Stálice českých vozových parků má nového silného konkurenta. Je jím Seat Leon ve verzi kombi, který nabízí zajímavou cenu, atraktivní design a celkem pochopitelně i dobré jízdní vlastnosti a osvědčené pohonné jednotky.

Přestože design nebude ve velké většině pro firmy tím nejpádnějším argumentem, Seat Leon ST na své atraktivní křivky a sportovní vzhled hodně sází. Nejen na první pohled vypadá velmi hezky a osobně se nebojím ho pasovat do role nejhezčího kombi nižší střední třídy. Oko pozorovatele zaujme jako celek i jeho jednotlivé detaily. Tím nejefektnějším je asi tvar zpětných zrcátek, které mě zaujaly jak zvenčí, tak i při každém pohledu do nich z útrob vozu. Z jejich ostrých hran jde při použití mírné nadsázky až strach. Jejich zpracování je efektní, na druhé straně jim ale budete muset odpustit menší plochu a potažmo i maličko horší výhled vzad.

Design jenom jako bonus
Seat Leon STSeat Leon ST ale není zdaleka jen o vzhledu, což by bylo ve výsledku hodně málo. Verze kombi by měla nabídnout potřebnou prostornost a vysokou užitnou hodnotu. A Leon ST to splňuje do puntíku. Interiér sice maličko ztrácí na prostornost již zmíněné octavie, ale nabízí plnohodnotné místo pro pětici pasažérů a se zdviženou hlavou může konkurovat všem dalším souputníkům nižší střední třídy. Zavazadlový prostor s objemem 587 litrů se blíží číslům Octavie Combi i dalšímu sesterskému modelu VW Golf Variant a navíc výrazně přebíjí další konkurenty, jakými je Opel Astra ST či Ford Focus Kombi. Zavazadlový prostor je navíc dobře přístupný a nabízí dvojité dno, kdy je možné pohybem podlážky buď maximalizovat objem nebo srovnat plochu při sklopení zadních sedadel do roviny.
Nejpřísnější měřítka snese i zpracování interiéru s výrazným přikloněním středového panelu k řidiči. Zpracování i využité materiály odpovídají německé kvalitě koncernu VW. Osobně jsem velebil příplatková sedadla s výrazným bočním vedením, která nejenže skvěle držela tělo při cestování, ale nabízela i příslušný komfort na delších cestách. Pochvalu si zaslouží i rozmístění všech příslušných ovladačů, kdy lze ergonomii a přehlednosti udělit pouze maximální počet pomyslných bodů.

Komfort a střídmost
Seat Leon STO pohon testovaného vozu se starala turbodieselová šestnáctistovka zkombinovaná s automatickou převodovkou DSG. Z pohledu firem jde dle mého názoru o optimální motorizaci, pouze volba automatické převodovky je v tomto případě spíše nadplán. Přesto jsem musel toto spojení ocenit. Sedmistupňový dvouspojkový automat jsem na našich stránkách již velebil vícekrát. Během testu jsem musel znovu ocenit poskytovaný komfort, jeho rychlé reakce i plynulé změny jednotlivých stupňů. Pohled na rychlý pohyb ručičky otáčkoměru při jednotlivých přeřazeních je až zarážející, tím spíše, když se s automobilem pohybujete plynule a samotné řazení občas jinak ani nezaznamenáte.
Na jedničku pracuje i pohonná jednotka 1.6 TDI s výkonem 77 kW. Ačkoliv jde o výkonově spíše o střídmou volbu, dynamika tím při běžném cestování rozhodně netrpí a vůz v této specifikaci neztrácí dech ani při svižnějších dálničních přesunech. Úsměv na tváři řidiči i správci vozového parku navíc vykouzlí i spotřeba, kterou lze bez větší námahy v průměru udržovat na hranici 5,5 l/100 km, přičemž když s vozem vyrazíte mimo městské ulice, klidně budete atakovat hranici čtyř litrů! Motor je při tom všem velmi tichý a kultivovaný a příplatek téměř 48 000 bez DPH za silnější dvoulitr je tak potřeba pečlivě zvážit. Lepší dynamika a ještě o chlup komfortnější projev z pohledu vibrací jsou z pohledu potřeb pro případné referentské vozy jen slabými argumenty.
Velkým a milým překvapením pro mě byly jízdní vlastnosti nového kombi od Seatu. Přestože se Seat snaží stavět do role sportovnějšího náčiní v rámci koncernu VW, u Leonu ST v testovaném provedení 1.6 TDI správně vsadil na komfort. Jízda je tak velmi pohodlná a komfortní, Leon ST se zadní vlečenou nápravou zvládá až nepochopitelně skvěle tlumit veškeré výmoly i příčné nerovnosti a zachovávat klid i v zatáčkách s nekvalitním povrchem. Jízda je tak poněkud plavnější a výtku bych mohl mít snad jen k poněkud vláčnějšímu řízení. Ve všech dalších ohledech si Leon ST zaslouží jednoznačně pochvalu.

Dobrá nabídka
Seat Leon STSeat Leon ST se vrhá rovnýma nohama do nabitého a ostře sledovaného segmentu kombi nižší střední třídy a aby uspěl i v rámci koncernových sourozenců, rozhodl se kromě svého designu vsadit i na zajímavé ceny. Provedení Leon ST 1.6 TDI 77 kW startuje ve verzi Reference na cenovce 370 166 Kč bez DPH, což je o 55 372 Kč bez DPH méně, než Škoda Octavia Combi s totožnou motorizací ve výbavě Ambition a o 33 058 Kč bez DPH méně, než VW Golf Variant 1.6 TDI ve výbavě Comfortline, přičemž na tuto verzi aktuálně Seat nabízí ještě akční slevu 11 570 Kč bez DPH. Příplatek za automatickou převodovku činí v případě testované verze 35 537 Kč bez DPH a pro zájemce je k dispozici i verze s pohonem 4x4, kde příplatek činí 42 975 Kč bez DPH.

 
Technické údaje: Seat Leon ST 1.6 TDI 77 kW DSG
Cena od: 447 851 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika: naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon: 77 kW/3000 ot./min.
Maximální točivý moment: 250 Nm/ 1750-2750 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost: 191 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,0 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 4,6/3,5/3,9 l/100 km
Emise CO2: 102 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4543/1816/1439 mm
Rozvor: 2631 mm
Objem zavazadlového prostoru: 587 l
Pohotovostní hmotnost: 1351 kg

 

AUTOMOBILKA DOPORUČUJE

Aleš Novák
Head of SEAT Division, Porsche Česká republika

"Leon ST je pro značku SEAT přelomovým modelem, historicky prvním kombi v rodině Leon. To mu dává i silné předpoklady uspět nejen v oblasti prodeje retailovým zákazníkům, ale i velkoodběratelům. Zájem fleetových zákazníků předčil naše očekávání. Pro mnoho firem se bude jednat o velice zajímavou, kvalitní, designově atraktivní a technologickou alternativu nejen k vozům koncernu VW, ale zejména k vozům mimo koncern VW. Jízdní vlastnosti, nejmodernější technologie, kvalita materiálů, zpracování vozu, vnitřní prostor, opravdu velký zavazadlový prostor a mnoho dalších argumentů dávají modelu Leon ST do rukou silné karty."