Dva měsíce v naší redakci strávil Leon ST s dvoulitrovým turbodieselem pod kapotou a postupně nás pouze utvrzoval v našich prvních dojmech. Je dostatečně prostorný, dobře se řídí, ještě lépe vypadá a jeho fleetový potenciál sahá hodně vysoko.

Základní charakteristiku a první jízdní dojmy Seatu Leon ST jsme přinesli jak v prvních testech vozu, tak i během první části dlouhodobého testu v předchozím vydání. Během dvou měsíců jsme s vozem nyní ujeli téměř tři tisíce kilometrů a za jeho volantem strávili v součtu hodin téměř dva a půl dne non-stop. Během této doby jsme se pouze utvrzovali v našich dřívějších postřezích a stále více přicházeli na chuť zvolené motorizaci, která bude bez debat i jednou z nejvyhledávanějších v případě flotilového provozu.

Dobrá spotřeba
Seat Leon STPod kapotou testovaného vozu pracoval osvědčený dvoulitrový turbodiesel 2.0 TDI v nižší výkonové verzi 110 kW (k dispozici je i verze 135 kW) s točivým momentem 320 Nm, který je k dispozici už od 1750 otáček za minutu. Výrazem nižší se však nenechte mýlit. Výkon je zcela dostačující a zátah je v případě potřeby až překvapující. Důkazem budiž zrychlení na stovku za 8,6 s. Auto dokáže opravdu příjemně zrychlovat, což si řidič může užívat hned po vyjetí z města i při dálničních přesunech. A vůz váš nenechá na holičkách ani při předjíždění, což jen zvyšuje bezpečnost cestování. Dobrá je i spolupráce s manuální šestistupňovou převodovkou. Řadicí páka se v kulise pohybuje velmi přesně i rychle a přítomnost šestého převodového stupně zpříjemňuje jízdu při vyšších rychlostech. Velmi dobrých hodnot dosahuje i spotřeba. Celkový průměr jsme oproti údaji z minulého čísla ještě o chlup snížili a dosáhli hodnoty 5,6 l/100 km. Svůj podíl na tom měla pochopitelně charakteristika cest, kdy jsme další vzdálenosti najeli převážně mimo město. Dosahovat nízkých hodnot je u tohoto vozu s použitým motorem vcelku snadné, naopak například oproti maloobjemovým přeplňovaným benzinovým motorům. Při klidné jízdě mimo město lze jezdit i se spotřebou pod pět litrů a naopak ani rychlé dálniční přesuny spotřebu nikdy nezvýší nad 6,5 l/100 km. Stejně tak ve městě lze jezdit bez problémů do šesti litrů.

Denní provoz
Seat Leon STKaždodenní užívání vozu nám přineslo i další postřehy. Místo v autě je v drtivé většině situací naprosto dostatečné. Za volantem řidiči nic nechybí a vše má příkladně ve svém dosahu. Příjemný je příplatkový rozměrný dotykový displej na středové konzoli, který sdružuje jak nastavování všech systémů ve voze, tak i navigaci, multimedia, či handsfree propojení s telefonem. Dobrý je i celkový výhled z vozu, snad jen směrem šikmo vzad by na tom mohl být Leon ST lépe, ale při podobných přesunech vám zejména při parkování napomohou zpětná zrcátka, nebo parkovací asistenty. Co bych osobně klidně oželel, to je panoramatické střešní okno s příplatkem 22 000 Kč. Tyto peníze bych spíš investoval do předních i zadních LED světlometů, které nejenže dobře vypadají navenek a podtrhují agresivní a sportovní design, ale také se v noci starají o velmi dobrý výkon a viditelnost. Užitečným prvkem příplatkové výbavy je i možnost prodloužení záruky výrobce o jeden či dva roky a zvýšený nájezd o 30 až 120 tisíc km.
Při shrnutí jízdních vlastností bych se už musel opakovat. Leon ST zaujme svým mírně tvrdším nastavením spíše sportovnější řidiče, zároveň ale ještě zachovává dostatečný komfort jízdy. Pouze příčné nerovnosti občas způsobí lehké odskočení zadní nápravy doprovázené výraznějším rázem, zbylou většinu nerovností však leon překonává s velkou jistotou. Skvělé je pak řízení i celková ovladatelnost a menévrovatelnost automobilu.

Důležitá investice
Seat Leon STJak jsem naznačil již v úvodu, testovaná motorizace je dle mého optimální volbou pro firemní zákazníky s pravidelným větším nájezdem kilometrů. Oproti benzinové jednotce 1.4 TSI se shodným výkonem připlatíte 38 000 Kč bez DPH, naopak za silnější provedení dvoulitrového turbodieselu činí příplatek u výbavy FR (2.0 TDI 135 kW je k dispozici pouze v této výbavové linii) 24 800 Kč bez DPH.
Za úvahu pro flotilový provoz jistě stojí i verze s provozem na zemní plyn, či slabší dieselové provedení 1.6 TDI, nebo dokonce provedení 1.6 Ecomotive. U obou klesnou náklady na pohonné hmoty ještě o poznání níže. V případě verze CNG ušetříte v pořizovacích nákladech na vůz oproti testované verzi 37 000 Kč bez DPH a 44 600 Kč bez DPH v případě verze 1.6 TDI 77 kW.

 

Naše první postřehy k Leonu ST naleznete v prvním dílu dlouhodobého testu.

 

Technické údaje:

Seat Leon ST 2.0 TDI 110 kW
Cena od:     444 546 Kč (bez DPH)

MOTOR
Charakteristika:     přeplňovaný naftový čtyřválec
Maximální výkon:     110 kW/3500-4000 ot./min.
Maximální točivý moment:     320 Nm/1750-3000 ot./min


DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost:     211 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     8,6 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     5,0/3,6/4,5 l/100 km
Emise CO2:     119 g/km


ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4543/1816/1439 mm
Rozvor:     2631 mm
Objem zavazadlového prostoru:     587 l
Pohotovostní hmotnost:     1350 kg