S  rozvojem individuální dopravy se ve  veřejné a  hromadné osobní dopravě stále častěji uplatňují minibusy místo klasických velkých autobusů. Velcí výrobci proto začali nabízet širokou škálu přestaveb přímo z výroby.

Mezi největší výrobce minibusů v Evropě patří společnost Mercedes-Benz Minibus GmbH, 100% dceřiná společnost firmy  EvoBus  GmbH  se  sídlem v Dortmundu. Její nabídka pro modelový rok 2012 zahrnuje čtyři modelové řady Sprinter Transfer, Sprinter Travel, Sprinter City a  Sprinter Mobility, které pokrývají všechny segmenty minibusů pro městskou, meziměstskou i dálkovou dopravu. Včetně variant pro přepravu hendikepovaných osob.

 

Osvědčený základ

mercedes sprinter city 1Základem všech minibusů Mercedes-Benz dodávaných v šesti délkách od 5,9 do  8,7 m a  s  rozpětím celkovém hmotnosti od 3,5 do 6,8 t je podvozek lehkých užitkových vozů Sprinter.

Sprinter Transfer je mnohostranným minibusem pro meziměstské linky, zatímco Sprinter Travel je upraven pro cestování na  větší vzdálenosti. Nízkopodlažní  Sprinter  City  se  uplatňuje na městských linkách veřejné hromadné dopravy a Sprinter Mobility je koncipován pro přepravu cestujících s omezenou mobilitou. Dvoumístný kód v  typovém označení informuje o  délce a  celkové hmotnosti vozidla. První číslice v označení definuje délku a druhá číslice prozrazuje celkovou hmotnost vozidla (3 = 3,5 t, 4 = 4,0 t, 5 = 5,0 až 5,65 t, 7 = 6,8 t).

Nová modelová řada Sprinter Transfer zahrnuje pět základních modelů se čtyřmi délkami karoserie (5,9/6,9/7,3/7,6 m) a  čtyřmi celkovými hmotnostmi (3,55/4,0/5,0/5,3 t) pro 12 až 22 sedících cestujících. Největší model Transfer 55 má místo zadních křídlových dveří autobusovou záď s  integrovaným víkem zavazadlového prostoru. Do interiéru se nastupuje širokými posuvnými dveřmi, zvětšenými bočními dveřmi na  straně spolujezdce, nebo směrem ven výkyvnými dveřmi. Ke  standardní výbavě patří elektricky ovládaný nástupní schůdek.

mercedes sprinter city 3Mercedes-Benz Sprinter Travel disponuje komfortní výbavou, která splňuje nejvyšší nároky. K dispozici jsou tři varianty Travel 45, Travel 55 a  Travel 65. Největší provedení má kompletně novou strukturu karoserie a  speciální autobusovou záď s velkým zadním oknem a zavazadlovým prostorem o objemu 2,0 m3. Interiér  vlajkové  lodi  minibusů  Mercedes-Benz je o dalších 10 centimetrů širší než u menšího modelu Sprinter Travel 55, který nabízí zavazadlový prostor o objemu 1,45 m3. Prostory pro řidiče i pro cestující jsou klimatizovány samostatnými klimatizačními jednotkami. Exkluzivní Sprinter  Travel  65  má  standardně  komfortní sedadla Travel Star Xtra s rozestupy mezi jednotlivými řadami až 920 mm (max. počet sedadel 18+1), záclonky, dvojité prosklení, vzduchové odpružení zadní nápravy a celou řadu dalších prvků.

 

Do města

mercedes sprinter city 6Specialistou na  městskou hromadnou dopravu je nízkopodlažní Mercedes-Benz Sprinter City. Zatímco kompaktní Sprinter City 35 (délka 6,9 m, až 22 míst) je vlastně jen upravenou skříňovou dodávkou, představuje větší Sprinter City 65  (délka  7,7  m,  max.  30  sedadel)  speciální  konstrukci  s  panoramatickým  prosklením, pouze příď s  kapotou motoru a světlomety byla převzata od Sprinteru. Krátká verze Sprinter City 65 K má o 0,7 metru zkrácený zadní převis, ale nabízí rovněž 30 míst k  sezení. Letošní novinka, čtyřicetimístný Sprinter City 77, vyplňuje ve  výrobním programu mezeru mezi modelem Sprinter City 65 a  autobusem Citaro o  délce 10,5 metru. Nízkopodlažní podvozek s  dvěma zadními nápravami má nezávislé zavěšení všech kol s  jednoduchou montáží pneumatik. Bezbariérový  interiér  nabízí  druhé  místo pro vozíčkáře nebo velkorysý prostor pro rodiče s  dětskými kočárky. Snadné a  pohodlné nastupování umožňuje výklopná rampa nebo elektricky ovládaná teleskopická rampa. Pohon městského linkového minibusu zajišťují vznětové čtyřválce Euro V s výkonem 95 kW (129 k) v  modelu City 35, resp. 120 kW (163 k) v modelech City 65 a City 77. Ve všech případech je hnací síla přenášena na zadní nápravu se vzduchovým odpružením (pro  City  35  na  přání) prostřednictvím samočinné převodovky s  kapalinovým měničem momentu. Pro větší modely se dodává funkce snižování světlé výšky při nastupování a vystupování.

Přepravu cestujících s  omezenou mobilitou umožňují dva speciálně navržené modely Mobility 23  (délka  5,9  metru) a Mobility 33 (délka 6,9 metru) s celkovou hmotností 3,5 tuny, které jsou odvozeny od skříňové dodávky s vysokou střechou a zadními křídlovými dveřmi. V interiéru může cestovat sedm, resp. osm sedících osob, ale v nabídce jsou samozřejmě rozmanité možnosti uspořádání vnitřního prostoru podle požadavků zákazníka. Bezpečné zajištění vozíčků a  flexibilitu v  uspořádání sedadel umožňuje kolejnicový systém zabudovaný do podlahy. Individuálním přáním se meze nekladou ani v  oblasti přístupu do  interiéru. Nabídka v této oblasti sahá od elektricky výsuvných schůdků pod dveřmi spolujezdce a pod posuvnými dveřmi až po různé typy zvedacích plošin.

 

{gallery}uzitkove_vozy{/gallery}

Vyhledávání

V aktuálním vydání Flotily se dočtete:

 

UŽITKOVÉ VOZY VE FIRMĚ
-    Nákup a provoz

- Správný výběr

- Novinky na trhu

- Statistiky prodejnosti

- TESTY

- Rozhovory

 

Dále také...

-> Vyplatí se vsadit na provoz prémiových značek?

-> Pokuty firemních řidičů

-> Konektivita a aplikace

-> Elektromobilita v českých podmínkách

 

.. a mnoho dalšího