Volkswagen Crafter si ya dobu sv0 existence vypracoval pevnou pozici v segmentu lehkých užitkových vozidel s celkovou hmotností 3,5 tuny. S novým modelem přichízejí přepracované čtyřválcové motory TDI, které mají nižší spotřebu paliva a provozní náklady, a to navzdory vylepšené dynamice a vyšší užitečné hmotnosti. Nejvýkonnější motor pro nový Crafter, známý z modelů Amarok a Transporter, je přeplňován dvěma turbodmychadly a nabízí maximální točivý moment 400 N.m.

Nový Crafter vychází ze současné designérské filozofie značky Volkswagen. Přepracované přídi opět dominuje výrazná maska chladiče, tentokrát se ovšem vyznačuje vytříbenými horizontálními liniemi. Vzhled největšího modelu z produkce divize Volkswagen Užitkové vozy tak získal na modernosti a vykazuje zřetelnou příbuznost s vozidly Caddy, Amarok a T5. Také interiér byl nápadně modernizován novými a odolnými látkami čalounění, přepracovanými přístroji a úpravami rozmanitých detailů. K hlavním změnám pak došlo pod kapotou, kde dosavadní řadu pětiválců nahradila nejnovější generace výkonných a úsporných vznětových čtyřválců s přímým vstřikováním common rail. Nový Crafter poháněný výkonnějšími a úspornějšími motory stanovuje v mnoha oblastech nová měřítka.

vw crafter 2České ceny nového Crafteru nebyly zatím stanoveny. Novinka se v tuzemských autosalonech objeví v měsíci červnu. Volkswagen Užitkové vozy poskytuje nad rámec standardní dvouleté záruky výrobce také záruku prodlouženou o jeden rok s omezením na 250 000 ujetých kilometrů.

Pro nový Crafter jsou k dispozici tři výkonové stupně 80 kW, 100 kW a 120 kW. Ve všech třech případech se jedná o koncernovou jednotku 2.0 TDI s přímým vstřikováním common rail, která byla specificky vyladěna pro použití ve vozech Crafter.

Již základní motor TDI o výkonu 80 kW / 109 k nabízí dostatek výkonu. V porovnání s předchozím modelem shodného výkonu dosahuje tento motor maximálního točivého momentu v širším rozsahu otáček od 1500 do 2250 min-1. S tímto motorem spotřebuje Crafter pouhých 7,9 litru na 100 km, což odpovídá emisím CO2 jen 208 g/km.

vw crafter 3Crafter s TDI o výkonu 100 kW / 136 k je stejně úsporný, nabízí však vyšší výkon a točivý moment. Hodnota maximálního točivého momentu v tomto případě činí 340 N.m a řidič ji má k dispozici již od 1600 min-1.

Zadní kola nejvýkonnější a zároveň nejúspornější verze Crafter jsou poháněna motorem BiTDI o výkonu 120 kW (163 k). Dvoulitrový turbodiesel přeplňovaný dvěma turbodmychadly, známý z modelů Amarok a Transporter, poskytuje působivý točivý moment 400 N.m již při 1800 min-1. Crafter BiTDI vybavený systémem Stop/Start spotřebuje pouhých 7,2 litru nafty na 100 kilometrů, takže jeho emise CO2 jsou jen 195 g/km.

Uvedení nových motorů s tak příznivou výkonovou charakteristikou umožní řidičům zvolit plynulejší a hospodárnější styl jízdy. Velkorysé výkonové rezervy znamenají zároveň významný příspěvek k aktivní bezpečnosti, neboť zkracují například dobu potřebnou k předjetí pomalejšího vozidla.

Účinnější motory s vynikajícími hodnotami spotřeby bude možné od druhé poloviny roku 2011 kombinovat na přání s paketem BlueMotion Technology, jehož součástí je systém Stop/Start a rekuperace kinetické energie.

vw crafter 4V porovnání s předchozími motory jsou moderní čtyřválce lehčí a splňují přísné limity jak emisní normy Euro 5, tak i EEV. Emisní norma EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle) je v současnosti nejpřísnější evropskou emisní normou pro užitková vozidla a autobusy.

Lehčí motory a další technické úpravy snížily pohotovostní hmotnost všech modelů Crafter, a umožnily tak zvýšit užitečnou hmotnost až o deset procent. Právě užitečná hmotnost hraje v každodenním provozu často klíčovou roli.

Pro partnerské výrobce nástaveb jsou u všech verzí motoru k dispozici příslušné vedlejší pohony pro přídavná zařízení.

Nový Crafter bude hned od uvedení na trh nabízen v mnoha různých verzích, ať se jedná o skříňovou dodávku se třemi různými rozvory, čtyřmi délkami karoserie a dvěma výškami střechy, nebo o kombi pro přepravu osob, valník, dvojitou kabinu a základní podvozek pro rozmanité nástavby.

Karoserie modelu Crafter dostala také lepší antikorozní úpravu. Veškeré části karoserie podléhající zvýšenému riziku koroze jsou vyrobeny z jednostranně nebo oboustranně pozinkovaného plechu. To se týká například všech plechů vystavených ostřiku vodou a mnoha komponentů na spodní straně vozidla. Protikorozní ochrana nových modelů Crafter byla dále vylepšena rozšířeným využitím pozinkovaných plechů.

 

{gallery}automobil_ve_firme/VW_Crafter{/gallery}