Logan Van sice není žádnou novinkou, ale k nám do redakce dorazil až nyní. Zcela dle našich očekávání nabízí tohle spartánské autíčko slušnou dávku užitných vlastností za velmi rozumný peníz.

Psát tu o  nedostatku opravdu levných užitných vanů či pick-upů na  našem trhu by bylo nošením dříví do  lesa. Tato nabídka prakticky vymizela s  uzavřením výroby felicie pick-up a její skříňové verze. Drobným živnostníkům a řemeslníkům už ale vychází nějakou dobu vstříc Dacia se svou dvojicí pracantů, modely Logan Van a Logan Pick-Up.

 

Známý základ

dacia logan van 5Daci Logan Van není ničím jiným, než užitkovým vozidlem odvozeným od kombi MCV. Za tímto účelem byla lacinému MCV zaplechována celá karoserie od  dveřních sloupků až dozadu, přičemž zadní dvojice bočních dveří zůstala zachována. Nákladový prostor je zezadu přístupný skrz dvoudílné křídlové asymetrické dveře, které se otevírají pod úhlem až 180° a umožňují tak naložení většího či méně skladného materiálu.

Když už jsem zabrousil k tomu nejdůležitějšímu, tedy nákladovému prostoru, tak ten nabízí objem 2,5 m3 a ložnou délku bez deseti centimetrů dva metry. Šířka ložné plochy je 1420 mm a mezi podběhy zadních kol je omezena na  1024 mm. Velmi slušnou hodnotu lze nalézt u položky užitečné hmotnosti, která nabízí na  tento segment skoro až neuvěřitelných 800 kg. To dělá z Dacie Logan Van velmi praktické auto.

 

Návrat do minulosti

Kapitolu o  zpracování vozu a  interiéru je nutno chápat v  kontextu s  cenovkou a zaměřením automobilu. Na palubě pracanta za bratru dvě stě tisíc jednotek naší měny se totiž přesouváte o  několik let či desítek let dozadu. Po  nasednutí na  sedadlo s  minimálním bočním vedením se vám rozprostře pohled na  rozlehlou plochu šedého tvrdého plastu a řadu laciných ovladačů, který vás v  myšlenkách zavede právě do dob již zmiňované felicie či Škody Forman Praktik. Stále je ale potřeba mít na  mysli určení vozu, kdy jeho vybavení pro pracovní účely tak nějak dostačuje.

Dvoumístná  kabina  je  od  základu  vybavena airbagem řidiče, od  výbavy Ambiance navíc i  vypínatelným airbagem spolujezdce. Volant sice postrádá možnost jakéhokoliv nastavení, ale základní pozice řidiče není nikterak špatná. Za  solidních 11  800 Kč je možné vůz vybavit klimatizací, za 4200 Kč se pak do služby přihlásí i  autorádio s  CD či MP3. Mlhovky jsou za příplatek 3000 Kč.

 

Naftová klasika

dacia logan van 5Současná nabídka Dacie Logan Van umožňuje výběr ze dvou pohonných jednotek, benzinové šestnáctistovky a turbodieselu 1.5 dCi, který je k dispozici ve dvou výkonových variantách. Do  našeho testu se dostavilo právě jeho silnější provedení, které je zároveň nejsilnější pohonnou jednotkou, kterou lze pod kapotou vanu nalézt. Známý čtyřválec 1.5 dCi je v nabídce

Dacie prakticky od zrození modelu Logan, poskytuje výkon 65 kW (90 koní) a honosí se i velmi slušnými parametry spotřeby. Tu jsme si sice nemohli během testu ověřit, jelikož palubní počítač na palubě nebyl k  dispozici, ovšem dle našich zkušeností s  touto pohonnou jednotkou se spotřeba nebude při běžném zacházení příliš lišit od  hodnot udávaných výrobcem. Ty hovoří o  průměru 5,1 l/100 km. Konkrétní spotřeba bude více než na čemkoliv jiném hodně závislá na zatížení automobilu a režimu jízdy. Dálniční přesuny nebudou Dacii Van příliš vyhovovat i vzhledem k přítomnosti pětistupňové převodovky.

Pokud jde o  samotnou jízdu, lze velmi pochválit právě chod zvolené pohonné jednotky. Motor má síly na  rozdávání a  nezadýchává se ani při větším zatížení. O  poznání hůře je na  tom hladina hluku na palubě. S odhlučněním motoru si nikdo hlavu nelámal a ještě hůře je na tom aerodynamický hluk, který nepřehluší ani příplatkové rádio. Řízení závoďáku od Dacie Van nikdo očekávat nebude, ale kde by se slušelo přidat, to je velmi nepřesné řazení, na které je potřeba si chvíli zvykat.

 

Za tu cenu...

Jak už jsem zmínil výše, testovaná verze byla díky přítomnosti silnější jednotky 1.5 dCi a  druhé, potažmo nejvyšší výbavy Ambiance vrcholem ceníku Dacie Van. Dražší užitkovou Dacii v  nabídce nenaleznete. Tento vrchol je nyní dostupný za 234 900 Kč bez DPH, což je částka, na  které hrst přímých konkurentů Dacie Van mnohdy ani nezačíná. Nejlevnější varianta, tedy Dacia Logan Van 1.6 ve výbavě Access začíná na 159 900 Kč a naprosto shodnou cenovou politiku poskytuje i model Logan Pick-Up. V obou případech je možné využít ještě bonus 20  000 Kč a prodlouženou pětiletou záruku při pořízení vozu s  financováním Dacia Finance. Standardem je v  opačném případě tříletá záruční doba s omezením 100 000 km, kterou lze za  příplatek prodloužit na  60, respektive 72 měsíců.

 

Technické údaje: Dacia Logan Van  1.5 dCi 65 kW

Cena od: 234 900 Kč (bez DPH)

Motor:

Charakteristika: přeplňovaný naftový čtyřválec

Zdvihový objem: 1461 cm3

Maximální výkon: 65 kW/3750 ot./min

Maximální točivý moment: 200 Nm/1750 ot./min

Dynamika a spotřeba:

Maximální rychlost: 165 km/h

Zrychlení: 13,6 s

Spotřeba (město/mimo/kombi): 6,1/ 4,6/5,1 l/100 km

Emise CO2: 133 g/km

Rozměry:

Délka/šířka/výška: 4450/1740/1640 mm

Rozvor: 2905 mm

Objem zavazadlového prostoru: 2,5 m3

Objem palivové nádrže: 50 l

Pohotovostní hmotnost: 1206 kg

Užitečná hmotnost: 800 kg

Další motorizace:

Benzin: 1.6 (62 kW)

Diesel: 1.5 dCi (55 kW)

 

{gallery}automobil_ve_firme/dacia_logan_van{/gallery}

Vyhledávání

V aktuálním vydání Flotily se dočtete:

 

UŽITKOVÉ VOZY VE FIRMĚ
-    Nákup a provoz

- Správný výběr

- Novinky na trhu

- Statistiky prodejnosti

- TESTY

- Rozhovory

 

Dále také...

-> Vyplatí se vsadit na provoz prémiových značek?

-> Pokuty firemních řidičů

-> Konektivita a aplikace

-> Elektromobilita v českých podmínkách

 

.. a mnoho dalšího