komfort i bezpečnost, technologické inovace v oblasti motorů, převodovek i infotainmentu. Passat tak zůstává synonymem technického pokroku, kvality, komfortu a vynikajících jízdních vlastností, což potvrzují i první, velmi pozitivní ohlasy od našich firemních zákazníků, kteří oceňují také velmi nízké TCO."