Siemens v České republice provozuje celkově deset elektrických automobilů, které užívá na tříletý leasing. Porovnat může modely značek Hyundai, BMW a VW. Podle slov Radka Vašíčka firma plánuje do budoucna výraznější zastoupení čistě elektrických vozidel, přestože doba, kdy budou fleety tvořeny čistě elektromobily, nikdy nenastane. Proč? A jak je Radek Vašíček spokojen s provozem svého služebního automobile Hyundai Kona Electric?

Společnost Siemens patří mezi největší technologické firmy v České republice a je dodavatelem nabíjecích stanic, využití elektromobilů v jejím vozovém parku se proto přímo nabízí, kdy jste ve firmě přivítali první elektromobil?
Elektromobily se staly součástí našeho vozového parku již v roce 2011 a souviselo to s projektem otevření dvou nabíjecích stanic na naší centrále ve Stodůlkách. Kromě dodávání nabíjecích stanic pro auta i městskou hromadnou dopravu se zabýváme i řešení na akumulaci elektrické energie do bateriových úložišť. Dalším naším řešením, které se zaměřuje na efektivní elektromobilitu, pak například je propojení nabíjecí infrastruktury s měřením a regulací budov. Díky němu dokážeme automaticky řídit proces napájení elektromobilů tak, aby nedocházelo k překračování maximálních hodnot příkonu a následných zvýšených sazeb.


Sám dlouhodobě testujete model Kona electric. Proč padla volba právě na tento model a kolik kilometrů už jste s vozem najel?
Vozidlo Kona EV jsem si vybral na základě firemní car policy. Od začátku jsem věděl, že chci vyzkoušet elektrické auto a v porovnání s nabízenými vozidly v této kategorii (BMW i3, e-golf, Hyundai Ioniq) mělo toto vozidlo suverénně nejlepší technické parametry. Moje základní hodnotící faktory, vzhledem k mému pracovnímu zařazení, byla délka dojezdu a kvalitní managment baterie. A právě v tomto byla Kona EV v porovnání s danou konkurencí technologicky nejdále. Vybral jsem si verzi Power ultimate s baterií o kapacitě 64 kWh, která umožní i při dálničních rychlostech dojezd 250 km plus, a to i při zimním provozu. Auto je pořízené na operativní leasing s délkou trvání 36 měsíců, k dispozici jej mám od prosince 2018. Za 9 měsíců mám najeto přibližně 27 tisíc kilometrů, takže si již troufnu říct, že mě na autě nic nepřekvapí a vždy dojedu do cílové destinace bez obtíží.


Jaké další automobily s nějakým alternativním pohonem lze ve flotile vaší firmy najít? Plánujete masovější zastoupení takových vozidel?
Siemens v České republice provozuje celkově 10 plně elektrických automobilů, které užívá na tříletý leasing od leasingových společností Business Lease a Leaseplan. Jedná se o mix různých výrobců. Hyundai zastupuje mnou používaná Kona EV, ale také Ioniq EV, značku BMW model i3 a řada modelů VW e-Golf.
Mohu potvrdit, že kolegové odpovědní za náš vozový park plánují v následujících letech, počínaje rokem 2020, nárůst elektromobilů ve firemní flotile v desítkách kusů. Výrobci již elektromobily zasazují do svých výrobních programů ve větší míře, chystají nové produkty. A i my se porozhlížíme po trhu a hledáme ten nejvíce ekonomicky a uživatelsky padnoucí elektromobil do naší flotily.


Jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti s takovými vozy? Jaké jsou jejich náklady na provoz?
Momentálně jsou zkušenosti s provozem elektroaut vesměs pozitivní, postupně se s elektromobilitou sžíváme. Samotný provoz je velmi levný, náklady na 1 km dosahují částek pod 50 haléřů. To však nevyváží vyšší leasingovou splátku oproti srovnatelným konvenčním automobilům, proto se ekonomicky momentálně nevyplatí tato auta provozovat. To se ale brzy změní v důsledku masové výroby aut s vyšším dojezdem a nižší cenou. Z důvodu garance zůstatkové hodnoty tedy pořizujeme tento typ aut na leasing a nikoliv do majetku.


