Automobilka Opel se rozhodla v rámci nové rozvojové strategie zvýšit důraz na prodeje užitkových automobilů. Do našeho testu nyní zavítala skříňová verze modelu Movano a my jsme pátrali po tom, zdali může být tento model úspěšný.

Když jsem si šel vyzvednout movano k redakčnímu testu a před dealerstvím jsem uviděl  zaparkovanou flotilu Opelů Movano, ihned mě napadlo, mám-li na tohle obrovské auto vlastně ještě papíry. Pochopitelně, že ano, což je ale otázkou rozmanité nabídky tohoto modelu, ke  které se později ještě dostaneme.

opel movano 5Příchod druhé generace Opelu Movano byl v  loňském roce jednou z nejvýznamnějších novinek v  segmentu užitkových vozů. Společně s  představením nové generace movana se předvedla  i nová generace Renaultu Master a  asi tu neprozradím žádné velké tajemství při zmínce, že tento fakt má zcela prozaické vysvětlení v  podobě společného základu obou vozů.

Ty se vlastně liší pouze pozměněným designem přední části a výsostnými znaky, když vývoj těchto modelů probíhal v těsné spolupráci obou jmenovaných automobilek.

 

Pestrá nabídka

opel movano 4Nové  movano  je  ve  všech ohledech větší a  lepší než předešlá generace a  v  nabídce je rovnou 29 druhů karoserií, které mají uspokojit různorodé požadavky trhu. Nabídka zahrnuje vlastně vše od  klasických skříňových dodávek dodávaných ve  čtyřech délkách se třemi výškami střech, přes samostatné podvozky určené k  instalaci různých nástaveb po modely s prodlouženou kabinou nebo verzi kombi pro přepravu osob. Modulární konstrukce podvozku navíc umožňuje volbu pohonu předních nebo zadních kol a  k  dispozici je jak jednoduchá, tak i dvojitá zadní montáž, která je k dispozici u verzí se zadním náhonem kol. Tato specifikace čeká na své uplatnění zejména v  náročnějších provozních podmínkách, tedy zejména v místech se špatnou a  nezpevněnou komunikací. Celková hmotnost movana poté narostla od  3300 kg až na  4,5 tuny, přičemž například ložná plocha nejdelší verze L4 přesahuje 4 metry a objem skříně činí až 17 m3.

Takové megalomanství nás ale nepotkalo, a tak jsme se při testu spokojili se střídmou verzí L2H2 poháněnou motorem 2.3 CDTI s  výkonem rovných sto koní. V tomto případě jde o nejslabší nabízenou motorizaci, ale jak se v průběhu testu ukázalo, moderní čtyřválcový turbodiesel se systémem vstřikování common-rail a  velmi slušným točivým momentem 285 Nm dostupným v dostatečném rozsahu od  1250 do  2000 otáček nemá s takto naspecifikovaným modelem sebemenší problém, a  to ani při střední zátěži automobilu. Nejslabší jednotka je dostupná pouze s  náhonem na přední kola a v našem případě jsme si museli pochvalovat i její sladění s  manuální šestistupňovou převodovkou, které jistě přispělo k velmi slušné spotřebě, jež se na konci testu i při častém pohybu ve městě ustálila na hodnotě 8,5 l/100 km.

 

Jako na kozlíku

opel movano 15Po  vystoupání přes schůdek do kabiny vás musí ihned zaujmout vaše poloha za volantem a  naprosto perfektní výhled z  vozu. Ten vám bude maximálně usnadňovat komplikovanější parkovací manévry dané obrovskou skříní a  faktem, že se tentokrát budete muset spolehnout pouze na  postranní zpětná zrcátka. K ideální pozici vám hojnou měrou přispěje i  všestranně nastavitelné sedadlo a výškově stavitelný volant, který není v  tomto segmentu rozhodně samozřejmostí. Co vás upoutá ihned v  druhém sledu, to bude velký počet odkládacích míst, které jsou u tohoto typu vozu nezbytné a které vám v  případě movana vyjdou vstříc, ať už s sebou máte cokoliv. Přístrojová deska není sice žádným designérským výstřelkem, ale nabídne vše potřebné, což navíc zabalí do  příkladné míry přehlednosti. Jedinou výtku tak směřuji k  ne příliš ergonomickému umístění tlačítka varovných světel do  stropní konzoly, po kterém jsem musel navíc nějakou tu dobu pátrat.

 

Naložíte cokoliv

opel movano 6Pokud bychom se přesunuli do  prostoru za  vašimi zády, budu muset znovu jenom chválit. Verze s  pohonem předních kol má velmi nízko položený práh nákladového prostoru a  snadné manipulaci s  převáženým nákladem usnadní i  boční posuvné a  zadní dvoukřídlé dveře s velkým vstupním profilem. Standardně dodávané boční posuvné dveře mají maximální výšku vstupního profilu 1780 mm a šířku 1270 mm, což umožňuje boční nakládání zboží na  europaletách. Testovaný model s karoserií H2 poskytuje vnitřní prostor o  výšce 1900 mm a  délka L2 ložnou plochu o délce 3080 mm. Šířka ložné plochy mezi podběhy kol činí velmi slušných 1380 mm, mimo ně poté 1750 mm. K zajištění přepravovaného nákladu navíc slouží robustní oka umístěná jak na  podlaze vozu, tak i  na  stěnách nákladového prostoru.

 

Vybere si každý

opel movano 7Vedle širokého výběru nejrůznějších verzí a karoserií potěší flotilové manažery i  snaha automobilky o  snižování provozních a  servisních nákladů. Tomu vyjde vstříc nabídka moderních a  šetrných pohonných jednotek či prodloužené servisní intervaly (olej se mění až po  ujetí 40  000 km, chladicí kapalina po 160 000 km). Opel společně s  movanem navíc nabízí ucelenou řadu lehkých užitkových automobilů, které začínají malou corsou van a  pokračují modelem Combo a Vivaro až k největšímu movanu. To se u nás snaží zaujmout i velmi solidní cenou, když právě námi testovaná nejlevnější verze s  celkovou hmotností 3300 kg ve specifikaci L2H2 začíná s cenou na 539 067 Kč bez DPH, na kterou se v současnosti navíc vztahuje akční nabídka se slevou téměř 100  000 Kč a  klimatizací dodávanou zdarma v této ceně.

 

Technické údaje: Opel Movano Van L2H2 2.3 CDTI MT6

Cena od:  539 067 Kč (bez DPH)

MOTOR

Charakteristika: přeplňovaný řadový čtyřválec

Maximální výkon: 74 kW/3500 ot./min

Maximální točivý moment: 285 Nm/1250 ot./min

DYNAMIKA A SPOTŘEBA

Spotřeba (město/mimo/kombi): 9,5/7,0/8,0 l/100 km

Emise CO2: 211 g/km

ROZMĚRY

Délka/šířka/výška: 5548/2070/2495 mm

Rozvor: 3682 mm

Nákladový prostor: 10,8 m3

Celková/užitečná hmotnost: 3300/1415 kg

DALŠÍ MOTORIZACE

2.3 CDTI (92 kW)

2.3 CDTI (107 kW)

 

{gallery}automobil_ve_firme/opel_movano{/gallery}