Užitkové motocykly pro podnikání jsou vhodné především pro prostředí, kam se běžné osobní vozidlo nedostane, nebo kde je použití automobilu neefektivní. Hodí se zejména pracovníkům stavebních firem, logistických areálů či v lesnictví. Oproti automobilu poskytují nejenom vyšší mobilitu, ale i úsporu nákladů.

Prvním modelem v  novém segmentu UTM-Utility motorbike je český motocykl Agados Rahier. Za  vznikem prvního čistě pracovního motocyklu stojí motocyklový závodník Ivo Kaštan, bývalý několikanásobný účastník Rallye Dakar, který motocykl vyrábí společně s  velkomeziříčskou i rmou Agados. Prvotním zadáním projektu bylo vyrobit spolehlivý, odolný a skladný stroj, který je jednoduchý na ovládání i údržbu, splňující náročná bezpečnostní kritéria a disponující dostatečným výkonem, aby projel i v terénu a uvezl náklad či utáhl malý přívěs. „V kolonách na dálnici jsem pozoroval pracovníky stavebních firem a každou chvíli se někdo vydal pěšky pro nářadí, kanystr nebo radu kolegy. Tady vznikla myšlenka postavit motorku-skútr speciálně určený pro pohyb po staveništích,“ vysvětluje Ivo Kaštan důvody, které jej vedly k nápadu postavit ryze pracovní motocykl segmentu nazvaného UTM-Utility motorbike „Vývoj od  nápadu k  poslednímu, finálnímu prototypu trval rok a  vycházel především ze zkušeností ze stavby dakarských speciálů, kde je důležité do ne menších detailů přemýšlet, co a  proč se může pokazit a  jak to co nejjednodušeji opravit,“ dodává.agados rahier 3 Konstrukce motocyklu je proto především robustní a zároveň poměrně jednoduchá. Srdcem je čtyřtaktní stacionární jednoválec Subaru o  objemu 170 cm3 s výkonem 4,5 kW. Přenos síly je zajištěn převodovkou s redukcí 1:2 a odstředivou spojkou. Použité 10“ pneumatiky 120/90 mají nosnost 300 kg a  spolu s  motorem dovolují max. zátěž motocyklu 257 kg. Jako příslušenství je v  nabídce přívěsný vozík s  nosností 120 kg, přepravní drátěné koše, brašny, osvětlení či další příslušenství na  přání zákazníka. Kola lze vybrat s  terénním nebo silničním vzorkem. Protože je motocykl stavěn na poměrně nízkou konstrukční rychlost, vysoký útlum pneumatik a  odpružené sedlo umožňuje použít neodpružený rám. Relativně vysoká světlost motocyklu pak dovoluje zdolávat i  poměrně těžké terény. Skladnost je zajištěna sklopnými stupačkami a  otočnými řidítky. Rahier lze podle slov výrobce bez problémů naložit do pick-upu, dodávky i většího kufru osobního auta.

Široké možnosti využití

Na velkých staveništích, jako je výstavba dálnic nebo jiné velké investiční projekty, je třeba zdolávat vzdálenosti od  několika set metrů i  po  několik kilometrů. Mistři, vedoucí staveb či kontroloři potřebují tyto vzdálenosti zdolávat i  několikrát denně. „Přemisťování autem může být neekonomické či úplně nemožné. Zde je motocykl vhodným pomocníkem. Stejně jako v rozsáhlých areálech průmyslových či logistických firem,“ vysvětluje výhody motocyklu Michal Navrátil ze společnosti Agados.  Další možností využití Rahiru jsou velké eventové akce, například koncerty, festivaly a závody. V neposlední řadě pracovní motocykl může najít využití i u farmářů či v lesnictví. Nelze zapomenout ani na rybáře a  myslivce. Významnou nevýhodou stroje ovšem je, že v současné době není užitkový motocykl homologován pro provoz na pozemních komunikacích a je tedy určen jen na neveřejné komunikace.

{gallery}automobil_ve_firme/Agados_Rahier{/gallery}

Vyhledávání

V aktuálním vydání Flotily se dočtete:

 

UŽITKOVÉ VOZY VE FIRMĚ
-    Nákup a provoz

- Správný výběr

- Novinky na trhu

- Statistiky prodejnosti

- TESTY

- Rozhovory

 

Dále také...

-> Vyplatí se vsadit na provoz prémiových značek?

-> Pokuty firemních řidičů

-> Konektivita a aplikace

-> Elektromobilita v českých podmínkách

 

.. a mnoho dalšího