A jaké jsou přímo vaše zkušenosti s modelem Kona Electirc?
Netroufám si hodnotit vzhled a design vozidla, protože to je čistě subjektivní záležitost – co se líbí jednomu, nemusí sedět druhému. Na autě maximálně oceňuji funkčnost systému jako takového a vůbec celé technologie, kterou je vozidlo vybaveno. Od motoru, managmentu baterie, přehledného pracoviště řidiče až po pohodlná větraná/ohřívaná sedadla. Poměrně důležitá věc je integrované tepelné čerpadlo. Maximálně napomáhá efektivnímu managmentu baterie, takže v létě lze na DC nabíjet bez negativního vlivu teplot a v zimě je baterie dohřívána, čímž stále pracuje v maximálně efektivním režimu. Celé toto propojení technologií se odráží ve velice příznivé spotřebě. V letních měsících osciluje od 12 kWh do cca 16 kWh. V zimních měsících spotřeba samozřejmě stoupne – vlivem venkovních teplot, ale i vzhledem k používání zimních pneumatik s hrubším vzorkem a tím pádem i větším valivým odporem. Spotřeba se pohybuje od 16 kWh do cca 26 kWh. Rozptyl je zde daleko větší, protože faktorů, které to ovlivňují je daleko více a samozřejmě se i doplňují (teplota, sníh na silnici, dohřívání baterie atd).
Motor má při vysokém výkonu 150 kW úžasný zátah, nicméně díky pohonu pouze přední nápravy se kola dost často protáčejí. Určitě by autu slušel pohon 4x4, pak by vše bylo dokonalé. Nicméně toto lze velice rychle vyřešit přepnutím do ECO módu, kdy prostě část nadbytečného výkonu vypnete a vozidlo se chová velice kultivovaně. Vůbec však nečekejte pomalou želvu, i přes toto omezení budete v akceleraci mávat ve zpětném zrcátku na více 80 % automobilů na českých silnicích. Výhodu váhy pak naopak oceníte na zasněžené silnici, kdy vozidlo projede opravdu problematické úseky s vysokou měrou jistoty a kultivovanosti. Dle mé osobní zkušenosti se jedná o jedno z nejlepších EV na trhu v hodnocení poměru cena/výkon a za tím si po ujetí teď už bezmála třiceti tisíc kilometrů stojím.


Pokud ještě není ta správná doba na vytvoření fleetu čistě z elektromobilů, kdy by taková doba mohla nastat? Respektive za jakých podmínek byste o tom ve firmě přemýšleli?
Obávám se, že ačkoliv produkt jako takový udělal obrovský kus kupředu a vůz jako Hyundai Kona Electric je za ideálních podmínek zcela plnohodnotným,  doba, kdy budou fleety tvořeny čistě elektromobily, nenastane nikdy. Auta fungují v rámci firem v různých režimech, které nedokáže všechny elektromobilita pokrýt. Např. obchodnímu zástupci s nájezdem několika set kilometrů denně elektromobil neposkytnete. V ostatních režimech nájezdu však ano, proto to členění a mix firemních flotil.
Rozhodování o pořízení elektromobilů v masovější míře může podpořit jen srovnatelné TCO s konvenčními vozy. Tato doba se ale už pomalu blíží.

SOUVISEJÍCÍ:

- Srovnání s Evropou: České firmy mají v alternativních pohonech mezery
- Nová technologie snižuje zvýšit výkon motorů a zároveň snížit emise až o 12 %
- Cesta k elektromobilům už má výsledky: Emise CO2 v Evropě rostou druhým rokem po sobě